Masa w samochodzie - na ile jest ważna.
: 21 lut 2009, 22:41
Dorwałem opis w jednej z fachowych gazetek w którym omawiana jest awaria spowodowana brakiem masy.
To przestroga dla wszystkich , któży lubią sobie sami pogrzebać przy swoim wozie.
Masa w samochodzie.
Jak wygląda rozdział biegunów „+” i „-” w samochodzie?
Z aku samochodowego biegun „-” jest połączony z nadwoziem , silnikiem oraz skrzynią biegów za pomocą grubego przewodu , mocno przykręconego do tych elementów.
Natomiast biegun „+” , również grubym przewodem jest połączony z rozrusznikiem , a następnie z alternatorem oraz już cieńszym przewodem lub przewodami z główną rozdzielnią prądu , czyli skrzynką bezpieczników i przekaźników.
Wszystkie pozostałe odbiorniki są połączone biegunem „+” z centralnej rozdzielni.
Natomiast biegun „-” jest na każdej metalowej części naszego pojazdu.
Większość odbiorników przewód masowy ma przykręcony w pobliżu usytuowania tych odbiorników.
W celu wyjaśnienia znaczenia masy posłużmy się przykładem rozrusznika.
Do rozrusznika doprowadzony jest grubym przewodem biegun „+”oraz cienkim – też „+”.
Biegun minus jest pobierany przez obudowę rozrusznika z elementu do którego został przykręcony , czyli ze skrzyni biegów.
A teraz przykład – dlaczego jest tak ważna masa czyli „-”
W styczniu a więc temperatury dość niskie , Ford Escort z 1993 r. trafił do warsztatu mechanicznego z uszkodzonym sprzęgłem .
Klient zorganizował nowy komplet sprzęgła, mechanicy dokonali wymiany i nadszedł czas próbnej jazdy. Bateria była świeżo naładowana , kluczyk na pozycji rozruch, a rozrusznik jęczał i ledwo się obracał.
Diagnoza była szybka – uszkodzony rozrusznik.
Tym bardziej , że klient informował wcześniej o problemach z rozrusznikiem.
Mechanicy dokonali wymiany rozrusznika na inny w stu procentach sprawny i znów to samo, dalej wolno kręci.
Po długich debatach , jeden z mechaników zauważył , że przewód minusowy od nadwozia do do skrzyni nie został przykręcony , więc odkręcono nakrętkę szpilki mocującej skrzynię z silnikiem i przykręcono przewód masowy.
Był to pewny sukces , albowiem rozrusznik ożył i kręcił jak szalony ... tylko Escort nie odpalił .
Pojazd więc trafił do warsztatu obok i po ogólnej diagnostyce , okazało się , że sterownik wtrysku i jego masa posłużyły rozrusznikowi jako łącznik z biegunem „-” akumulatora .
Doprowadziło to do zniszczenia sterownika .Jak by było mało nieszczęść , przy każdej próbie uruchomienia silnika zwarte do masy sterowanie wtryskami powodowało ich otwarcie na stałe i zalewanie silnika benzyną a, że benzyny było na tłokach sporo , to przedostała się do misy olejowej a co za tym idzie zniszczyła olej.
Sterownik został wymieniony , olej i filtr oleju także.
Po uruchomieniu silnika okazało się , że uszkodzony jest także sterownik ABS.
A wszystko przez to z powodu jednego przewodu masowego, którego przez nieuwagę nie przykręcono.
Dlaczego tak się stało ? Wspomniany rozrusznik podczas uruchamiania silnika pobiera ok.300A , potrzebuje wtedy dobrego i o dużym przekroju przewodu masowego.
Jak można się domyślać, sterowniki elektroniczne nie są w stanie wytrzymać tak dużych obciążeń i popadają w totalną dewastacje. A co by było gdyby to nie był leciwy Escort , tylko nowy mercedes klasy S ?
Pamiętajcie – podstawa to dobra masa przy każdym odbiorniku energii elektrycnej.
To przestroga dla wszystkich , któży lubią sobie sami pogrzebać przy swoim wozie.
Masa w samochodzie.
Jak wygląda rozdział biegunów „+” i „-” w samochodzie?
Z aku samochodowego biegun „-” jest połączony z nadwoziem , silnikiem oraz skrzynią biegów za pomocą grubego przewodu , mocno przykręconego do tych elementów.
Natomiast biegun „+” , również grubym przewodem jest połączony z rozrusznikiem , a następnie z alternatorem oraz już cieńszym przewodem lub przewodami z główną rozdzielnią prądu , czyli skrzynką bezpieczników i przekaźników.
Wszystkie pozostałe odbiorniki są połączone biegunem „+” z centralnej rozdzielni.
Natomiast biegun „-” jest na każdej metalowej części naszego pojazdu.
Większość odbiorników przewód masowy ma przykręcony w pobliżu usytuowania tych odbiorników.
W celu wyjaśnienia znaczenia masy posłużmy się przykładem rozrusznika.
Do rozrusznika doprowadzony jest grubym przewodem biegun „+”oraz cienkim – też „+”.
Biegun minus jest pobierany przez obudowę rozrusznika z elementu do którego został przykręcony , czyli ze skrzyni biegów.
A teraz przykład – dlaczego jest tak ważna masa czyli „-”
W styczniu a więc temperatury dość niskie , Ford Escort z 1993 r. trafił do warsztatu mechanicznego z uszkodzonym sprzęgłem .
Klient zorganizował nowy komplet sprzęgła, mechanicy dokonali wymiany i nadszedł czas próbnej jazdy. Bateria była świeżo naładowana , kluczyk na pozycji rozruch, a rozrusznik jęczał i ledwo się obracał.
Diagnoza była szybka – uszkodzony rozrusznik.
Tym bardziej , że klient informował wcześniej o problemach z rozrusznikiem.
Mechanicy dokonali wymiany rozrusznika na inny w stu procentach sprawny i znów to samo, dalej wolno kręci.
Po długich debatach , jeden z mechaników zauważył , że przewód minusowy od nadwozia do do skrzyni nie został przykręcony , więc odkręcono nakrętkę szpilki mocującej skrzynię z silnikiem i przykręcono przewód masowy.
Był to pewny sukces , albowiem rozrusznik ożył i kręcił jak szalony ... tylko Escort nie odpalił .
Pojazd więc trafił do warsztatu obok i po ogólnej diagnostyce , okazało się , że sterownik wtrysku i jego masa posłużyły rozrusznikowi jako łącznik z biegunem „-” akumulatora .
Doprowadziło to do zniszczenia sterownika .Jak by było mało nieszczęść , przy każdej próbie uruchomienia silnika zwarte do masy sterowanie wtryskami powodowało ich otwarcie na stałe i zalewanie silnika benzyną a, że benzyny było na tłokach sporo , to przedostała się do misy olejowej a co za tym idzie zniszczyła olej.
Sterownik został wymieniony , olej i filtr oleju także.
Po uruchomieniu silnika okazało się , że uszkodzony jest także sterownik ABS.
A wszystko przez to z powodu jednego przewodu masowego, którego przez nieuwagę nie przykręcono.
Dlaczego tak się stało ? Wspomniany rozrusznik podczas uruchamiania silnika pobiera ok.300A , potrzebuje wtedy dobrego i o dużym przekroju przewodu masowego.
Jak można się domyślać, sterowniki elektroniczne nie są w stanie wytrzymać tak dużych obciążeń i popadają w totalną dewastacje. A co by było gdyby to nie był leciwy Escort , tylko nowy mercedes klasy S ?
Pamiętajcie – podstawa to dobra masa przy każdym odbiorniku energii elektrycnej.