Światła do jazdy dziennej
Moderator: Moderatorzy
- Jamszoł
- Posty: 22180
- Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
- Lokalizacja: Kalisz
- Pojemność: 2300
- Rocznik: 2008
- Generacja: MK4
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
Światła do jazdy dziennej
Macie tu przepis dotyczący świateł do jazdy dziennej
Zgodnie z rozporządzeniem z 4 maja 2009 roku (Dz. U. Nr 75/2009, poz. 639) obecnie tylne światła pozycyjne, przednie, boczne oraz tylne światła obrysowe, a także oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami do jazdy dziennej. Powyższy zapis dotyczy pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 r. Oznacza to jednak, że w autach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku światła do jazdy dziennej, mogą świecić się łącznie z pozostałymi. Natomiast przy rejestracji po 1 stycznia 2010 roku, światła takie mogą być zapalane tylko z przodu.
Przypomnijmy, że wspomniane światła powinny znajdować się nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, natomiast wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm. Wysokość montażu w przedziale 250 - 1500 mm nad powierzchnią drogi. Dopuszcza się też wyposażenie pojazdu w sygnał kontrolny, informujący o działaniu świateł. Jednak istnieje wymóg automatycznego włączania się świateł do jazdy dziennej w chwili, gdy urządzenie włączające silnik (np. stacyjka) znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika. Światła do jazdy dziennej powinny wyłączać się automatycznie, po włączeniu przednich mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu.
I teraz w myśl przepisów - jak zainstalować takie światła , żeby się nie wyłączyły gdy zastosujemy migawkę światłami ?
Zadani jest proste - w przewód zasilający światła , wstawiamy przekaźnik (odwrotnego działania ) , sterowanie przekaźnika dajemy z bezpiecznika świateł postojowych .
Gdy załączymy światła do jazdy dziennej - (zasilanie np. z cewki zapłonowej ; moduł zapłonu ; lub jakiekolwiek zasilanie - czegokolwiek pod maską , gdzie jest napięcie po odpaleniu silnika ) - napięcie przechodzi swobodnie przez przekaźnik - bo gdy on nie jest wysterowany - przepuszcza napięcie .
W momencie zapodania napięcia na światła postojowe - napięcie dochodzi do przekaźnika a on rozłącza zasilanie światełek do jazdy dziennej.
Oczywiście nie musimy z zasilaniem przekaźnika pchać się bezpośrednio do puszki bezpiecznikowej - wystarczy zgarnąć napięcie z przewodu dochodzącego do lamp postojowych - gdzieś pod maską
Oczywiście należy pamiętać o bezpiecznikach - dwóch bezpiecznikach .
I mamy gotowe podłączenie światełek - jak mrygniemy światełkami - te od jazdy dziennej , wyłączą się tylko na czas mrygnięcia i znów się zapalą .
Są też w sprzedaży światełka z wbudowanym już przekaźnikiem - gdzie dodatkowo wychodzący - trzeci przewód podłączamy do światełek postojowych - bez zakupużadnych przekaźniczków .
Zasada działania ta sama - ale mniej kombinacji .
Jeszcze jedno
Gdzie i jak musimy je zamontować , żeby być w zgodzie z przepisami :
1) każda lampa musi mieć na kloszu wytłoczony znak homologacji,
2) światła do jazdy dziennej powinny się automatycznie włączać po włączeniu zapłonu,
3) muszą dawać światło barwy białej,
4) powinny się automatycznie wyłączyć po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgielnych,
5) powinny być zamontowane na wysokości od 25 do 150 cm nad ziemią,
6) powinny znajdować się maksymalnie 40 cm od bocznego obrysu pojazdu
,
7) odległość między nimi nie może być mniejsza od 60 cm,
Zgodnie z rozporządzeniem z 4 maja 2009 roku (Dz. U. Nr 75/2009, poz. 639) obecnie tylne światła pozycyjne, przednie, boczne oraz tylne światła obrysowe, a także oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami do jazdy dziennej. Powyższy zapis dotyczy pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 r. Oznacza to jednak, że w autach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku światła do jazdy dziennej, mogą świecić się łącznie z pozostałymi. Natomiast przy rejestracji po 1 stycznia 2010 roku, światła takie mogą być zapalane tylko z przodu.
Przypomnijmy, że wspomniane światła powinny znajdować się nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, natomiast wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm. Wysokość montażu w przedziale 250 - 1500 mm nad powierzchnią drogi. Dopuszcza się też wyposażenie pojazdu w sygnał kontrolny, informujący o działaniu świateł. Jednak istnieje wymóg automatycznego włączania się świateł do jazdy dziennej w chwili, gdy urządzenie włączające silnik (np. stacyjka) znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika. Światła do jazdy dziennej powinny wyłączać się automatycznie, po włączeniu przednich mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu.
I teraz w myśl przepisów - jak zainstalować takie światła , żeby się nie wyłączyły gdy zastosujemy migawkę światłami ?
Zadani jest proste - w przewód zasilający światła , wstawiamy przekaźnik (odwrotnego działania ) , sterowanie przekaźnika dajemy z bezpiecznika świateł postojowych .
