Obrotomierz Mk5 Mk6

Znajdziesz tutaj opisy jak krok po kroku zabrac sie do naprawy jakiegos elementu samochodu oraz jak dokonac modyfikacji w swoim Esim

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Obrotomierz Mk5 Mk6

Post autor: Yagr »

Poniższy temat zakładam z zamiarem przedstawianie ogółu zebranych przeze mnie materiałów na temat obrotomierzy w escorcie Mk5 i Mk6 włącznie z ich przekładaniem w różnych wersjach silnikowych.

Poniżej przedstawiam różne wersje zegarów, jakie możecie spotkać w wymienionych generacjach escortów. W zasadzie brak tylko wersji z czarnymi tarczami i czerwonymi wskazówkami bez czerwonych ramek jak w RS2000. Część ma liczniki wyskalowane do 220 a część do 240.
Po kolei lecąc od góry:
1. wersja "golas" z autkiem zamiast obrotomierza
2. wersja z RS2000 (chyba była również w niektórych XR3i
3. wersja z diesla
4. wersja z 1,6CVH EFI
5 i 6 wersje z Mk6 z białymi tarczami i silnikami 16v
Załączniki
licznik bwbt.jpg
licznik cwbt.JPG
licznikbwct.jpg
licznik bwctD.jpg
licznik cwctRS.jpg
licznik bwct0.jpg
Ostatnio zmieniony 12 lip 2012, 22:52 przez Yagr, łącznie zmieniany 2 razy.
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

Obrotomierze z escortów wymienionych w tytule są zamienne! Nie jest to jednak w każdym wypadku możliwe metoda plug&play. Mając obrotomierz możemy dociekać z jakiej wersji pochodzi na podstawie inskrypcji umieszczonej na tarczy obrotomierza pod ośką wskazówki.
Poniżej przykłady:
1. wersja z diesla (literka "D") - to nie jest oryginalne zdjęcie,nie dysponuję takim w dobrej jakości stąd mała przeróbka- w dieslu nie było obrotomierzy z czerwonymi wskazówkami. Charakterystyczny poza literką jest również brak czerwonego oznaczenia krytycznego zakresu obrotów powyżej 6500rpm.
2. wersja z silnikami 16v - tak jak w powyższym wypadku było "D" tak tu mamy 2E
3. wersja z 8v (CVH) - oznaczenie "2"
Załączniki
4003 (22,03,2011).JPG
4003 (22,03,2011).JPG (21.61 KiB) Przejrzano 12220 razy
foto 026.jpg
foto 028.jpg
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

Zasadniczo przedstawione w poście powyżej obrotomierze pod względem elektrycznym są identyczne! Jedyną różnicą wynikłą z innego źródła sygnału dla obrotomierza jest wartość zastosowanych rezystorów R8 oraz R7 na płytce obrotomierza. Rezystor R7 to najprostrzy opornik natomiast R8 to rezystor nastawny (potencjometr) służący do doregulowania obrotomierza przed wypuszczeniem z fabryki. W zależności od wersji te potencjometry występują z zakresem do 100kΩ lub do 60kΩ. Jednak główną rolę w ustawieniu skali wielkości gra tu ten niepozorny rezystor R7.
Poniżej przykład dwóch płytek ta z lewej z oznaczeniem "16" w kółeczku to z zeteca 1,6 ta druga to z 1,6 8V EFI (silnik LJF). R8 to te niebieska i zielona kosteczki obok rezystora R7

Obrazek
Ostatnio zmieniony 13 lip 2012, 22:03 przez Yagr, łącznie zmieniany 1 raz.
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 23233
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu »

dorzuce jeszcze od siebie,ze czasem dioda zalozona w miejsce R12 moze powodowac ze obrotomierz nie dziala. Wtedy nalezy ja wyciac a w jej miejsce wsadzic rezystor albo jak ja kiedys zwykly kawalek kabelka zastepujacego ta diode.
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

