Strona 1 z 7

Tester diagnostyczny

: 10 kwie 2005, 13:46
autor: WieSiu
Zapraszam do przeczytania artykulu na temat testera diagnostycznego. Wrazie pytan zapraszam do zadawania ich tutaj.


Najlepszym próbnikiem jest dioda LED przystosowana do zasilania napięciem z akumulatora. Żarówka nie nadaje się ze względu na sporą w porównaniu z diodą "bezwładność". Po prostu na żarówce występujące szybko po sobie błyski mogą się zlać w jeden sygnał. Mamy więc diodę i dwa kabelki od niej. Połączenie opisane niżej.

Kody błędów

Wtyczka diagnostyczna to trójkątna czarna wtyczka z trzypinowym złączem i czerwoną zaślepką umieszczona na lewym przednim nadkolu.


Wtyczka diagnostyczna ma następująco oznaczone piny: 17 = Kod błędu sygnału wyjściowego, 40 = Masa, 48 = Kod błędu sygnału wejściowego

Podpięcie "testera"

-Podłączyć kabelek od dodatniej nóżki diody do dodatniej końcówki akumulatora.
-podłączyć kabelek od ujemną końcówki diody do końcówki 17 wtyczki diagnostycznej.
-zmostkować końcówkę 40 wtyczki diagnostycznej do końcówki 48 wtyczki diagnostycznej.
Jeśli wszystko podpięliśmy jak trzeba to dioda świeci bez włączonego zapłonu.
-włączyć zapłon (nie uruchamiać silnika). Dioda gaśnie. Po chwili następuje szybkie mrugnięcie - szybsze nić późniejsze sygnały kodów błędów
-rozpoczyna się test samoistny i przez zespół sterowania pokazywane są ciągłe kody usterek.
-koniec testu 1: Lampka świeci się przez 5 sekund (albo znowy szybkie mrugnięcie znane z samego początku)
-pojawi się kod 10 i rozpoczyna się próba dudnienia.
-złącza dudnienia, okablowanie np.
-jeśli podłączenie będzie złe, to zapali się lampka.
-włączyć zapłon.

-Test robimy na nagrzanym silniku z wyłączoną klimatyzacją i bieg jałowy na skrzyni biegów.
-włączyć zapłon, odczekać 3 sekundy i uruchomić silnik.
-wzrasta prędkość na biegu jałowym i może pojawić się kod 50.
-Całkowicie otworzyć przepustnicę w czasie krótszym niż 10 sekund. Silnik musi na krótko osiągnąć 4000 obr/min.
-kiedy pojawi się kod błędu 44 należy ponownie uruchomić test przy pracującym silniku.
-na próbniku z diodą świecącą pojawiają się kody błędów.
-jeśli nie ma żadnych usterek, to pojawi się kod błędu 11 lub 60.
-teraz sprawdzić ustawienie zapłonu i regulator biegu jałowego.
-pokręcić kołem kierownicy od lewej strony do prawej.
-po 10 minutach pojawi się kod 70. Koniec testu.

Resetowanie

-po wyłączeniu silnika w urządzeniu ECU nie będą już przechowywane kody usterek.

Sygnał

-Cyfra 1: Impuls świetlny o długości 1 sekundy, z 1 sekundową przerwą.
-Przerwa, lampka gaśnie na 4 sekundy.
-Cyfra 2: Impuls świetlny o długości 1 sekundy, z 1 sekundową przerwą.
-Przerwa, lampka gaśnie na 4 sekundy.
-Kod błędu będzie powtarzany jeden raz.