Gdy załączymy światła do jazdy dziennej - (zasilanie np. z cewki zapłonowej ; moduł zapłonu ; lub jakiekolwiek zasilanie - czegokolwiek pod maską , gdzie jest napięcie po odpaleniu silnika ) - napięcie przechodzi swobodnie przez przekaźnik - bo gdy on nie jest wysterowany - przepuszcza napięcie .
W momencie zapodania napięcia na światła postojowe - napięcie dochodzi do przekaźnika a on rozłącza zasilanie światełek do jazdy dziennej.
Oczywiście nie musimy z zasilaniem przekaźnika pchać się bezpośrednio do puszki bezpiecznikowej - wystarczy zgarnąć napięcie z przewodu dochodzącego do lamp postojowych - gdzieś pod maską
Oczywiście należy pamiętać o bezpiecznikach - dwóch bezpiecznikach .
I mamy gotowe podłączenie światełek - jak mrygniemy światełkami - te od jazdy dziennej , wyłączą się tylko na czas mrygnięcia i znów się zapalą .
Są też w sprzedaży światełka z wbudowanym już przekaźnikiem - gdzie dodatkowo wychodzący - trzeci przewód podłączamy do światełek postojowych - bez zakupużadnych przekaźniczków .
Zasada działania ta sama - ale mniej kombinacji .
Jeszcze jedno
Gdzie i jak musimy je zamontować , żeby być w zgodzie z przepisami :
1) każda lampa musi mieć na kloszu wytłoczony znak homologacji,
2) światła do jazdy dziennej powinny się automatycznie włączać po włączeniu zapłonu,
3) muszą dawać światło barwy białej,
4) powinny się automatycznie wyłączyć po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgielnych,
5) powinny być zamontowane na wysokości od 25 do 150 cm nad ziemią,
6) powinny znajdować się maksymalnie 40 cm od bocznego obrysu pojazdu
,
7) odległość między nimi nie może być mniejsza od 60 cm,
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
- Jamszoł
- Posty: 22180
- Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
- Lokalizacja: Kalisz
- Pojemność: 2300
- Rocznik: 2008
- Generacja: MK4
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
Rozmawiałem z diagnostą
Wbrew temu co piszą wszędzie - montowanie tych światełek w naszych wozach jest niezgodne z przepisami - tak samo jak montowanie jakichkolwiek innych światełek , czy wymiana na inne - nie ważne , że mają homologację
Dlaczego ? - jest takie coś jak homologacja danego samochodu (każdy wóz ma swoją) i jeśli w tej homologacji nie ma czegoś tam , to nie wolno tego montować - diagnosta może / ma prawo odrzucić taki pojazd a policja zabrać dowód .
Piszę to tak dla ścisłości - jeśli chodzi o przepisy
Wbrew temu co piszą wszędzie - montowanie tych światełek w naszych wozach jest niezgodne z przepisami - tak samo jak montowanie jakichkolwiek innych światełek , czy wymiana na inne - nie ważne , że mają homologację
Dlaczego ? - jest takie coś jak homologacja danego samochodu (każdy wóz ma swoją) i jeśli w tej homologacji nie ma czegoś tam , to nie wolno tego montować - diagnosta może / ma prawo odrzucić taki pojazd a policja zabrać dowód .
Piszę to tak dla ścisłości - jeśli chodzi o przepisy
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
- Mateklobez
- Posty: 3320
- Rejestracja: 16 wrz 2009, 21:32
- Lokalizacja: Łobez / Rees
- Pojemność: 1597
- Rocznik: 1996
- Generacja: MK7
- Nadwozie: Hatchback
- Kontakt:
Jurek, skąd wziąć prąd po kluczyku w moim dieselku? Przeczytałem Twój pierwszy post nawet dwa razy, a i tak nie wiem Z elektryki to jestem
Mam światła led,mam przekaźnik (osobno, schemat poniżej) i mam kilka kabelków. Co z tym począć nie wiem.
Mam światła led,mam przekaźnik (osobno, schemat poniżej) i mam kilka kabelków. Co z tym począć nie wiem.
