Do zabiegu będziemy potrzebować następujących narzędzi i części:
klucz do kół, podnośnik, śrubokręt krzyżowy i płaski, młotek, po dwa klucze 19, 17, 13, ściągacz do sprężyn, ja używałem 2 koziołków ale mogą być standardowe cegły


Na początku standardowa procedura: kołki pod przednie koła aby nam samochód nie dryfował po garażu

1. luzujemy śruby kół
2. Podnosimy tylne koła i opieramy tył na koziołkach. Przy podnoszeniu nie podpierać belki ani koła czy bębna - wszystko co na belce powinno swobodnie wisieć.
3. Demontujemy koła
4. Ściągamy tapicerkę w bagażniku tak aby odsłonić górne mocowanie kolumny resorującej. W moim przypadku dostęp do przedniej śruby był utrudniony i trzeba było demontować osłonę za oparciem tylnej kanapy.

po ściągnięciu tej osłony nie ma już problemu z dostępem do śruby górnego mocowania kolumny

5. Odkręcamy dwie śruby mocowania kolumny resorującej (klucz 13) Nie odkręcamy śruby poziomej!

6. Wykręcamy dolną śrubę mocowania kolumny resorującej (klucz 19) przy śrubie jest odginana blaszka zabezpieczająca ja przed samoczynnym odkręceniem, trzeba ja odgiąć.

7. Po wykręceniu dolnej śruby wystarczy nogą nacisnąć na bęben hamulcowy i można wyciągnąć całą kolumnę

8. Teraz trzeba zdemontować kolumnę, aby to bezpiecznie zrobić najlepiej użyć ściągaczy do sprężyn

9. Gdy sprężyna jest ściśnięta tak że można ją swobodnie obracać przystępujemy do odkręcenia śruby kolumny. Jest na klucz 17. Po wyjęciu śruby możemy rozłożyć kolumnę resorującą.

W moim przypadku okazało się że obie stare sprężyny miału ułamany ostatni zwój, który pozostał w górnym gnieździe sprężyny

Trzeba oczywiście taki ułamek usunąć

Sprężyny z Tavrii są nieznacznie dłuższe w stanie nienaprężonym od sprężyn escortowskich, maja tyle samo zwojów natomiast grubość drutu jest nieco większa, taka jak w wariantach sprężyn wzmocnionych.

10. Przy pomocy ściągacza do sprężyn ściskamy nową sprężynę tak aby dało się skręcić całą kolumnę. Po skręceniu możemy wykręcić ściągacze. Trzeba uważać żeby sprężyna dobrze trafiła końcówką w wytłoczenie na dolnej podpórce sprężyny a oś poziomej śruby trzymającej kolumnę była w jednej płaszczyźnie z otworem dolnego mocowania kolumny.
11. Teraz pozostaje tylko wmontować kolumnę z powrotem na jej miejsce postępując tak jak przy demontażu ale w odwrotnej kolejności

12. Efekty - tak wyglądał odstęp opony od nadkola na starych sprężynach

a tak na nowych

odstęp od gleby przed

i po wymianie

Wysokość jeszcze się zmieni bo to po pierwszym opuszczeniu i przy pustym bagażniku ale widać dużą różnicę.
13. Czas wymiany jest uzależniony od wprawy, ja robiłem to pierwszy raz i trafiłem na zapieczona śrubę więc pierwszą sprężynę wymieniałem 2 godziny (z przerwą na piwko) a drugą wymieniłem w godzinę. Da się to zrobić dużo szybciej. Jedynym specjalnym narzędziem jest ściągacz do sprężyn który w tym wypadku bardzo się przydaje. Gdybyście kupowali to wybierajcie jakiś dłuższy, zakres pracy najlepiej żeby nie był mniejszy od 300mm, i najlepiej z zagiętymi "łapkami".
I tak powstał orion cross& country

p.s. sorry za jakość zdjęć