Kody błędów
10 Rozpocząć test dudnienia / na krótko otworzyć przepustnicę.
11 Brak usterek.
12 Miernik przepływu powietrza 1.
13 Czujnik temperatury chłodziwa.
14 Czujnik temperatury powietrza.
15 Czujnik położenia przepustnicy.
16 Miernik przepływu powietrza 2.
17 Czujnik MAP.
18 Niskie napięcie akumulatora, sprawdzić / lub naładować akumulator. 21 Nieregularny sygnał zapłonu.
22 Miernik przepływu powietrza 1, zbyt wysokie napięcie.
23 Czujnik temperatury chłodziwa, zbyt wysokie napięcie.
24 Czujnik temperatury powietrza.
25 Czujnik położenia przepustnicy, zbyt wysokie napięcie.
26 Miernik przepływu powietrza 2, zbyt wysokie napięcie.
27 Czujnik MAP, zbyt wysoki sygnał (częstotliwość).
28 Czujnik tlenu 1, (cylindry 1 i 4), mieszanka uboga lub uszkodzenie czujnika.
29 Czujnik tlenu 2, (cylindry 2 i 3), mieszanka uboga lub uszkodzenie czujnika.
31 Uszkodzenie RAM / ROM, uszkodzony ECU.
32 Miernik przepływu powietrza 1, zbyt niskie napięcie.
33 Czujnik temperatury chłodziwa, zbyt niskie napięcie.
34 Czujnik temperatury powietrza.
35 Czujnik położenia przepustnicy, zbyt niskie napięcie.
36 Miernik przepływu powietrza 2, zbyt niskie napięcie.
37 Czujnik MAP, zbyt niskie napięcie.
38 Czujnik tlenu 1 (cylindry 1 i 4), mieszanka uboga lub uszkodzenie czujnika.
39 Czujnik tlenu 2 (cylindry 2 i 3), mieszanka uboga lub uszkodzenie czujnika.
41 Miernik przepływu powietrza 1, bez zmian w czasie testu samoistnego, powtórzyć test samoistny.
42 Miernik przepływu powietrza 2, bez zmian w czasie testu samoistnego, powtórzyć test samoistny.
43 Położenie przepustnicy, bez zmian w czasie testu samoistnego, powtórzyć test samoistny.
44 Przepustnica otwarta zbyt późno lub nie otwarta, powtórzyć test na pracującym silniku.
45 czujnik prędkości pojazdu.
46 Bieg jałowy, nie uzyskano prędkości maksymalnej (obr/min).
47 Bieg jałowy, nie uzyskano prędkości maksymalnej (obr/min) lub jest ona za niska do testowania czujnika tlenu czy zaworu E.G.R.
48 Regulator biegu jałowego / czujnik położenia przepustnicy.
49 EGR (recyrkulacja spalin)
50 Kod identyfikacyjny modułu EEC4, jeśli w czasie testu na pracującym silniku nie pojawi się kod 50, to należy sprawdzić numer części modułu EEC 4.
51 Włączona klimatyzacja, wyłączyć klimatyzację i powtórzyć test na pracującym silniku.
52 Przekładnia automatyczna w 'D' lub ruch pojazdu: wybrać 'N / P', powtórzyć test na pracującym silniku.
53 Uziemione złącze oktanowe 1, odłączyć złącze, powtórzyć test na pracującym silniku.
54 Uziemione złącze oktanowe 2, odłączyć złącze, powtórzyć test na pracującym silniku.
55 Dopasować kabel, z uziemieniem, wyjąć złącze, powtórzyć test przy pracującym silniku.
56 Brak sygnału z czujnika stukania.
57 Przepustnica została przesunięta zbyt wcześnie, powtórzyć test na pracującym silniku.
58 Moduł zapłonu, niestabilny prąd sygnału zapłonu.
59 Regulacja CO %, potencjometr.
60 Kod przeglądu: sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować, bieg jałowy i ustawienie zapłonu.
61 Utrata mocy cylinder 1, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową.
62 Utrata mocy cylinder 2, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową.
63 Utrata mocy cylinder 3, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową.
64 Utrata mocy cylinder 4, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową.
65 Utrata mocy cylinder 5, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową. Silniki DOHC: Wyłącznik hamulca.
66 Utrata mocy cylinder 6, sprawdzić sprężanie i świecę zapłonową. Silniki DOHC: Przełącznik układu zmiany biegów na niższe.
67 Przełącznik temperatury paliwa.
68 Czujnik turbosprężarki, sprawdzić / wyregulować turbosprężarkę.
69 Czujnik turbosprężarki, sprawdzić / wyregulować turbosprężarkę.
70 Kod przeglądu, koniec okresu regulacji.
71 Próżniowy zawór powietrza / Impulsowy solenoid powietrza.
72 Solenoid regulacyjny przepustnicy spalin / Elektroniczny regulator próżniowy.
73 Elektrozawór oczyszczania pojemnika.
74 Pompa paliwa / solenoid 3-ci / 4-ty bieg.
75 Uszkodzenie przekładni automatycznej, blokada zaworu magnetycznego.
76 Uruchomiony wyłącznik hamulca.
77 Uruchomiona zmiana biegów na niższe.
78 W czasie testu samoistnego nie uruchomiony został przełącznik ciśnieniowy układu kierowniczego (PSPS), powtórzyć test samoistny.
81 Elektroniczny regulator próżniowy.
82 Elektroniczny przepływomierz spalin, napięcie poniżej minimum.
83 Elektroniczny przepływomierz spalin, zbyt wysokie napięcie.
84 Elektroniczny przepływomierz spalin, zbyt niskie napięcie.
91 Czujnik tlenu, wymienić złącza obu czujników tlenu.

