Tester diagnostyczny
: 10 kwie 2005, 13:46
Zapraszam do przeczytania artykulu na temat testera diagnostycznego. Wrazie pytan zapraszam do zadawania ich tutaj.
Najlepszym próbnikiem jest dioda LED przystosowana do zasilania napięciem z akumulatora. Żarówka nie nadaje się ze względu na sporą w porównaniu z diodą "bezwładność". Po prostu na żarówce występujące szybko po sobie błyski mogą się zlać w jeden sygnał. Mamy więc diodę i dwa kabelki od niej. Połączenie opisane niżej.
Kody błędów
Wtyczka diagnostyczna to trójkątna czarna wtyczka z trzypinowym złączem i czerwoną zaślepką umieszczona na lewym przednim nadkolu.
Wtyczka diagnostyczna ma następująco oznaczone piny: 17 = Kod błędu sygnału wyjściowego, 40 = Masa, 48 = Kod błędu sygnału wejściowego
Podpięcie "testera"
-Podłączyć kabelek od dodatniej nóżki diody do dodatniej końcówki akumulatora.
-podłączyć kabelek od ujemną końcówki diody do końcówki 17 wtyczki diagnostycznej.
-zmostkować końcówkę 40 wtyczki diagnostycznej do końcówki 48 wtyczki diagnostycznej.
Jeśli wszystko podpięliśmy jak trzeba to dioda świeci bez włączonego zapłonu.
-włączyć zapłon (nie uruchamiać silnika). Dioda gaśnie. Po chwili następuje szybkie mrugnięcie - szybsze nić późniejsze sygnały kodów błędów
-rozpoczyna się test samoistny i przez zespół sterowania pokazywane są ciągłe kody usterek.
-koniec testu 1: Lampka świeci się przez 5 sekund (albo znowy szybkie mrugnięcie znane z samego początku)
-pojawi się kod 10 i rozpoczyna się próba dudnienia.
-złącza dudnienia, okablowanie np.
-jeśli podłączenie będzie złe, to zapali się lampka.
-włączyć zapłon.
-Test robimy na nagrzanym silniku z wyłączoną klimatyzacją i bieg jałowy na skrzyni biegów.
-włączyć zapłon, odczekać 3 sekundy i uruchomić silnik.
-wzrasta prędkość na biegu jałowym i może pojawić się kod 50.
-Całkowicie otworzyć przepustnicę w czasie krótszym niż 10 sekund. Silnik musi na krótko osiągnąć 4000 obr/min.
-kiedy pojawi się kod błędu 44 należy ponownie uruchomić test przy pracującym silniku.
-na próbniku z diodą świecącą pojawiają się kody błędów.
-jeśli nie ma żadnych usterek, to pojawi się kod błędu 11 lub 60.
-teraz sprawdzić ustawienie zapłonu i regulator biegu jałowego.
-pokręcić kołem kierownicy od lewej strony do prawej.
-po 10 minutach pojawi się kod 70. Koniec testu.
Resetowanie
-po wyłączeniu silnika w urządzeniu ECU nie będą już przechowywane kody usterek.
Sygnał
-Cyfra 1: Impuls świetlny o długości 1 sekundy, z 1 sekundową przerwą.
-Przerwa, lampka gaśnie na 4 sekundy.
-Cyfra 2: Impuls świetlny o długości 1 sekundy, z 1 sekundową przerwą.
-Przerwa, lampka gaśnie na 4 sekundy.
-Kod błędu będzie powtarzany jeden raz.
