Strona 1 z 1

Obrotomierz Mk5 Mk6

: 11 lip 2012, 21:47
autor: Yagr
Poniższy temat zakładam z zamiarem przedstawianie ogółu zebranych przeze mnie materiałów na temat obrotomierzy w escorcie Mk5 i Mk6 włącznie z ich przekładaniem w różnych wersjach silnikowych.

Poniżej przedstawiam różne wersje zegarów, jakie możecie spotkać w wymienionych generacjach escortów. W zasadzie brak tylko wersji z czarnymi tarczami i czerwonymi wskazówkami bez czerwonych ramek jak w RS2000. Część ma liczniki wyskalowane do 220 a część do 240.
Po kolei lecąc od góry:
1. wersja "golas" z autkiem zamiast obrotomierza
2. wersja z RS2000 (chyba była również w niektórych XR3i
3. wersja z diesla
4. wersja z 1,6CVH EFI
5 i 6 wersje z Mk6 z białymi tarczami i silnikami 16v

: 11 lip 2012, 22:33
autor: Yagr
Obrotomierze z escortów wymienionych w tytule są zamienne! Nie jest to jednak w każdym wypadku możliwe metoda plug&play. Mając obrotomierz możemy dociekać z jakiej wersji pochodzi na podstawie inskrypcji umieszczonej na tarczy obrotomierza pod ośką wskazówki.
Poniżej przykłady:
1. wersja z diesla (literka "D") - to nie jest oryginalne zdjęcie,nie dysponuję takim w dobrej jakości stąd mała przeróbka- w dieslu nie było obrotomierzy z czerwonymi wskazówkami. Charakterystyczny poza literką jest również brak czerwonego oznaczenia krytycznego zakresu obrotów powyżej 6500rpm.
2. wersja z silnikami 16v - tak jak w powyższym wypadku było "D" tak tu mamy 2E
3. wersja z 8v (CVH) - oznaczenie "2"

: 11 lip 2012, 22:47
autor: Yagr
Zasadniczo przedstawione w poście powyżej obrotomierze pod względem elektrycznym są identyczne! Jedyną różnicą wynikłą z innego źródła sygnału dla obrotomierza jest wartość zastosowanych rezystorów R8 oraz R7 na płytce obrotomierza. Rezystor R7 to najprostrzy opornik natomiast R8 to rezystor nastawny (potencjometr) służący do doregulowania obrotomierza przed wypuszczeniem z fabryki. W zależności od wersji te potencjometry występują z zakresem do 100kΩ lub do 60kΩ. Jednak główną rolę w ustawieniu skali wielkości gra tu ten niepozorny rezystor R7.
Poniżej przykład dwóch płytek ta z lewej z oznaczeniem "16" w kółeczku to z zeteca 1,6 ta druga to z 1,6 8V EFI (silnik LJF). R8 to te niebieska i zielona kosteczki obok rezystora R7

Obrazek

: 12 lip 2012, 09:16
autor: WieSiu
dorzuce jeszcze od siebie,ze czasem dioda zalozona w miejsce R12 moze powodowac ze obrotomierz nie dziala. Wtedy nalezy ja wyciac a w jej miejsce wsadzic rezystor albo jak ja kiedys zwykly kawalek kabelka zastepujacego ta diode.

: 12 lip 2012, 19:43
autor: Yagr
Najprostszą metodą uzyskania obrotomierza do własnej wersji silnikowej jest oczywiście zakup odpowiedniego obrotka. Z wielu różnych przyczyn czasem jest to niemożliwe. Możemy jednak bez większego wysiłku zakupić inny obrotomierz i dostosować do swojego motorka.
Najłatwiej gdy dysponujemy swoim starym obrotomierzem wyskalowanym już pod nasz silnik. Wtedy po prostu musimy przelutować całą płytkę obrotomierza ze starego do nowego. Poniżej kolejne etapy tej prostej przeróbki:
1. płytka obrotomierza z zaznaczonymi punktami do rozlutowania - tu z odessaną już cyną - odsysacz do cyny jest tu bardzo przydatny ;)
2. płytka zdemontowana z obrotomierza
3. a tu już na swoim nowym miejscu.

: 12 lip 2012, 19:57
autor: Yagr
Trochę inaczej wygląda sprawa gdy takim obrotomierzem nie dysponujemy i wstawiamy obrotek do wersji gdzie pierwotnie obrotomierza nie było. Choć większość escortów ma już instalację pod obrotomierz przygotowaną to jednak czasami jest konieczne własnoręczne położenie przewodu lub choćby części przewodu. Dlatego musimy wiedzieć gdzie się podpiąć.
Zacznijmy od końca... :D Sygnał do obrotomierza jest doprowadzony zielonym przewodem do pinu 10 we wtyczce zegarów. Wcześniej w zależności od wersji silnikowej wędruje albo poprzez skrzynkę bezpieczników (jest tam tylko przejście bez żadnych elementów w rodzaju bezpiecznik, przekaźnik) w wersjach benzynowych do wtyczki w podszybiu albo bezpośrednio do wtyczki w podszybiu w wersji diesel.
Uwaga - mając benzyniaka nie wgłębiałem się w kolory kabelków oraz wygląd wtyczek obrotomierza bo ... działał. Poniższe konkrety są oparte na 1,8D co nie znaczy że w innych wersjach nie ma takiej wtyczki czy też kabelki mają inne kolory.
Wtyczka na podszybiu wygląda tak jak poniżej. Piny wtyczki tez są ponumerowane i pin odpowiadający za kabelek do obrotomierza to pin nr 3.

