Diagnostyka/wskazania/wymiana sondy lambda

Znajdziesz tutaj opisy jak krok po kroku zabrac sie do naprawy jakiegos elementu samochodu oraz jak dokonac modyfikacji w swoim Esim

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
S3ci0r
Posty: 4712
Rejestracja: 26 mar 2010, 02:41
Lokalizacja: Łódź
Pojemność: 1988
Rocznik: 1997
Generacja: MK7
Nadwozie: Hatchback

Diagnostyka/wskazania/wymiana sondy lambda

Post autor: S3ci0r » 13 sty 2013, 00:21

zamieszczam parę przydatnych informacji do zdiagnozowania sondy:

Parametry pracy
  • Sonda lambda funkcjonuje prawidłowo w zakresie temperatur 300 do 850 st.C. Musi być więc z jednej strony chroniona przed obciążeniami cieplnymi, z drugiej zaś usytuowana jak najbliżej silnika jak najbliżej silnika, podgrzewana spalinami albo specjalnym elementem grzejnym. To ostatnie rozwiązanie jest dziś najczęściej spotykane i zapewnia uzyskanie właściwej temperatury pracy po 20 do 30 s od uruchomienia silnika. Pomiar stężenia tlenu wykonywany jest ok. 100 razy w ciągu sekundy, korekcja składu mieszanki ok. 300 razy na min. Stała czasowa (szybkość reakcji) czujnika wynosi 50 do 100 ms.
Diagnostyka sondy lambda
  • Sprawdzić, czy złącze wielostykowe sondy lambda nie jest skorodowane lub uszkodzone.

    Sprawdzić, czy styki są prawidłowo połączone z sondą lambda i znajdują się na swoim miejscu w złączu wielowtykowym.

    Zdjąć gumowy kapturek zabezpieczający z sondy lambda.

    Podłączyć ujemna końcówkę pomiarową woltomierza (testera) do masy silnika.

    Odnaleźć zaciski. Zależnie od układu są to: masa grzałki sondy lambda, zasilanie grzałki sondy lambda, sygnał sondy lambda, masa sondy lambda.

    Podłączyć dodatnią końcówkę pomiarową woltomierza (testera) do przewodu przymocowanego do zacisku sondy lambda.

    Zgodnie z ogólnymi zaleceniami wskazania analizatora spalin powinny mieć następujące wartości:
    a) zawartość CO- zgodnie z danymi pojazdu,
    b) zawartość CH- mniej niż 50 ppm
    c) zawartość CO2- większa niż 15%,
    d) zawartość O2- mniej niż 2%,
    e) współczynnik lambda – 1,0 +_ 0,03.

    Uruchomić silnik i rozgrzać do temperatury normalnej pracy.

    Podwyższyć prędkość obrotową silnika do 3000 obr./min na 30 sekund. Spowoduje to wzrost temperatury sondy lambda, co powinno spowodować zmiany napięcia sygnału wyjściowego.

    Utrzymywać prędkość silnika na poziomie 2500 obr./min. Jeśli silnik pracuje na biegu jałowym przez dłuższy czas, sonda lambda może wystygnąć i zmiany napięcia sygnału wyjściowego mogą ustać.

    Sprawdzić, czy zmienia się sygnał wyjściowy sondy lambda.

Sprawdzanie grzałki sondy lambda
  • Sprawdzić czy na zacisku zasilania napięcie ma wartość nominalnego napięcia akumulatora.
    a) Brak napięcia – sprawdzić podłączenie wstecz do wyłącznika zapłonu.
    b) Sprawdzić podłączenie masy do grzałki sondy lambda
Sygnał wyjściowy z sondy lambda
  • Silnik pracuje (gorący, 2500 obr/min.)
    Napięcie: 0,2 do 1,0 V

    Przepustnica w pełni otwarta
    Napięcie: 1,0 V (stałe)

    Paliwo odcięte
    Napięcie: 0 V (stałe)

    Częstotliwość próbkowania:
    1 sekunda (około)
Próbkowanie sygnału z sondy lambda
  • We wszystkich pojazdach z katalizatorem pracującym w pętli zamkniętej jest kontrolowana obecność tlenu w układzie wydechowym w celu utrzymania współczynnika lambda na poziomie 1,0 +- 0,03. Próbkowanie sygnału z sondy lambda ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego działania układu wtrysku. Sprawdzenie próbkowania jest bardzo ważne.

    Podłączyć odpowiedni oscyloskop lub woltomierz do przewodu próbkowania sondy lambda.

    Zwiększyć prędkość obrotową silnika do 2500...3000 obr. / min na okres 3 minut w celu nagrzania sondy lambda i uaktywnienia katalizatora.

    Pozostawić silnik na szybkim biegu jałowym i sprawdzić próbkowanie sondy lambda.