Kody błędów
10 Rozpocząć test dudnienia / na krótko otworzyć przepustnicę.
11 Brak usterek.
12 Miernik przepływu powietrza 1.
13 Czujnik temperatury chłodziwa.
14 Czujnik temperatury powietrza.
15 Czujnik położenia przepustnicy.
16 Miernik przepływu powietrza 2.
17 Czujnik MAP.
18 Niskie napięcie akumulatora, sprawdzić / lub naładować akumulator. 21 Nieregularny sygnał zapłonu.
22 Miernik przepływu powietrza 1, zbyt wysokie napięcie.
23 Czujnik temperatury chłodziwa, zbyt wysokie napięcie.
24 Czujnik temperatury powietrza.
25 Czujnik położenia przepustnicy, zbyt wysokie napięcie.
26 Miernik przepływu powietrza 2, zbyt wysokie napięcie.
27 Czujnik MAP, zbyt wysoki sygnał (częstotliwość).
28 Czujnik tlenu 1, (cylindry 1 i 4), mieszanka uboga lub uszkodzenie czujnika.
29 Czujnik tlenu 2, (cylindry 2 i 3), mieszanka uboga lub uszkodzenie czujnika.
31 Uszkodzenie RAM / ROM, uszkodzony ECU.
32 Miernik przepływu powietrza 1, zbyt niskie napięcie.
33 Czujnik temperatury chłodziwa, zbyt niskie napięcie.
34 Czujnik temperatury powietrza.
35 Czujnik położenia przepustnicy, zbyt niskie napięcie.
36 Miernik przepływu powietrza 2, zbyt niskie napięcie.
37 Czujnik MAP, zbyt niskie napięcie.
38 Czujnik tlenu 1 (cylindry 1 i 4), mieszanka uboga lub uszkodzenie czujnika.
39 Czujnik tlenu 2 (cylindry 2 i 3), mieszanka uboga lub uszkodzenie czujnika.
41 Miernik przepływu powietrza 1, bez zmian w czasie testu samoistnego, powtórzyć test samoistny.
42 Miernik przepływu powietrza 2, bez zmian w czasie testu samoistnego, powtórzyć test samoistny.
43 Położenie przepustnicy, bez zmian w czasie testu samoistnego, powtórzyć test samoistny.
44 Przepustnica otwarta zbyt późno lub nie otwarta, powtórzyć test na pracującym silniku.
45 czujnik prędkości pojazdu.
46 Bieg jałowy, nie uzyskano prędkości maksymalnej (obr/min).
47 Bieg jałowy, nie uzyskano prędkości maksymalnej (obr/min) lub jest ona za niska do testowania czujnika tlenu czy zaworu E.G.R.
48 Regulator biegu jałowego / czujnik położenia przepustnicy.
49 EGR (recyrkulacja spalin)
50 Kod identyfikacyjny modułu EEC4, jeśli w czasie testu na pracującym silniku nie pojawi się kod 50, to należy sprawdzić numer części modułu EEC 4.
51 Włączona klimatyzacja, wyłączyć klimatyzację i powtórzyć test na pracującym silniku.
52 Przekładnia automatyczna w 'D' lub ruch pojazdu: wybrać 'N / P', powtórzyć test na pracującym silniku.
53 Uziemione złącze oktanowe 1, odłączyć złącze, powtórzyć test na pracującym silniku.
54 Uziemione złącze oktanowe 2, odłączyć złącze, powtórzyć test na pracującym silniku.
55 Dopasować kabel, z uziemieniem, wyjąć złącze, powtórzyć test przy pracującym silniku.
56 Brak sygnału z czujnika stukania.
57 Przepustnica została przesunięta zbyt wcześnie, powtórzyć test na pracującym silniku.
58 Moduł zapłonu, niestabilny prąd sygnału zapłonu.
59 Regulacja CO %, potencjometr.
60 Kod przeglądu: sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować, bieg jałowy i ustawienie zapłonu.
61 Utrata mocy cylinder 1, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową.
62 Utrata mocy cylinder 2, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową.
63 Utrata mocy cylinder 3, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową.
64 Utrata mocy cylinder 4, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową.
65 Utrata mocy cylinder 5, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową. Silniki DOHC: Wyłącznik hamulca.
66 Utrata mocy cylinder 6, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową. Silniki DOHC: Przełącznik układu zmiany biegów na niższe.
67 Przełącznik temperatury paliwa.
68 Czujnik turbosprężarki, sprawdzić / wyregulować turbosprężarkę.
69 Czujnik turbosprężarki, sprawdzić / wyregulować turbosprężarkę.
70 Kod przeglądu, koniec okresu regulacji.
71 Próżniowy zawór powietrza / Impulsowy solenoid powietrza.
72 Solenoid regulacyjny przepustnicy spalin / Elektroniczny regulator próżniowy.
73 Elektrozawór oczyszczania pojemnika.
74 Pompa paliwa / solenoid 3-ci / 4-ty bieg.
75 Uszkodzenie przekładni automatycznej, blokada zaworu magnetycznego.
76 Uruchomiony wyłącznik hamulca.
77 Uruchomiona zmiana biegów na niższe.
78 W czasie testu samoistnego nie uruchomiony został przełącznik ciśnieniowy układu kierowniczego (PSPS), powtórzyć test samoistny.