: 12 lip 2012, 21:02
autor: Yagr
W przypadku mojego samochodu kompletna instalacja była od zegarów aż do tej wtyczki - dalej trzeba było dorabiać.
W silnikach zasilanych olejem napędowym sygnał do obrotomierza jest brany z napięcia fazowego alternatora. Wyjście takie jest w naszych alternatorach oznaczone literką "W".
Poniżej przykład takiego wyjścia w jednym z alternatorów spotykanych w escorcie. Pod B+ podpina się przewód do akumulatora (w wypadku escorta fabrycznie przewód ten idzie poprzez rozrusznik) a D+ to wyjście na kontrolkę ładowania.
Oraz fotka dorobionego kabelka podpiętego pod wejście "W" alternatora. Zdjęcie z góry więc niewiele widać ale z takiej perspektywy zwykle zaglądacie ;)

: 12 lip 2012, 21:24
autor: Yagr
W wypadku silników benzynowych sygnał do obrotomierz jest brany z cewki zapłonowej lub EDIS'a/DIS'a. Można wpinać się w przewód wychodzący z pinu nr11. W przypadku silnika z zasilaniem gaźnikowym sygnał jest brany z cewki.
Poniżej uproszczony schemat dla silnika benzynowego z wtryskiem. Element oznaczony "x" to filtr przeciwzakłóceniowy.

: 12 lip 2012, 21:45
autor: Yagr
Zakładając że uporaliśmy się z ewentualnym brakiem instalacji pod obrotomierz następnym krokiem jest dostosowanie posiadanego obrotomierza do naszej wersji silnikowej. Fabryka robiła to w ten sposób, że każda wersja silnikowa wymagająca innego rodzaju "tłumika" sygnału była obdzielana właściwym dla niej rezystorem R7, który niejako obcinał poziom sygnału do zakresu, który przy regulacji mógł objąć rezystor nastawny R8. W silnikach 16v rezystor R7 miał wartość 221kΩ, R8 nastawny 60kΩ. W przypadku silnika CVH z wielopunktowym wtryskiem paliwa R7 miał 475kΩ a R8 nastawny -100kΩ. Jeden z kolegów lata temu podawał dla obrotomierza w dieslu wartość rezystora R7 jako 187kΩ jednak wobe moich pomiarów jest to informacja mało wiarygodna. Niezależnie od tego jaki rezystor R7 był montowany fabrycznie w prosty sposób możemy zmontować obrotomierz dający sie dostroić do każdego z silników. W tym celu w miejsce rezystora R7 musimy zamontować rezystor nastawny (potencjometr) obejmujący zakresem pracy wartości wszystkich rezystorów R7 wymienionych wyżej. Ponieważ ja nie znałem wartości rezystora w silniku diesla dlatego zastosowałem potencjometr montażowy cermetowy 1MΩ.

: 12 lip 2012, 21:57
autor: Yagr
Jeżeli przyjrzeliście się dobrze zdjęciu płytki z rezystorem R7 to zauważyliście jak mało jest miejsca za rezystorem R7. Aby uzyskać wygodny dostęp do regulacji wlutowywanego potencjometru trzeba odpowiednio dogiąć nóżki elementu i połączyć nóżkę ze ślizgacza z jednym z pozostałych wyjść. W moim przypadku wyszło to tak jak poniżej - zdjęcia z usuniętym R7 i w jego miejsce wlutowanym potencjometrem (ten mniejszy niebieski obok fabrycznego potencjometru R7)

: 12 lip 2012, 22:07
autor: Yagr
Tak zmodyfikowany obrotomierz należy jeszcze skalibrować. W tym celu musimy dorobić tymczasowe połączenie obrotomierza z taśmą drukowaną znajdująca się za zespołem liczników, podpiąć obrotomierz, podłączyć zegary do instalacji samochodu i na odpalonym silniku wyregulować sobie obrotomierz. Można to zrobić odginając taśmę z stykami obrotomierza i podpinając obrotomierz niejako na zewnątrz liczników. Jest to jednak bardzo niewygodne i dużo lepiej robi się to mocując na wyjściach obrotomierza 3 półmetrowych przewodów i dopiero za ich pomocą wpinając się w styki obrotomierza na foli drukowanej za zespołem liczników. Strojenie zaczynamy do ustawienia z grubsza zakresu potencjometrem 1MΩ a dokładnego dostrajania dokonujemy tym drugim potencjometrem który zafundowała nam fabryka. Znamy obroty jałowe naszego silnika i na takich obrotach regulujemy.
Po zakończeniu tej operacji powinniśmy się cieszyć z poprawnie działającego obrotomierza ;0

: 12 lip 2012, 22:10
autor: cidzej
Yagr pisze:Znamy obroty jałowe naszego silnika i na takich obrotach regulujemy.
o ile te obroty sa prawidlowe !!!!

[ Komentarz dodany przez: Yagr: Czw 12 Lip, 2012 ]
Oczywiście ;) Takie założenie nam przyświeca ;)