Strona 1 z 2
"Tuning" czujnika temperatury powietrza IAT
: 09 gru 2005, 16:27
autor: Vieczur
Postanowiłem w końcu stworzyć taki temat w tym dziale by przedstawić jak ja u siebie wykonałem wpięcie rezystorka w IAT. Proszę nie mylić tego tematu z tymi z działu "tuning" bo tamte byly czysto dyskusyjne, ten natomiast jest przeznaczony dla chetnych wykonania tej drobnej i jakże kontrowersyjnej modyfikacji

Tak więc:
1. Zakupujemy rezystor precyzyjny o wartości wynoszącej 2,35 kOhm (najważniejsze jest właśnie to by był on precyzyjny a nie taki zwykły)
2. Z lokalizacją czujnika IAT chyba problemów nie będzie bo przedstawiłem go na pierwszej fotografii
3. Na czas wykonywania podpięcia pod czujnik, odpinamy klemy z akumulatora (najpierw "-" a potem "+"

Przy zakladaniu na odwrot)
3. Wyginamy rezystorek w kształt litery U, odczepiamy wtyczkę z czujnika IAT i wkładamy ten rezystorek nóżkami w 2 i 3 PIN tej wtyczki licząc od lewej strony.
4. Wkładamy wtyczkę, przyłączamy klemy do akumulatora i gotowe
Wam zajmie to teraz jakieś 3 minuty choc ja siedzialem przy tym godzinę. Musiałem bowiem wykryć w które PINy tej wtyczki nalezy wpiąć rezystorek. Mierzyłem miernikiem wartości tych PINów, nastepnie podgrzewałem wtyczkę i sprawdzalem ktore PINy zmieniały swoją wartość...oj głupie to było ale Wy już macie wszystko przetestowane przeze mnie i wystarczy że wykonacie wszystko wg mojej instrukcji

A oto foteczki:
: 09 gru 2005, 16:35
autor: MARKKO
: 09 gru 2005, 16:40
autor: Vieczur
No powiedzmy że kupiłem w tym momencie instrukcję jak to zrobić oraz jak właśnie wykryć które 2 PINy z 5 sa od mierzenia temperatury powietrza

Cieszcie się że możecie zrobić to za parę groszy bo instrukcję właśnie wystawiłem Wam tutaj...coprawda w skróconej wersji bo poprostu wybrałem to co jest już najbardziej istotne do wykonania tej operacji

: 09 gru 2005, 18:37
autor: WieSiu
dziekujemy

na pewno sie przyda

: 09 gru 2005, 21:59
autor: Adriano
Vieczur, a czy w moim modelu takie coś da się zrobić? I co to właściwie za zadanie ma spełniać?
: 09 gru 2005, 23:40
autor: ketang
A u mnie tez sie da??A co to robi wogole??

: 11 gru 2005, 01:53
autor: Vieczur
słuchajcie, jesli macie taki wlasnie czujnik jak na pierwszym zdjeciu to da sie to zrobic. Nie mozna tego zakladac w autach pozbawionych tego czujnika oraz w tych produkowanych od 2000 roku. A oto efekty przewidywalne po zalozeniu rezystorka:
- przyrost mocy od 5-20 KM (osobiscie wydaje mi sie ze 5 to maksimum a dalej to sciema)
- przyrost momentu obrotowego
- lepsze przyspieszenie, elastycznosc i predkosc maksymalna
- zuzycie paliwa moze zwiekszyc sie w granicach 0,5-1 l\100km
Zasada dzialania: Rezystor wprowadza drobne zamieszanie do czujnika IAT a ten daje komputerowi sterujacemu ukladem wtryskowym informacje ze powietrze zasysane przez silnik jest chlodniejsze niz powinno byc, w ten sposob oszukany komputer wzbogaca mieszanke by odrobic straty ze zbyt niskiej temp. powietrza (nie mylic tego procesu ze ssaniem gdyz ono jest zwiazane z temperatura cieczy chlodzacej a nie powietrza).
Czy dziala to czy nie ? Kazdy mysle moze sprobowac i samemu ocenic. Dla mnie dziala bo Essi lepiej chodzi na wyzszych obrotach...czyli jak np jade 110 km\h i wrzuce trojeczke przy depnieciu na maksa to faktycznie wkreca sie pod czerwona skale obrotomierza szybciej niz kiedys, poza tym autko chodzi tak jakos lżej

: 12 gru 2005, 02:22
autor: WieSiu
niestety silniki 1.3 na monowtrysku nie maja takiego czujnika (przeplywomierza), dopiero na wielowtrysku. Ale kto wie, moze da sie tez wpiac w tym 1.3 pod inny czujnik, np czujnik temperatury, lub czujnik podcisnienia. Moznaby tez sprobowac wpiac taki rezystorek w szereg z sygnalem sondy lambda, wtedy autko bedzie troszke wiecej palic,ale bedzie lepiej chodzic. Tylko ze chyba wartosc rezystora powinna byc troszke inna (mniejsza- tak mi sie wydaje)
: 12 gru 2005, 16:19
autor: Vieczur
Rowniez ciekawe jest to ze ten 105 konny silnik 1.6 tez nie ma tego czujnika...wiem bo sprawdzalem u Darcuna4 i strasznie sie zdziwilem
[ Dodano: Sob 17 Gru, 2005 ]
Ostatnio doszedłem do tego że zanim podłączymy spowrotem klemy po wpięciu rezystorka, moznaby przy okazji wykonac reset komputera

Podczas gdy bedziemy go programowac uwzględni on "oszustwo" występujące w IAT i napewno skutecznosc działania rezystora bedzie pewniejsza

Kto chcialby dowiedziec się czegoś na temat resetowania komputera to zapraszam tutaj:
http://siec.no-ip.com/forum/viewtopic.php?p=18369#18369
: 30 wrz 2006, 07:41
autor: dziobasek81
Vieczur, Witam.Mam problem z czujnikiem iat.Nie wiem jak podłączyć ten resystorek bo twoje zdjecia sa nieczytelne nie otwieraja sie do konca.Możesz mi je przesłać na adres
dziobasek81@poczta.onet.pl.Dzieki 
: 30 wrz 2006, 08:53
autor: ELpYndoL
dziobasek81 pisze:nie otwieraja sie
Niestety to efekt awarji serwerka

: 30 wrz 2006, 12:57
autor: Vieczur
dziobasek81, niestety kiedys serwer ulegl awarii i zniszczyly sie fotki na forum... a na kompie juz ich nie mam

w dodatku auto sprzedalem wiec nowych nie zrobie...
bardzo mi przykro ale nie pomoge Ci

: 15 lis 2006, 11:08
autor: dymek666
a moze ktos inny moglby zrobic foty - jesli wie o co chodzi i ma takie wlasnie autko???? kurde normalnie szkoda, bo artykul przedni!
pozdr,
dymek
: 02 maja 2007, 00:17
autor: wizard82
Czy w 1.6 EFI 90 r. jest taki sam silniczek? Czy naprawa polega na tych samych czynnościach?
: 02 maja 2007, 09:03
autor: cidzej
wizard82, jaka naprawa ?? tu nigdzie nie ma opisu naprawy.
WieSiu, Vieczur, te silniki, które nie mają czujnika IAT w przepływomierzu to mają go np. we wtrysku (np. 1.3i, 1.4i - czujnik temperatury powietrza zasysanego) i tam należy się wpiąć z rezystorkiem.