Turbo sprężarka
Moderator: Moderatorzy
- Jamszoł
- Posty: 22180
- Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
- Lokalizacja: Kalisz
- Pojemność: 2300
- Rocznik: 2008
- Generacja: MK4
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
Turbo sprężarka
Mam nadzieję , że wszyscy uzytkownicy samochodów z silnikiem TD doskonale o tym wiedzą , ale jeśli choć jedna osoba nie wie o tym i z poniższego tekstu się dowie - to warto bylo.
Kiedy jedziecie w sposób obciążający znacznie jego silnik, np. na trasie z dużą prędkością albo po prostu mocno obciążonym samochodem, bądź też często ekstremalnie rozpędzając auto, turbosprężarka czynnie włącza się w tryb pracy silnika.
Ponieważ napęd odbywa się poprzez spaliny, robocza temperatura turbiny sięga 700-800 stopni Celsjusza.
Podczas pracy turbina chłodzona jest olejem silnikowym, którego ciągła cyrkulacja zabezpiecza intensywne równomierne chłodzenie turbiny i nie pozwala na jej przegrzanie.
Kategorycznie zabronione jest wyłączanie silnika natychmiast po zatrzymaniu po szybkiej jeździe.
Sens w tym, że natychmiast po zatrzymaniu silnika zatrzymuje się obieg czynnika chłodzącego turbinę, jakim jest olej silnikowy.
Olbrzymi gradient temperatur turbiny i otaczającego powietrza sięgający setek stopni prowadzi do powstania olbrzymiej różnicy pomiędzy zewnętrznymi i wewnętrznymi warstwami materiału z którego zbudowana jest turbina.
Powstające przy tym wewnętrzne naprężenia mogą doprowadzić do znacznej strukturalnej deformacji sieci krystalicznej metalu, do jej rozerwania włącznie.
Oprócz tego, przy niedostatecznym schłodzeniu uszkodzeniu ulegają łożyska ceramiczne turbiny, co może doprowadzić do zaklinowania wirnika przy powtórnym rozruchu silnika.
Film olejowy narażony jest na "udar cieplny" (wskutek braku cyrkulacji oleju), co może prowadzić do zmniejszenia drożności kanałów do ich zupełnego zapchania produktami rozpadu oleju włącznie.
Z tych powodów wszyscy producenci kładą szczególny nacisk nie tylko na stosowanie olejów odpowiedniej klasy, ale i na fakt NIEWYŁˇCZANIA SILNIKA natychmiast po zakończeniu jazdy, zalecając przetrzymać go włączonym na wolnych obrotach przez pewien czas ( od 1-4 minut).
W tym czasie olej zdąży ochłodzić turbinę do odpowiedniej, bezpiecznej temperatury.
I tutaj może się przydać moduł Pro Turbo - który zapodałem w linku http://siec.no-ip.com/forum/viewtopic.p ... 249#108249
Kiedy jedziecie w sposób obciążający znacznie jego silnik, np. na trasie z dużą prędkością albo po prostu mocno obciążonym samochodem, bądź też często ekstremalnie rozpędzając auto, turbosprężarka czynnie włącza się w tryb pracy silnika.
Ponieważ napęd odbywa się poprzez spaliny, robocza temperatura turbiny sięga 700-800 stopni Celsjusza.
Podczas pracy turbina chłodzona jest olejem silnikowym, którego ciągła cyrkulacja zabezpiecza intensywne równomierne chłodzenie turbiny i nie pozwala na jej przegrzanie.
Kategorycznie zabronione jest wyłączanie silnika natychmiast po zatrzymaniu po szybkiej jeździe.
Sens w tym, że natychmiast po zatrzymaniu silnika zatrzymuje się obieg czynnika chłodzącego turbinę, jakim jest olej silnikowy.
Olbrzymi gradient temperatur turbiny i otaczającego powietrza sięgający setek stopni prowadzi do powstania olbrzymiej różnicy pomiędzy zewnętrznymi i wewnętrznymi warstwami materiału z którego zbudowana jest turbina.
Powstające przy tym wewnętrzne naprężenia mogą doprowadzić do znacznej strukturalnej deformacji sieci krystalicznej metalu, do jej rozerwania włącznie.
Oprócz tego, przy niedostatecznym schłodzeniu uszkodzeniu ulegają łożyska ceramiczne turbiny, co może doprowadzić do zaklinowania wirnika przy powtórnym rozruchu silnika.
Film olejowy narażony jest na "udar cieplny" (wskutek braku cyrkulacji oleju), co może prowadzić do zmniejszenia drożności kanałów do ich zupełnego zapchania produktami rozpadu oleju włącznie.
Z tych powodów wszyscy producenci kładą szczególny nacisk nie tylko na stosowanie olejów odpowiedniej klasy, ale i na fakt NIEWYŁˇCZANIA SILNIKA natychmiast po zakończeniu jazdy, zalecając przetrzymać go włączonym na wolnych obrotach przez pewien czas ( od 1-4 minut).