Najprostszą metodą uzyskania obrotomierza do własnej wersji silnikowej jest oczywiście zakup odpowiedniego obrotka. Z wielu różnych przyczyn czasem jest to niemożliwe. Możemy jednak bez większego wysiłku zakupić inny obrotomierz i dostosować do swojego motorka.
Najłatwiej gdy dysponujemy swoim starym obrotomierzem wyskalowanym już pod nasz silnik. Wtedy po prostu musimy przelutować całą płytkę obrotomierza ze starego do nowego. Poniżej kolejne etapy tej prostej przeróbki:
1. płytka obrotomierza z zaznaczonymi punktami do rozlutowania - tu z odessaną już cyną - odsysacz do cyny jest tu bardzo przydatny ;)
2. płytka zdemontowana z obrotomierza
3. a tu już na swoim nowym miejscu.
Załączniki
foto 017.jpg
foto 021.jpg
foto 020.jpg
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

Trochę inaczej wygląda sprawa gdy takim obrotomierzem nie dysponujemy i wstawiamy obrotek do wersji gdzie pierwotnie obrotomierza nie było. Choć większość escortów ma już instalację pod obrotomierz przygotowaną to jednak czasami jest konieczne własnoręczne położenie przewodu lub choćby części przewodu. Dlatego musimy wiedzieć gdzie się podpiąć.
Zacznijmy od końca... :D Sygnał do obrotomierza jest doprowadzony zielonym przewodem do pinu 10 we wtyczce zegarów. Wcześniej w zależności od wersji silnikowej wędruje albo poprzez skrzynkę bezpieczników (jest tam tylko przejście bez żadnych elementów w rodzaju bezpiecznik, przekaźnik) w wersjach benzynowych do wtyczki w podszybiu albo bezpośrednio do wtyczki w podszybiu w wersji diesel.
Uwaga - mając benzyniaka nie wgłębiałem się w kolory kabelków oraz wygląd wtyczek obrotomierza bo ... działał. Poniższe konkrety są oparte na 1,8D co nie znaczy że w innych wersjach nie ma takiej wtyczki czy też kabelki mają inne kolory.
Wtyczka na podszybiu wygląda tak jak poniżej. Piny wtyczki tez są ponumerowane i pin odpowiadający za kabelek do obrotomierza to pin nr 3.
Załączniki
data1.jpg
data1.jpg (20.51 KiB) Przejrzano 12143 razy
foto 002.jpg
foto 003.jpg
Ostatnio zmieniony 12 lip 2012, 21:25 przez Yagr, łącznie zmieniany 1 raz.
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

W przypadku mojego samochodu kompletna instalacja była od zegarów aż do tej wtyczki - dalej trzeba było dorabiać.
W silnikach zasilanych olejem napędowym sygnał do obrotomierza jest brany z napięcia fazowego alternatora. Wyjście takie jest w naszych alternatorach oznaczone literką "W".
Poniżej przykład takiego wyjścia w jednym z alternatorów spotykanych w escorcie. Pod B+ podpina się przewód do akumulatora (w wypadku escorta fabrycznie przewód ten idzie poprzez rozrusznik) a D+ to wyjście na kontrolkę ładowania.
Oraz fotka dorobionego kabelka podpiętego pod wejście "W" alternatora. Zdjęcie z góry więc niewiele widać ale z takiej perspektywy zwykle zaglądacie ;)
Załączniki
foto 004.jpg
p1240505640x480.jpg
Ostatnio zmieniony 12 lip 2012, 21:30 przez Yagr, łącznie zmieniany 1 raz.
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

W wypadku silników benzynowych sygnał do obrotomierz jest brany z cewki zapłonowej lub EDIS'a/DIS'a. Można wpinać się w przewód wychodzący z pinu nr11. W przypadku silnika z zasilaniem gaźnikowym sygnał jest brany z cewki.
Poniżej uproszczony schemat dla silnika benzynowego z wtryskiem. Element oznaczony "x" to filtr przeciwzakłóceniowy.
Załączniki
datas.jpg
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

