Strona 4 z 14
: 29 paź 2007, 01:43
autor: Mercino
Jeżeli chodzi o antenę to dobrze jest się wyposażyć w antenę o długości tzw. bata od 1 metra. Polecam firmowe anteny Hustler, President Itp. Ale Najlepsze parametry ma SIRIO jeszcze jak jest mocowana na stałe i elegancuśko zestrojona (SWR Miarka), ale z strojeniem radze zawitać do specjalisty, gdyż brak doświadczenia i praktyki może doprowadzić do spalenia końcówki mocy a wtedy radio jest szmelc.
Antena CB powinna być zamontowana najlepiej na dachu, relingi itp. Nie wskazane jest montowanie do zderzaka (choć takich agentów widziałem) co skutkuje bliskim sąsiedztwem karoserii samochodu i niskim zasięgiem oraz problemem w strojeniu. (antena musi być zamontowana w najwyższym punkcie samochodu).
: 29 paź 2007, 18:23
autor: Jamszoł
Żaden problem wymienić jeden tranzystor mocy na wyjściu wzmacniacza.
Fakt lepiej zestroić bo i lepiej i dalej nas słychać przy okazki nie zaśmiecamy całego pasma (5 czterdziestek) a i mamy lepszy odbiór.
Co do wyboru anteny - powinna być z jak najlepszym zyskiem - długa najlepiej 140 lub coś koło tego (jest różnica w pracy w mieście) - co do ceny to już od Was zależy którą kupicie.
Nie kupujcie z batem izolowanym bo te często się łamią.
: 29 paź 2007, 21:15
autor: lordpablo
mój Lemm przykręcony jest na stałe, nie wiem czy jest izolowany czy nie ale póki co jeszcze się nie złamał i daje rade nawet jeśli słyszę iż pod przejazdem kolejowym obciera o elementy wyznaczające skrajną wysokość samochodu
: 29 paź 2007, 21:49
autor: Jamszoł
Jeśli bat jest izolowany to jest w grubym plastiku a wtedy w środku zamiast pręta stalowego jest drut i dlatego się łamie.
Lordzie przez przypadek dałeś dwa razy tego samego posta - jednego wytrzasnołem.
: 29 paź 2007, 21:52
autor: Mercino
Okey Jamszol - mogłem coś tam powielić z wypowiedzi. No żeby ta wymiana kończyła się tylko na jednym tranzystorku, bo czasem mogą polecieć inne układziki. Już miałem w rękach radio z popalonymi diodami, bo jakiś spec zwarł przewody. Ale to inna para kaloszy.
: 29 paź 2007, 22:04
autor: Jamszoł
Dokładnie ale fala zwrotna raczej pali tylko końcówkę mocy .
Gorzej jak ktoś ma rozpi... SWR a do radia doczepi dopałke - to dopiero daje - wszędzie nie tam gdzie potrzeba.
Ja miałem 10 W radio i na 70 km dogadywałem się z moim ojcem w samochodzie - konkretnie ja byłem w Slesinie za koninem a on pod domem w Kaliszu.
Ale my mieliśmy radia ustawione w serwisie Presidenta w Częstochowie tak , że ktoś stał na kanale obok i mnie nie słyszał.
Na duże odległości ( 200 - 300 ) km ja byłem zawsze lepiej słyszalny niż koledzy z dopałami 100 - 400 W
: 29 paź 2007, 22:32
autor: lordpablo
Jamszoł a możesz prościej, tak żebym ja tez zrozumiał, o co chodzi z tymi dopałami?
: 29 paź 2007, 22:44
autor: Jamszoł
Dopała - kaloryfer czyli wzmacniacz wysokiej częstotliwości - z radia wychodzi sygnał o mocy 4 W wchodzi do wzmacniacza a z niego wychodzi o mocy np. 400 W - miałem taki w autku ale to używałem tylko jak trzeba było wezwać pomoc.Byłem " Ratownikiem Drogowym"
Przy takim komplecie jeśli nie będziesz miał ustawionej porządnie anteny to przesiejesz falą elektromagnetyczną + wszystkie jej harmoniczne - nawet tak , że wszystkie kompy w wozach dookoła potrafią przestać działać - bawiłem się tak moim Fiatem na skrzyżowaniach.
Trzeba było widzieć miny kierowców jak im samochody pogasły
A fiacior ? zero elektroniki jechał dalej.

: 29 paź 2007, 22:49
autor: lordpablo
okskoro już się pytam o szczegóły to coś słyszałem o jakiś filtrach do radia czy coś takiego opisz mi proszę o co chodzi z tym elementem bo zupełnie nie wiem z czym to się je i tak dobrać ewentualnie coś takiego,
: 29 paź 2007, 23:23
autor: Mercino
Filtry masz na allegro. Służą do likwidowania, ograniczania zakłóceń wywołanych przez CB radio. Chodzi o to że radia CB potrafią zakłócać sygnał radiowy (radio samochodowe), jak również mieć wpływ na pozostałe elementy elektroniczne auta. Dlatego w przypadku posiadania samochodu z bardziej zaawansowaną elektroniką zaleca się stosować CB radia posiadajace certyfikat e24 tzn. urządzenie jest bezpieczne dla samochodów wykorzystujących "elektronikę" do sterowania pracy silnika, kontroli hamowania i trakcji. Norma ta jest już wymagana w Wielkiej Brytani i innych krajach UE.
: 29 paź 2007, 23:26
autor: orion
tylko czy jest sens stosować takie filtry bo mi ludzie którzy handlują CB mówili, że to nic nie daje
: 30 paź 2007, 19:03
autor: lordpablo
pogadałem z kumlem, któremu ufam w sprawach CBy i kolo twierdzi, że te filtry to raczej lipa, ja mam podłączone radio prosto do aku i w tej konfiguracji podobno jest ok, a trzaski przy spryskiwaczach nie są bardzo szkodliwe. Także filtry według mojego informatora to bubel. Co Wy na to?
: 30 paź 2007, 21:24
autor: Jamszoł
Zgodze się - wystarczy prawidłowo wyregulować antenę( dostroić w połowie pasmaPoza tym - ja osobiście miałem podpięte radio CB pod aku - oczywiście poprzez dodatkowy bezpiecznik ale nie kablami samochodowymi tylko kablem antenowym - koncetrycznym.Gorąca żyła to + a zewnętrzna warstwa - oplot to minus.
Dzięki temu jest mniej zakłuceń w obie strony .
: 30 paź 2007, 23:54
autor: Mercino
zakłócenia w instalacji elektrycznej samochodu powstają na skutek spadku napięcia, lub wpływu czynnika zewnętrznego ewentualnie zwarcie, poluzowane styki itd.. Aby nie było słychać trzasków ( zakładam że sprawcą jest przerywacz) podczas włączonego migacza należało by wpiąć w instalację samochodu takowe coś jak Kondensator. Oczywiscie na instalację 20V, ponieważ 12V by szybko siadły, gdyż alternator daje prąd na akumulator w przedziale do 14V.Dlatego warto mieć rezerwę.

A i o pojemności od 250mF (tu takowy kondensator na aukcji :
http://moto.allegro.pl/item259391735_hu ... zwiaz.html
: 31 paź 2007, 14:46
autor: Jamszoł
W wielu samochodach , żeby nie było zakłuceń montowane są połączenia z linki miedzianej - do tego stopnia , że nawet chłodnica ; błotniki ; pokrywa silnika ; pokrywa bagażnika i reszta blacharki mimo , że są spawane - mają dodatkowo właśnie połączenia linkami.
Kondensatory na alternatorze i cewce zapłonowej oraz przy samym radiu.