W tym czasie olej zdąży ochłodzić turbinę do odpowiedniej, bezpiecznej temperatury.
I tutaj może się przydać moduł Pro Turbo - który zapodałem w linku http://siec.no-ip.com/forum/viewtopic.p ... 249#108249
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
PYTANIA
Jamszoł - czy możesz mi przybliżyć prace turbo sprężarki,chciałbym wiedzieć jak ona działa - czy działa od razu po zapaleniu samochodu,czy załancza się dopiero po jakimś czasie jazdy,czy po osiągnięciu jakiś obrotów !
I jeszcze chciałbym wiedzieć,jeżeli wiesz ile Escorcik 1,8 TURBO DIESEL - jeżeli jest oczywiście wszystko w porządku,według ciebie powinien pokazać na zegarze na prostej drodze z gazem w desce jadąc w jedną osobę.
Ile obrotów maksymalnie pokarze obrotomierz na piątym biegu na całym gazie na prostej drodze.
Ogułem chciałbym wiedzieć ile wskaże obrotomierz i zegar prędkości - przy wydarciu z samochodu wszystkiego przy takim silniku.
Morze trochę to pokręciłem,ale o to mi właśnie chodzi.
Dzięki z góry Jamszoł
I jeszcze chciałbym wiedzieć,jeżeli wiesz ile Escorcik 1,8 TURBO DIESEL - jeżeli jest oczywiście wszystko w porządku,według ciebie powinien pokazać na zegarze na prostej drodze z gazem w desce jadąc w jedną osobę.
Ile obrotów maksymalnie pokarze obrotomierz na piątym biegu na całym gazie na prostej drodze.
Ogułem chciałbym wiedzieć ile wskaże obrotomierz i zegar prędkości - przy wydarciu z samochodu wszystkiego przy takim silniku.
Morze trochę to pokręciłem,ale o to mi właśnie chodzi.
Dzięki z góry Jamszoł
- Jamszoł
- Posty: 22180
- Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
- Lokalizacja: Kalisz
- Pojemność: 2300
- Rocznik: 2008
- Generacja: MK4
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
Turbo zaczyna sie kręcic od razu jak tylko spaliny się pojawią ale chodzi na "jałowych obrotach" - dopiero przy wyższych obrotach zaczyna porządnie dmuchać - przy ilu ? - niech ci odpowiedzą ci co mają turbo .
Co do zasady pracy - jest tu na forum pełen opis działania wraz z rysunkami.
Co do benzyniaka - nigdy tak szybko nie jechałem , żeby skończyć całą skrzynię biegów .
Max - co sprawdzałem , to do odcięcia zapłonu na I ; II ; i III biegu.
U mnie odcina zapłon równo przy 7000 obrotów i tak :
I bieg - 55km/h - spalanie przy tym - pod koniec - 65l/100km
II bieg - 100km/h - spalanie pod koniec - 70l/100km
III bieg - 160km/h - spalanie 87l/100km
Więcej nie próbowałem - trzeba by było do Niemiaszków na autostradę wypaść
Co do zasady pracy - jest tu na forum pełen opis działania wraz z rysunkami.
Co do benzyniaka - nigdy tak szybko nie jechałem , żeby skończyć całą skrzynię biegów .
Max - co sprawdzałem , to do odcięcia zapłonu na I ; II ; i III biegu.
U mnie odcina zapłon równo przy 7000 obrotów i tak :
I bieg - 55km/h - spalanie przy tym - pod koniec - 65l/100km
II bieg - 100km/h - spalanie pod koniec - 70l/100km
III bieg - 160km/h - spalanie 87l/100km
Więcej nie próbowałem - trzeba by było do Niemiaszków na autostradę wypaść
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
- kupiec
- Posty: 12701
- Rejestracja: 08 paź 2007, 00:34
- Lokalizacja: tychy
- Pojemność: 1600
- Rocznik: 2005
- Generacja: Inny samochód
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
książkowe 2200-2400 obr/min. przy zaślepionym zaworze EGR ponoć od 1800 obr/min. moc max (te nasze 90 osiołków) przy 3500 obr/min.Jamszoł pisze:dopiero przy wyższych obrotach zaczyna porządnie dmuchać - przy ilu ? - niech ci odpowiedzą ci co mają turbo .
co do prędkości to nie wiem bo nie po to kupiłem kombi w dieslu żeby go katować.