Tester pytanie...

: 24 kwie 2005, 17:52
autor: tobitobi
Witam, jestem nowy na tym forum. To co mnie tu sciagnelo, to opis testera do zlacza diagnostycznego. Bardzo sie ucieszylem widzac mozliwosci tego zlacza. Mam Essinke 1.3 '96, w ktorej wydaje mi sie wystepuje EEC IV. Niestety proby podlaczenia sie do zlacza spelzly na niczym. Dioda nie zamrugala ani razu. Kombinowalem z podlaczeniem: koncowka 17 - dioda - rezystor - masa, jak i: koncowka 17 - dioda - rezystor - plus akumulatora. Cos nie tak z moja bryczka? Dziekuje za odpowiedz.

: 24 kwie 2005, 19:01
autor: WieSiu
a wez wepnij w ta koncowke jedna z koncowek miernik elektroniczny i druga koncowke miernika do plusa akumulatora. Jesli bedzie tam napiecie 12V pojawiac sie co jakis czas (na mierniku,to wszystko jest ok i wyglada ze cos z podlaczeniem diody jest nie tak). Pamietaj tylko ze trzeba zrobic zworke zeby to wszystko dzialalo.

: 24 kwie 2005, 19:21
autor: tobitobi
Dzieki, sprobuje jutro zrobic jak mowisz. Z ta dioda probowalem na wszelkie mozliwe sposoby oczywiscie z wyprowadzeniem nr 17. Zaczalem miec watpliwosci, czy dolny"wierzcholek trojkata" znaczy gniazda to na pewno pin 17. Ale potwierdza sie to, poniewaz na pinie 40 jest masa. Moze cos z tym kompem nie tak?

: 05 maja 2005, 18:14
autor: gumis
podlaczalem dzis do mojej esiny ten tester i lipa dioda sie nie swieci
aha w tym doc'u co sciagnalem ze stronki z kodami bledow jest napisane ze diode podlacza sie odwrotnie do + akumulatora zamiast do masy ale na zdjeciu jest podpiete do masy to chyba tak jest prawidlowo

czy rezystor musi miec wiecej niz 2 kOhm bo dalem 1,8 k akurat taki mialem ?

: 05 maja 2005, 19:52
autor: WieSiu
w artykuje jest blad, do akumulatora powinno byc wpiete do +, a do gniazda diagnostycznego -, byc moze dlatego Ci nie dzialalo. Musze poprawic na stronie glownej, oczywiscie u siebie pozniej poprawilem to polaczenie,ale chyba zdjecie dalem nie takie jak trzeba. Przepraszam za pomylke.

rezystanja 1,8 tez bedzie ok :)

: 06 maja 2005, 15:34
autor: robczyk
Nie bardzo rozumiem jak z jednej migającej diody można odczytać kod.
Przecież tam są liczby aż do 91. Czy to jest kod zero-jedynkowy? Nie rozumiem.
Poza tym zarejestrowałem się, a mimo to nie mogę ściągnąć książki, w której podobno dokładniej jest opisane jak z tymi kodami się obchodzić...
Proszę o pomoc.