    Napięcie sondy lambda powinno się zmieniać od około 200mV do 800mV 8 do 10 razy na 10 sekund, czyli z częstotliwością 1 Hz.
Brak próbkowania sondy lambda
  • Sprawdzić kody usterek w układzie samodiagnostyki. Jeżeli jest uszkodzona sonda lambda, urządzenie sterujące przejdzie do pracy w trybie otwartym lub podstawi stałe napięcie o wartości 0,45 V w celu ustalenia wartości współczynnika lambda = 1,0.

    Sprawdzić obwód grzejnika sondy lambda ( tylko w sondach z grzejnikiem, dwuprzewodowych, trójprzewodowych i czteroprzewodowych).

    Jeżeli jest uszkodzona grzałka sondy lambda, sonda może nigdy nie osiągnąć temperatury pracy ( lub osiągnąć ją tylko okazjonalnie).

    Gwałtownie zwiększyć prędkość obrotową silnika: ponieważ mieszanka jest bogata, napięcie sygnału z sondy lambda powinno być duże.

    Jeżeli wydech ma otwór kontrolny przed katalizatorem, zmierzyć zawartość CO i CH. Jeżeli katalizator pracuje sprawnie, niżej podane sprawdzenia nie będą tak przydatne, gdy zawartość CO jest mierzona w rurze wydechowej.

    Zwiększyć prędkość obrotową silnika do 2500...3000 obr/min na okres 3 minut w celu podgrzania sondy lambda i uaktywnienia katalizatora.

    Pozostawić silnik na szybkim biegu jałowym.

    Przestawić system na pracę w układzie otwartym przez odłączenie złącza wielostykowego sondy lambda.

    Silniki MPI: odłączyć przewód podciśnienia od regulatora ciśnienia i zamknąć koniec przewodu.

    Silniki SPI: ścisnąć przewód powrotny paliwa od regulatora ciśnienia do zbiornika paliwa.

    Poziom CO powinien się zwiększyć, a napięcie sygnału z sondy lambda ma mieć dużą wartość.

    Przestawić układ na pracę w układzie zamkniętym przez podłączenie złącza sondy lambda.

    Zawartość CO powinna wrócić do normy, ponieważ silnik reaguje na bogatą mieszankę. To dowodzi, że sonda lambda i urządzenie sterujące potrafią uporać się z bogatą mieszanką.

    Silniki MPI: podłączyć przewód podciśnienia do regulatora ciśnienia.

    Przestawić system na prace w układzie otwartym przez odłączenie złącza sondy lambda.

    Wyciągnąć do połowy końcówkę pomiarową sondy lambda lub odłączyć przewód podciśnienia, by spowodować nieszczelność układu podciśnienia.

    Poziom CO powinien wzrosnąć, a napięcie sygnału z sondy lambda przybrać małą wartość.

    Przestawić system na pracę w układzie zamkniętym przez przełączenie złącza sondy lambda.

    Zawartość CO powinna powrócić do normy, ponieważ silnik reaguje na bogatą mieszankę. To dowodzi, że sonda lambda i urządzenie sterujące potrafią uporać się z ubogą mieszanką.
Zabezpieczenia
  • Nie należy:

    - Wyłączać silnika nie pracującego na biegu jałowym

    - Uruchamiać silnika przez holowanie,

    - Używać dodatków do paliwa i oleju,

    - Jechać, gdy silnik spala olej,

    - Parkować nad suchymi liśćmi lub wysoką trawą
źródło: http://autotechnikaekspert.republika.pl/teoria.htm




[center]___________________________________________________________________________[/center]



Wskazówki dotyczące usuwania usterek
  • Przed wymontowaniem sondy lambda wykonać pomiary i oględziny. Silnik musi być nagrzany.

    Pomiar napięcia referencyjnego: Wartości oczekiwane - 400...500 mV
    Działanie w przypadku odstępstwa od normy: Sprawdzić sterownik/elektrykę
    Uwagi: Pomiar wykonać przy odłączonej sondzie lambda, na wtyku od strony sterownika.

    Pomiar częstotliwości sygnału sondy lambda
    wartości oczekiwane na biegu jałowym:
    > 0,5 Hz
    (Cykl < 2 s)
    Działanie w przypadku odstępstwa od normy: Wymienić sondę lambda
    Uwagi: Wtyk sondy lambda podłączony. Częstotliwość napięcia sygnału sondy wzrasta proporcjonalnie do zwiększającej się prędkości obrotowej silnika. Można skorzystać z testera sond lambda.

    Pomiar rezystancji podgrzewacza
    jeżeli > 30 Ohm
    Działanie w przypadku odstępstwa od normy: Wymienić sondę lambda
    Uwagi: Pomiar wykonać na wtyku od strony sondy, pomiędzy białymi przewodami przy odłączonej sondzie.