81 Elektroniczny regulator próżniowy.
82 Elektroniczny przepływomierz spalin, napięcie poniżej minimum.
83 Elektroniczny przepływomierz spalin, zbyt wysokie napięcie.
84 Elektroniczny przepływomierz spalin, zbyt niskie napięcie.
91 Czujnik tlenu, wymienić złącza obu czujników tlenu.
Najlepszym próbnikiem jest dioda LED przystosowana do zasilania napięciem z akumulatora. Żarówka nie nadaje się ze względu na sporą w porównaniu z diodą "bezwładność". Po prostu na żarówce występujące szybko po sobie błyski mogą się zlać w jeden sygnał. Mamy więc diodę i dwa kabelki od niej. Połączenie opisane niżej.
Kody błędów
Wtyczka diagnostyczna to trójkątna czarna wtyczka z trzypinowym złączem i czerwoną zaślepką umieszczona na lewym przednim nadkolu.
Wtyczka diagnostyczna ma następująco oznaczone piny: 17 = Kod błędu sygnału wyjściowego, 40 = Masa, 48 = Kod błędu sygnału wejściowego
Podpięcie "testera"
-Podłączyć kabelek od dodatniej nóżki diody do dodatniej końcówki akumulatora.
-podłączyć kabelek od ujemną końcówki diody do końcówki 17 wtyczki diagnostycznej.
-zmostkować końcówkę 40 wtyczki diagnostycznej do końcówki 48 wtyczki diagnostycznej.
Jeśli wszystko podpięliśmy jak trzeba to dioda świeci bez włączonego zapłonu.
-włączyć zapłon (nie uruchamiać silnika). Dioda gaśnie. Po chwili następuje szybkie mrugnięcie - szybsze nić późniejsze sygnały kodów błędów
-rozpoczyna się test samoistny i przez zespół sterowania pokazywane są ciągłe kody usterek.
-koniec testu 1: Lampka świeci się przez 5 sekund (albo znowy szybkie mrugnięcie znane z samego początku)
-pojawi się kod 10 i rozpoczyna się próba dudnienia.
-złącza dudnienia, okablowanie np.
-jeśli podłączenie będzie złe, to zapali się lampka.
-włączyć zapłon.
-Test robimy na nagrzanym silniku z wyłączoną klimatyzacją i bieg jałowy na skrzyni biegów.
-włączyć zapłon, odczekać 3 sekundy i uruchomić silnik.
-wzrasta prędkość na biegu jałowym i może pojawić się kod 50.
-Całkowicie otworzyć przepustnicę w czasie krótszym niż 10 sekund. Silnik musi na krótko osiągnąć 4000 obr/min.
-kiedy pojawi się kod błędu 44 należy ponownie uruchomić test przy pracującym silniku.
-na próbniku z diodą świecącą pojawiają się kody błędów.
-jeśli nie ma żadnych usterek, to pojawi się kod błędu 11 lub 60.
-teraz sprawdzić ustawienie zapłonu i regulator biegu jałowego.
-pokręcić kołem kierownicy od lewej strony do prawej.
-po 10 minutach pojawi się kod 70. Koniec testu.
Resetowanie
-po wyłączeniu silnika w urządzeniu ECU nie będą już przechowywane kody usterek.
Sygnał
-Cyfra 1: Impuls świetlny o długości 1 sekundy, z 1 sekundową przerwą.
-Przerwa, lampka gaśnie na 4 sekundy.
-Cyfra 2: Impuls świetlny o długości 1 sekundy, z 1 sekundową przerwą.
-Przerwa, lampka gaśnie na 4 sekundy.
-Kod błędu będzie powtarzany jeden raz.