: 06 maja 2005, 15:43
autor: gumis
to kwesti odpowiedniego odczytania ilosc mrugniec i odpowiednich przerw :)

: 06 maja 2005, 15:51
autor: robczyk
A jak mogę zdobyć te informacje. Jak dla mnie, przytaczany wyżej artykuł nie jest wyczerpujący.

: 06 maja 2005, 16:21
autor: Mariusz
musisz zwracac uwage na czestotliwosc mrygniec, najpierw sa sygnaly o cyfrze dziesiatek pozniej o jednostkach np kod 31 bedzie wyswietlony w postaci 3 mrygniec o tej samej dlugosci pozniej truszke dluzsza przerwa i 1 mrygniecie. Powodzenia

: 06 maja 2005, 17:03
autor: WieSiu
wszystko jest w zalaczonym filmiku, jak sie dobrze przyjrzysz,to zobaczysz jak dioda miga i bedziesz wiedzial jak to dziala. Sciagnij go sobie. A ksiazki sie juz nie da sciagnac z tamtej strony.

Podaje linka do tego filmiku: http://www.fordescort.no-ip.com/porady/ ... tester.rar

Trzeba się przyjrzeć jak dioda miga, gdyż test robiłem w słoneczny dzień. Kolejno wyświetlane są liczny: 10, 11, 20, 11, 11, 10.

: 07 maja 2005, 19:14
autor: gumis
no dobra podlaczylem tester i cos tam swieci ale nie moge sie z tym dogadac moze ktos opisac jakos dokladniej ta procedure po odpaleniu silnika i dodaniu gazu wywalilo kod 57 czyli za szybkie otwarcie przepustnicy no i na poczatku dioda nie swieci przez 5 sekund po przekreceniu kluczyka blysnie po kilku sekundach cos tam slychac i wyswietla jakies bledy po tym jak przestal odpalilem silnik no i wywalilo kod 57

[ Dodano: Sob 07 Maj, 2005 ]
jakby ktos mogl to moze opisze to bardziej jeszcze lopaologicznie :)
nie rozumiem tego w tescie za na poczatku pisze wlaczyc zaplon i na koncu znow wlaczyc ?? jak ja go nie wylaczylem jeszcze
co to jest ta próba dudnienia ?

: 08 maja 2005, 14:38
autor: WieSiu
jesli chodzi o test na wlaczonym silniku,to sprawa wyglada tak, z doswiadczenia pamietam,ze najpierw przekrecasz kluczyk, po 3 sekundach odpalasz silnik, czekakasz az obroty leciutko wzrosna i opadna (wzrastaja po ok 7-10 sekundach od odpalenia silnika, pod warunkiem ze silnik jest goracy). Po tym dodajesz gazu tak zeby obroty przekroczyly na krotko 4000 obrotow/min (najlepiej nacisnac gaz do dechy na krotka chwile). Po tym powinny pojawiac sie ewentualne kory bledow. Ty po prostu za wczesnie wcisnales gaz,tak jak pisalem nalezy dopiero wtedy kiedy obroty samoczynnie lekko wzrosna a potem opadna.

: 11 maja 2005, 00:11
autor: Slak
Witam.
Jestem tu nowy i mam problem.
Nie wyświetlają mi się żadne obrazki na stronie z opisem testera.
Mam Firefox'a ale próbowałem pod IE i też to samo.
Czy może ktoś podrzucić fotki na mojego mail'a?
Chyba, że jest jakieś rozwiązanie tego problemu.

Aha, gdzie jest to złącze i komputer w moim Fordzie?

: 11 maja 2005, 07:20
autor: WieSiu
komputer jest po prawej stronie samochodu, przy przednich drzwiach, wlasciwie jest zaraz obok zawiasow przednich drzwi,tylko ze od srodka samochodu przykryty czarnym plastikiem. A zdjecia przesylam Ci na maila, tam bedziesz mial fotke gdzie jest zlacze diagnostyczne. Ogolnie to dziwna sprawa ze fotki nie dzialaja,ja nie mialem jeszcze z tym problemu na zadnym komputerze.