Zakładając że uporaliśmy się z ewentualnym brakiem instalacji pod obrotomierz następnym krokiem jest dostosowanie posiadanego obrotomierza do naszej wersji silnikowej. Fabryka robiła to w ten sposób, że każda wersja silnikowa wymagająca innego rodzaju "tłumika" sygnału była obdzielana właściwym dla niej rezystorem R7, który niejako obcinał poziom sygnału do zakresu, który przy regulacji mógł objąć rezystor nastawny R8. W silnikach 16v rezystor R7 miał wartość 221kΩ, R8 nastawny 60kΩ. W przypadku silnika CVH z wielopunktowym wtryskiem paliwa R7 miał 475kΩ a R8 nastawny -100kΩ. Jeden z kolegów lata temu podawał dla obrotomierza w dieslu wartość rezystora R7 jako 187kΩ jednak wobe moich pomiarów jest to informacja mało wiarygodna. Niezależnie od tego jaki rezystor R7 był montowany fabrycznie w prosty sposób możemy zmontować obrotomierz dający sie dostroić do każdego z silników. W tym celu w miejsce rezystora R7 musimy zamontować rezystor nastawny (potencjometr) obejmujący zakresem pracy wartości wszystkich rezystorów R7 wymienionych wyżej. Ponieważ ja nie znałem wartości rezystora w silniku diesla dlatego zastosowałem potencjometr montażowy cermetowy 1MΩ.
Załączniki
potencjometr.jpg
potencjometr.jpg (9.31 KiB) Przejrzano 12138 razy
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

Jeżeli przyjrzeliście się dobrze zdjęciu płytki z rezystorem R7 to zauważyliście jak mało jest miejsca za rezystorem R7. Aby uzyskać wygodny dostęp do regulacji wlutowywanego potencjometru trzeba odpowiednio dogiąć nóżki elementu i połączyć nóżkę ze ślizgacza z jednym z pozostałych wyjść. W moim przypadku wyszło to tak jak poniżej - zdjęcia z usuniętym R7 i w jego miejsce wlutowanym potencjometrem (ten mniejszy niebieski obok fabrycznego potencjometru R7)
Załączniki
foto 018.jpg
foto 019.jpg
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14498
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

Tak zmodyfikowany obrotomierz należy jeszcze skalibrować. W tym celu musimy dorobić tymczasowe połączenie obrotomierza z taśmą drukowaną znajdująca się za zespołem liczników, podpiąć obrotomierz, podłączyć zegary do instalacji samochodu i na odpalonym silniku wyregulować sobie obrotomierz. Można to zrobić odginając taśmę z stykami obrotomierza i podpinając obrotomierz niejako na zewnątrz liczników. Jest to jednak bardzo niewygodne i dużo lepiej robi się to mocując na wyjściach obrotomierza 3 półmetrowych przewodów i dopiero za ich pomocą wpinając się w styki obrotomierza na foli drukowanej za zespołem liczników. Strojenie zaczynamy do ustawienia z grubsza zakresu potencjometrem 1MΩ a dokładnego dostrajania dokonujemy tym drugim potencjometrem który zafundowała nam fabryka. Znamy obroty jałowe naszego silnika i na takich obrotach regulujemy.
Po zakończeniu tej operacji powinniśmy się cieszyć z poprawnie działającego obrotomierza ;0
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Awatar użytkownika
cidzej
Posty: 11729
Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
Pojemność: 1400
Rocznik: 1996
Generacja: MK7
Nadwozie: Cabrio

Post autor: cidzej »

Yagr pisze:Znamy obroty jałowe naszego silnika i na takich obrotach regulujemy.
o ile te obroty sa prawidlowe !!!!

[ Komentarz dodany przez: Yagr: Czw 12 Lip, 2012 ]
Oczywiście ;) Takie założenie nam przyświeca ;)
Ostatnio zmieniony 12 lip 2012, 22:14 przez cidzej, łącznie zmieniany 1 raz.
Życie jest zbyt krótkie żeby jeździć konserwą :P

Ford C-max mk2 FL
Ford Focus II FL 5D SW DV6ATED4
Ford Focus II 5d HB DV6ATED4
Ford Escort mk7 Cabrio F4
Honda Lead AF20
x Ford Focus mk III; Laguna phI K560 F3P678; Ford Escort mk5 F6J; Peugeot SV GEO; Proton 415
Zablokowany