Kody błędów
10 Rozpocząć test dudnienia / na krótko otworzyć przepustnicę.
11 Brak usterek.
12 Miernik przepływu powietrza 1.
13 Czujnik temperatury chłodziwa.
14 Czujnik temperatury powietrza.
15 Czujnik położenia przepustnicy.
16 Miernik przepływu powietrza 2.
17 Czujnik MAP.
18 Niskie napięcie akumulatora, sprawdzić / lub naładować akumulator. 21 Nieregularny sygnał zapłonu.
22 Miernik przepływu powietrza 1, zbyt wysokie napięcie.
23 Czujnik temperatury chłodziwa, zbyt wysokie napięcie.
24 Czujnik temperatury powietrza.
25 Czujnik położenia przepustnicy, zbyt wysokie napięcie.
26 Miernik przepływu powietrza 2, zbyt wysokie napięcie.
27 Czujnik MAP, zbyt wysoki sygnał (częstotliwość).
28 Czujnik tlenu 1, (cylindry 1 i 4), mieszanka uboga lub uszkodzenie czujnika.
29 Czujnik tlenu 2, (cylindry 2 i 3), mieszanka uboga lub uszkodzenie czujnika.
31 Uszkodzenie RAM / ROM, uszkodzony ECU.
32 Miernik przepływu powietrza 1, zbyt niskie napięcie.
33 Czujnik temperatury chłodziwa, zbyt niskie napięcie.
34 Czujnik temperatury powietrza.
35 Czujnik położenia przepustnicy, zbyt niskie napięcie.
36 Miernik przepływu powietrza 2, zbyt niskie napięcie.
37 Czujnik MAP, zbyt niskie napięcie.
38 Czujnik tlenu 1 (cylindry 1 i 4), mieszanka uboga lub uszkodzenie czujnika.
39 Czujnik tlenu 2 (cylindry 2 i 3), mieszanka uboga lub uszkodzenie czujnika.
41 Miernik przepływu powietrza 1, bez zmian w czasie testu samoistnego, powtórzyć test samoistny.
42 Miernik przepływu powietrza 2, bez zmian w czasie testu samoistnego, powtórzyć test samoistny.
43 Położenie przepustnicy, bez zmian w czasie testu samoistnego, powtórzyć test samoistny.
44 Przepustnica otwarta zbyt późno lub nie otwarta, powtórzyć test na pracującym silniku.
45 czujnik prędkości pojazdu.
46 Bieg jałowy, nie uzyskano prędkości maksymalnej (obr/min).
47 Bieg jałowy, nie uzyskano prędkości maksymalnej (obr/min) lub jest ona za niska do testowania czujnika tlenu czy zaworu E.G.R.
48 Regulator biegu jałowego / czujnik położenia przepustnicy.
49 EGR (recyrkulacja spalin)
50 Kod identyfikacyjny modułu EEC4, jeśli w czasie testu na pracującym silniku nie pojawi się kod 50, to należy sprawdzić numer części modułu EEC 4.
51 Włączona klimatyzacja, wyłączyć klimatyzację i powtórzyć test na pracującym silniku.
52 Przekładnia automatyczna w 'D' lub ruch pojazdu: wybrać 'N / P', powtórzyć test na pracującym silniku.
53 Uziemione złącze oktanowe 1, odłączyć złącze, powtórzyć test na pracującym silniku.
54 Uziemione złącze oktanowe 2, odłączyć złącze, powtórzyć test na pracującym silniku.
55 Dopasować kabel, z uziemieniem, wyjąć złącze, powtórzyć test przy pracującym silniku.
56 Brak sygnału z czujnika stukania.
57 Przepustnica została przesunięta zbyt wcześnie, powtórzyć test na pracującym silniku.
58 Moduł zapłonu, niestabilny prąd sygnału zapłonu.
59 Regulacja CO %, potencjometr.
60 Kod przeglądu: sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować, bieg jałowy i ustawienie zapłonu.
61 Utrata mocy cylinder 1, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową.
62 Utrata mocy cylinder 2, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową.
63 Utrata mocy cylinder 3, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową.
64 Utrata mocy cylinder 4, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową.
65 Utrata mocy cylinder 5, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową. Silniki DOHC: Wyłącznik hamulca.
66 Utrata mocy cylinder 6, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową. Silniki DOHC: Przełącznik układu zmiany biegów na niższe.
67 Przełącznik temperatury paliwa.
68 Czujnik turbosprężarki, sprawdzić / wyregulować turbosprężarkę.
69 Czujnik turbosprężarki, sprawdzić / wyregulować turbosprężarkę.
70 Kod przeglądu, koniec okresu regulacji.
71 Próżniowy zawór powietrza / Impulsowy solenoid powietrza.
72 Solenoid regulacyjny przepustnicy spalin / Elektroniczny regulator próżniowy.
73 Elektrozawór oczyszczania pojemnika.
74 Pompa paliwa / solenoid 3-ci / 4-ty bieg.
75 Uszkodzenie przekładni automatycznej, blokada zaworu magnetycznego.
76 Uruchomiony wyłącznik hamulca.
77 Uruchomiona zmiana biegów na niższe.
78 W czasie testu samoistnego nie uruchomiony został przełącznik ciśnieniowy układu kierowniczego (PSPS), powtórzyć test samoistny.
81 Elektroniczny regulator próżniowy.
82 Elektroniczny przepływomierz spalin, napięcie poniżej minimum.
83 Elektroniczny przepływomierz spalin, zbyt wysokie napięcie.
84 Elektroniczny przepływomierz spalin, zbyt niskie napięcie.
91 Czujnik tlenu, wymienić złącza obu czujników tlenu.