Zachodniopomorska Elita
*Escort Turnier Ghia 1,8 TD 1999
>Escort MK7 "RS1600" 1996
>Fiesta ST150 2008
>>C4 Picasso 2.0 BlueHDi150 2015
*Escort Turnier Ghia 1,8 TD 1999
>Escort MK7 "RS1600" 1996
>Fiesta ST150 2008
>>C4 Picasso 2.0 BlueHDi150 2015
- Jamszoł
- Posty: 22180
- Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
- Lokalizacja: Kalisz
- Pojemność: 2300
- Rocznik: 2008
- Generacja: MK4
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
Mateklobez, w linku masz opisaną przeze mnie stacyjkę http://fordescort.pl/forum/viewtopic.ph ... c&start=15
Możesz też poszukać pod maska kabla na którym pojawia się napięcie po przekręceniu stacyjki w pozycję 2
Możesz też poszukać pod maska kabla na którym pojawia się napięcie po przekręceniu stacyjki w pozycję 2
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
MinisterQ,
Ja podłączyłem sobie do skrzynki z bezpiecznikami w aucie. Dokładniej pod bezpiecznik klimatyzacji której nie mam. Jest tam mocny bezpiecznik poza tym działa właśnie po przekręceniu kluczyka na 2 stopień. Najwięcej trudu było z przeciągnięciem kabla do kabiny ale koło pedałów od kierowcy jest taka zatyczka gumowa pod wykładziną. Ona bezpośrednio łączy się z komorą silnika i tam właśnie poszły kabelki ;-). Skrzynkę ulokowałem w komorze silnika na prawym błotniku spinając je o błotnik w którym są otwory na końcowym wytłoczeniu. Masa bezpośrednio z akumulatora tak było najprościej. Żółty kabelek z skrzynki automatycznego wyłącznika podłączony jest pod kabel z postojowych, odradzam owijanie kablem żarówki itd.. to nie jest trwałe rozwiązanie i zdarzało się że ledy mrugały przy włączonych światłach ;-)
Jamszoł,
Gdyby zabrać prąd z świateł to nie działało by to zgodnie z przepisami ;-)
Ja podłączyłem sobie do skrzynki z bezpiecznikami w aucie. Dokładniej pod bezpiecznik klimatyzacji której nie mam. Jest tam mocny bezpiecznik poza tym działa właśnie po przekręceniu kluczyka na 2 stopień. Najwięcej trudu było z przeciągnięciem kabla do kabiny ale koło pedałów od kierowcy jest taka zatyczka gumowa pod wykładziną. Ona bezpośrednio łączy się z komorą silnika i tam właśnie poszły kabelki ;-). Skrzynkę ulokowałem w komorze silnika na prawym błotniku spinając je o błotnik w którym są otwory na końcowym wytłoczeniu. Masa bezpośrednio z akumulatora tak było najprościej. Żółty kabelek z skrzynki automatycznego wyłącznika podłączony jest pod kabel z postojowych, odradzam owijanie kablem żarówki itd.. to nie jest trwałe rozwiązanie i zdarzało się że ledy mrugały przy włączonych światłach ;-)
Jamszoł,
Jeśli posiada automatyczny wyłącznik to chyba nie bardzo. I tak musisz wtedy jeden kabel podpiąć pod żarówkę z postojowych. Żeby się wyłączały LED dzienne jak załączysz światła.Podstawa - bezpieczniki a jak nie masz za bezpieczniki można wziąć żarówki
Gdyby zabrać prąd z świateł to nie działało by to zgodnie z przepisami ;-)
- Jamszoł
- Posty: 22180
- Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
- Lokalizacja: Kalisz
- Pojemność: 2300
- Rocznik: 2008
- Generacja: MK4
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
Kwazio, chodziło mi o próby a nie o podłączanie na stałe a jak robisz próby to dajesz napięcie poprzez żarówkę i w razie zwarcia nic się nie stanie bo tylko żarówka Ci zaświeci .
Tylko nowe auta - wyprodukowane po 2000 którymś tam roku muszą mieć tak , że się ledy wyłączają - przy starych mogą się świecić na stałe .
Doczytaj kodeks
Jest zgodne z przepisamiKwazio pisze:Gdyby zabrać prąd z świateł to nie działało by to zgodnie z przepisami
Tylko nowe auta - wyprodukowane po 2000 którymś tam roku muszą mieć tak , że się ledy wyłączają - przy starych mogą się świecić na stałe .
Doczytaj kodeks
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Jamszoł,
No niestety wygląda to trochę inaczej ;-) Przepis mówi tak :
Co do kwesti prób to popieram Twoje rozwiązanie ;-) źle zrozumiałem ;-)
No niestety wygląda to trochę inaczej ;-) Przepis mówi tak :
Oznacza to iż tylko postojowe mogą się świecić oraz tylne i tablica ;-) Natomiast w nowych pojazdach mają się świecić tylko przednie dzienne. Myślę, że warto zainstalować je tak jak ja zaproponowałem ;-) z wyłącznikiem automatycznym. Poza tym wtedy nie trzeba pamiętać w ogóle o światłach ;-)W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.
Co do kwesti prób to popieram Twoje rozwiązanie ;-) źle zrozumiałem ;-)
- Jamszoł
- Posty: 22180
- Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
- Lokalizacja: Kalisz
- Pojemność: 2300
- Rocznik: 2008
- Generacja: MK4
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
OK kawałek przepisu mi umknął z pamięci - chodziło mi o tył i postojowe
Co do połączenia - każde ledy do jazdy dziennej - mają instrukcję i schemat
Myślę , że nie ma z tym kłopotu
Co do połączenia - każde ledy do jazdy dziennej - mają instrukcję i schemat
Myślę , że nie ma z tym kłopotu
Tak jak ja napisałem na samej górze i wyjaśniłem tam chyba wszystkoKwazio pisze: Myślę, że warto zainstalować je tak jak ja zaproponowałem
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]