Wymiana końcówki drążka kierowniczego

Znajdziesz tutaj opisy jak krok po kroku zabrac sie do naprawy jakiegos elementu samochodu oraz jak dokonac modyfikacji w swoim Esim

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Wymiana końcówki drążka kierowniczego

Post autor: Jamszoł »

Obiecałem , że pokażę jak wymienić końcówkę drążka tak , żeby nie ustawiać po skończonej robocie zbieżności na stacji diagnostycznej.
A więc do dzieła. :mrgreen:
Czas trwania całej operacji ? - włączając w to robienie zdjęć i dwa papierosy + kawa - 35 minut.

Wymianę końcówki drążka zacząłem od wyboru producenta.
Wypadło na FEBI - BILSTEIN - nie pytajcie ile kosztuje - bo dostałem w prezencie od synka . :mrgreen:
FEBI - jedna z najleprzych firm - produkująca zawieszenia do niemieckich autek. - Synek pracuje w hurtowni części samochodowych więc wie lepiej co należy tatusiowi kupić. :mrgreen:
Podnosimy koło do góry - zabezpieczamy dodatkowo przez spadnięciem - podstawka ( w moim przypadku za podstawkę robi kawałek pnia ze ściętego drzewa )
Po ściągnięciu koła przekręcamy sterem do oporu w stronę przeciwną do demontowanego koła - (robimy prawą stronę skręcamy w lewo) a następnie wyciągamy kluczyk ze stacyjki w celu zabezpieczenia steru ( blokada stery) przed przekręcaniem się - mamy w tedy pewność , że nic nam się nie przestawi.
Następnie dobrze jest popryskać nakrętkę kontrującą - np. WD 40.
Załączniki
Widać ślad gdzie jest spryskane płynem rozkleszczającym
Widać ślad gdzie jest spryskane płynem rozkleszczającym
Główka nowej końcówki
Główka nowej końcówki
Widok nowej końcówki z boku
Widok nowej końcówki z boku
Etykieta na pudełku od końcówki
Etykieta na pudełku od końcówki
Etykieta na pudełku końcówki drążka - zbliżenie.
Etykieta na pudełku końcówki drążka - zbliżenie.
Ostatnio zmieniony 14 kwie 2007, 23:51 przez Jamszoł, łącznie zmieniany 2 razy.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Wymiana końcówki drążka kierowniczego ciąg dalszy

Post autor: Jamszoł »

Po paru minutach możemy zaczynać robotę.
Na początek musimy zrobić sobie ślady pomiarowe - ja użyłem punktaka.
Bierzemy suwmiarkę i robimy pomiar - bedzie nam potrzebny do ustalenia głębokości wkręcenia nowej końcówki.
Po dokonaniu pomiaru zabieramy się do rozkręcania.
Poluzowujemy kontrę na drążku - klucz płaski 22 ( jeśli nie chce puścić to bierzemy dwa młotki - duży i mały - duży przykładamy od spodu nakrętki a od góry udeżamy w nakrętkę --- odkręcamy nakrętkę końcówki drążka - przy oryginalnej końcówce klucz 15 - najlepiej nasadowy lub oczkowy.
Następnie uderzamy młotkiem w oczko wąsa zwrotnicy wzdłuż jego osi.
Nie potrzeba dużego młotka - wystarczy 250 - 500 g.
gdy stożek końcówki puści wykręcamy ją z drążka licząc ilość obrotów - liczenie tylko oriętacyjne -
Nową końcówkę montujemy oczywiście w kolejności odwrotnej .
Nowa końcówka ma nakrętkę na klucz 17.
Życzę wszystkim powodzenia . :mrgreen:
nie należy sugerować się ilością obrotów ponieważ różne firmy produkują końcówki z różnej długości gwintów więc wkręcenie takiej końcówki może spowodować zmianę zbieżności. !!!
Załączniki
Widok na końcówkę po wymianie
Widok na końcówkę po wymianie
Moment odkręcania nakrętki - końcówki - klucz nasadowy 15
<br />Widoczny jest punkt pomiarowy na wąsie zwrotnicy.
Moment odkręcania nakrętki - końcówki - klucz nasadowy 15
Widoczny jest punkt pomiarowy na wąsie zwrotnicy.
1.Kierunek udeżenia młotkiem.
<br />2.Widoczne dodatkowe zabezpieczenie przed opadnięciem samochodu.
1.Kierunek udeżenia młotkiem.
2.Widoczne dodatkowe zabezpieczenie przed opadnięciem samochodu.
Pomiar - suwmiarką - zdjęcie z lampą błyskową.
Pomiar - suwmiarką - zdjęcie z lampą błyskową.
Pomiar - suwmiarką - zdjęcie bez lampy błyskowej.
Pomiar - suwmiarką - zdjęcie bez lampy błyskowej.
Moment wykonywania punktu pomiarowego na drążku.
Moment wykonywania punktu pomiarowego na drążku.
Moment wykonywania punktu pomiarowego na wąsie zwrotnicy.
Moment wykonywania punktu pomiarowego na wąsie zwrotnicy.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 23233
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu »

dorzuce troche swoich 3 groszy. Wymiana wcale nie musi byc taka latwa jak Jamszołowi poszlo.

Ja sie nameczylem, kontrujacej nakretki nie dalo sie ruszyc, rozwalilem ta nakretke tak ze prawie nie udalo sie odkrecic (troche ja na kółko przerobilem ;) ). Potem okazalo sie ze nie dalo sie odkrecic koncowki drazka z drazka. Ktos wczesniej (prawdopodobnie) nakrecil koncowke drazka na brudny gwint (nieoczyszczony z rdzy) i tym sposobem to sie zakleszczylo. Musialem ciac koncowke uwazajac na gwint drazka (ciekza sprawa i niezbyt przyjemna). Ale na szczescie sie udalo po dlugich meczarniach. Czy zbieżność zachowalem ???? nie mam pojecia, niby prowadzi sie stabilnie,ale ..... nie wiem jak sprawdzic by byc pewnym ze jest ok bez wjezdzania do jakiegos zakladu od zbieznosci.
Załączniki
z sukcesem zalozona nowa koncowka z nowa nakretka na oczyszczony gwint. Maly update informacji Jamszoła, nakretka na nowym drazku mocujacym go do zwortnicy to klucz 17 (Febi)
z sukcesem zalozona nowa koncowka z nowa nakretka na oczyszczony gwint. Maly update informacji Jamszoła, nakretka na nowym drazku mocujacym go do zwortnicy to klucz 17 (Febi)
tak zalatwilem szlifierka stara koncowke... dopiero to pomoglo.
tak zalatwilem szlifierka stara koncowke... dopiero to pomoglo.
stara koncowka. Fajnie ja rozwalilo ? Ale nie czulem jeszcze luzu,przy zmianie klockow zauwazylem ze jest peknieta oslona
stara koncowka. Fajnie ja rozwalilo ? Ale nie czulem jeszcze luzu,przy zmianie klockow zauwazylem ze jest peknieta oslona
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22178
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

W takim przypadku robi się tak :
Pryskamy WD 40 ; czekamy 20 minut ; bierzemy dwa młotki ( jeden co najmniej 1,5 kg - drugi 250 gr ) ; odkręcamy nakrętkę przy wąsie i zbijamy końcówkę drążka ; podkładamy duży młotek pod nakrętkę kontrującą a małym walimy w nakrętkę ( musi puścić ) po zluzowaniu nakrętki kontrującej to samo robimy z gwintem końcówki drążka .
Im większy młotek podłożymy od spodu - tym lepszy efekt naszej pracy .
Jeśli tak nie dajemy rady to albo robimy jak u góry Rafał - albo jedziemy gdzieś gdzie nam zagrzeją palnikiem nie odkręcamy na gorąco , grzejemy - studzimy wodą i dopiero odkręcamy )
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
S3ci0r
Posty: 4782
Rejestracja: 26 mar 2010, 02:41
Lokalizacja: Łódź
Pojemność: 1988
Rocznik: 1997
Generacja: MK7
Nadwozie: Hatchback

Post autor: S3ci0r »

WieSiu pisze: nakretka na nowym drazku mocujacym go do zwortnicy to klucz 17 (Febi)
również potwierdzam że jest to nakrętka na klucz 17 (moog)
GG: 3022309

PMC Team Polska
RTT - Rób Te Tosty :d
Zablokowany