    Pomiar napięcia podgrzewania
    Wartości oczekiwane:
    10 - 14,5V
    Działanie w przypadku odstępstwa od normy: Sprawdzić sterownik/elektrykę
    Uwagi: Pomiar napięcia podgrzewacza jest niemożliwy, jeśli element grzejny nie jest aktywny (w nowszych systemach element grzejny jest wyłączany po osiągnięciu temperatury roboczej).

    Pomiar napięcia sondy
    Wartości oczekiwane przy nagrzanym silniku:
    Mieszanka bogata
    > 0,6 V
    Mieszanka uboga
    < 0,4 V
    Działanie w przypadku odstępstwa od normy: Wymienić sondę lambda
    Uwagi: Pomiar wykonać pomiędzy czarnym i szarym przewodem lub na czarnym przewodzie i obudowie.
Wymiana sondy lambda[/b]
  • Niezbędne narzędzie: Użyć otwartego klucza oczkowego (ewentualnie płaskiego) 22 mm lub odpowiedniego adaptera narzędziowego.

    Moment dokręcania: 40...60 Nm (użyć klucza dynamometrycznego).

    Ponowny montaż sondy: Nasmarować gwint odpowiednią pastą montażową. Uwaga: pasta nie może mieć kontaktu z osłoną sondy.

    Montaż nowej sondy lambda:Nowe sondy lambda firmy Bosch są dostarczane z osłoną zabezpieczającą oraz z odpowiednio nasmarowanym gwintem. Osłonę należy zdjąć bezpośrednio przed montażem.

    Instrukcja montażu:
    - Należy zwrócić uwagę, aby nie przekręcić przewodów przyłączeniowych w obudowie podczas montażu. Należy unikać silnego naprężania przewodów i wtyku.
    - Nie stosować sond z zanieczyszczonym lub uszkodzonym wtykiem.
    - Bardzo ważnym czynnikiem, mającym wpływ na prawidłowe funkcjonowanie sondy lambda, jest czystość we wnętrzu połączenia wtykowego. Z tego względu należy chronić wtyk przed wszelkiego typu zabrudzeniami.
    - Zbyt długi przewód należy spiąć w pętlę używając opasek do przewodów.
Ważne wskazówki
  • Żeby chronić sondy lambda należy:

    - Stosować wyłącznie paliwo bezołowiowe bez dodatków.
    - Regularnie wykonywać przeglądy pojazdu.
    - W razie potrzeby awaryjnego rozruchu silnika używać wyłącznie kabli rozruchowych. Przy uruchamianiu "na pych" do układu wydechowego może dostać się niespalone paliwo.
    - Nie dolewać oleju silnikowego powyżej maksymalnego poziomu zaznaczonego na miarce.
    - Przestrzegać terminów sprawdzania i wymiany: regularnie kontrolować sondę lambda (co 30 000 km) i wymieniać w terminach zalecanych przez producenta pojazdu. Zalecane terminy przeglądów i wymian można znaleźć w oprogramowaniu ESI[tronic], Tecdoc oraz odpowiednich katalogach.
Uszkodzenia sondy lambda
  • Obrazek
    Stan sondy lambda: zielonkawy, chropowaty nalot.
    Możliwa przyczyna: Wyciek płynu chłodniczego do komory spalania.
    Działanie: Wymienić sondę lambda. Sprawdzić, czy blok cylindrów, głowice cylindrów, układ dolotowy i uszczelka głowicy cylindra nie wykazują śladów zużycia oraz pęknięć.

    Obrazek
    Stan sondy lambda: czarny, tłusty nalot.
    Możliwa przyczyna: Nadmierne zużycie oleju.
    Działanie: Sprawdzić prowadnice zaworów, uszczelniacze oraz pierścienie tłokowe, ponieważ mogą być zużyte. Wymienić sondę lambda.

    Obrazek
    Stan sondy lambda: ciemnobrązowy nalot.
    Możliwa przyczyna: Zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna.
    Działanie: Sprawdzić układ zasilania paliwem. Wymienić sondę lambda.

    Obrazek
    Stan sondy lambda: czerwonawy lub białawy nalot.
    Możliwa przyczyna: Obecność dodatków w paliwie.
    Działanie: Unikać stosowania paliw z dodatkami. Wymienić sondę lambda.

    Obrazek
    Stan sondy lambda: Przerwanie przewodu.
    Możliwa przyczyna: Naprężenie przewodów
    Działanie: Wymienić sondę lambda. Zwrócić uwagę, by przewody nowej sondy nie były zbyt napięte.

    Obrazek
    Stan sondy lambda: uszkodzenie osłony przewodów.
    Możliwa przyczyna: uderzenie kamieniem.
    Działanie: Wymienić sondę lambda.
źródło: http://rb-aa.bosch.com/aa-pl/sondylambda/
GG: 3022309

PMC Team Polska
RTT - Rób Te Tosty :d

ODPOWIEDZ