تاجر القواعد
[*] 1.8 TD
Bo ja lubię coś napisać i potem to sobie czytać. Dzięki temu jestem mądry, bo to są bardzo mądre te moje posty
[*] 1.8 TD
Bo ja lubię coś napisać i potem to sobie czytać. Dzięki temu jestem mądry, bo to są bardzo mądre te moje posty
- WieSiu
- Posty: 23266
- Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
- Lokalizacja: Wrocław
- Pojemność: 1600
- Rocznik: 1985
- Generacja: MK3
- Nadwozie: Sedan
- Kontakt:
Ciągnie do ok 4500 obrotów i potem koniec.tylko górka mu może pomoc. Prędkość wtedy jest ok 176-180 na liczniku.
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011
x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011
x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
No panowie pytałem tak bo odbierałem dzisiaj auto po regeneracji pąpy paliwowej i dowiedziałem się że coś było pomieszane i auto mogło nie jezdzić tak jak ma jezdzić- mechanik powiedział mi tak wez i wypróbuj auto,no to wpadłem na A-4 i ogień- zegar pokazał już 180 km/h.i hamowanie bo miałem już zjazd do najbliższego miasta z mojej miejscowości,no ale myślę że jeszcze by poszedł jak bym nie musiał już hamować.
NO TO MYŚLĘ ŻE DOBRZE CHODZI - FORDZIK ?
NO TO MYŚLĘ ŻE DOBRZE CHODZI - FORDZIK ?
- WieSiu
- Posty: 23266
- Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
- Lokalizacja: Wrocław
- Pojemność: 1600
- Rocznik: 1985
- Generacja: MK3
- Nadwozie: Sedan
- Kontakt:
Jeśli chodzi o osiągi to dobrze chodzi.więcej nie pojedzie niż 180,chyba że z górki.
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011
x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011
x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
No to - OK - w Niedziele jadę do Prudnika i mam trochę kilosów A-4 spróbuję jeszcze raz.
Tylko te nasze ograniczenia - jakie tam panowie autka nieoznakowane jeżdzą na trasie Chrzanów - Wrocław ? bo czarna vektra to wiem bo sam widziałem.
Edit by WieSiu: normalny tekst piszemy normalnym kolorek !!!!!!
Tylko te nasze ograniczenia - jakie tam panowie autka nieoznakowane jeżdzą na trasie Chrzanów - Wrocław ? bo czarna vektra to wiem bo sam widziałem.
Edit by WieSiu: normalny tekst piszemy normalnym kolorek !!!!!!
Ostatnio zmieniony 29 sie 2009, 14:03 przez longer1981, łącznie zmieniany 1 raz.
Panowie....ja tak trochę z innej beczki.To w końcu jak ma być z tą cholernym turbo?Ma być je w końcu słychać czy nie.U mnie nie słychać.....I nie wiem czy tak ma być czy nie.Przeważnie w innych autach słychać jak turbo dmucha.Nie zrozumcie mnie źle,nie chodzi mi o to że to bajerancko i fajnie jak gwiżdże(za stary na to już jestem),a ja mam doła bo u mnie cicho,tylko nie wiem czy wszystko ok.Wczoraj odpalaliśmy z kumplem jego Vectre "C" po dwu miesięcznym postoju na parkingu i u niego gwizdało nawet na biegu jałowym.Ja już nic nie czaję.....
- kupiec
- Posty: 12701
- Rejestracja: 08 paź 2007, 00:34
- Lokalizacja: tychy
- Pojemność: 1600
- Rocznik: 2005
- Generacja: Inny samochód
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
jedni mówią że ma gwizdać a inni że nie. ja uważam że jak gwizda to znaczy że gdzieś są przedmuchy. Turbo chodzi cały czas tylko przy wyższych obrotach ma takiego kopa że robi to co ma do roboty Więc jeżeli jak piszesz
no to sam pomyśl że coś nie teges jest jeżeli turbina ma gwizdać przy 2000-2500 obr/min czyli wtedy kiedy ma dawać kopa to dlaczego gwizada na wolnych obrotach? według mnie turbo ma chodzić cicho. może coś tam zaszumieć cicho ale nic poza tym.gracurulezzz pisze:u niego gwizdało nawet na biegu jałowym
تاجر القواعد
[*] 1.8 TD
Bo ja lubię coś napisać i potem to sobie czytać. Dzięki temu jestem mądry, bo to są bardzo mądre te moje posty
[*] 1.8 TD
Bo ja lubię coś napisać i potem to sobie czytać. Dzięki temu jestem mądry, bo to są bardzo mądre te moje posty
Dokładnie tak jak pisze - kupiec - ja jestem po regeneracji pompy paliwowej i wtedy okazało się że są jakieś niedociągnięcia z TURBO - kolo to poprawił i jest git.
Turbo działa cały czas,ale po przekroczeniu 2000 tys.obrotów - jest tak zwany "ogień" !
aha i jeszcze jedno wtedy turbo zaczyna mi gwizdać !
Turbo działa cały czas,ale po przekroczeniu 2000 tys.obrotów - jest tak zwany "ogień" !
aha i jeszcze jedno wtedy turbo zaczyna mi gwizdać !