Wahacz-wahacze. "Operacja wahacze"

Znajdziesz tutaj opisy jak krok po kroku zabrac sie do naprawy jakiegos elementu samochodu oraz jak dokonac modyfikacji w swoim Esim

Moderator: Moderatorzy

adrianolkusz

Wahacz-wahacze. "Operacja wahacze"

Post autor: adrianolkusz »

Witam. Oto moja kolejna foto relacja z wymiany czegoś w Escorcie. Wymiana wahaczy. Z pozoru kupa roboty ale tylko wymiana pierwszego wahacza zajęła mi około 1 godz. Przy drugim wahaczu już byłem mądrzejszy i wymiana zajęła jakieś 15 minut :grin:
Pierwsza sprawa. Zakup części. Nie ma sensu wymieniać samych tulei czy tylko sworzni wahacza. Z resztą w książce WKŁ wyraźnie napisanie jest że żadna część wahacza nie jest wymienna. Kompletny nowy wahacz kosztuje w moim przypadku około 85zł. Mamy części to do dzieła. Musimy wjechać na kanał. Zdejmujemy oba koła. Auto najlepiej opuścić na klocki drewniane. Lewarek będzie potrzebny podczas wkładania nowych wahaczy. Odkręcamy śruby mocujące wahacz do ramy pomocniczej (są one skecone nakrętkami od góry ramy pomocniczej) i śrubę zabezpieczające sworzeń wahacza i wybijamy. Stary wahacz wyjdzie bez problemu. Teraz najtrudniejsza rzecz. Włożenie nowego wahacza. Mnie pomogło dwóch kolegów. Jeden wkładał wahacz w ramę, drugi odginał kolumnę McPersona maksymalnie na zewnątrz. A ja celowałem śrubami. Właśnie trafienie śrubami jest problemowe gdyż tuleje wahacza nie są ustawione równolegle do ramy i śruba nie może przejść na wylot ramy pomocniczej. Jest na to rozwiązanie. Klucz nasadowy z długą przedłużką. Wkładamy śrubę w nasadkę i tak wkładamy ją w ramę. Przedłużka działa jak dźwignia więc łatwo ustawić tuleje wahacza w takiej pozycji że śruba przejdzie na wylot. Gotowe. Jeszcze tylko należy trafić sworzniem w zwrotnicę. Skręcamy wszystko do kupy i jazda :grin:
Załączniki
Tego nie róbcie. Nie wymieniajcie pojedynczych części wahacza. Zbieżności po tym nie ustawimy
Tego nie róbcie. Nie wymieniajcie pojedynczych części wahacza. Zbieżności po tym nie ustawimy
...opony drze niemiłosiernie...
...opony drze niemiłosiernie...
...złe prowadzenie samochodu... ja bałem się prędkości powyżej 70km/h :(
...złe prowadzenie samochodu... ja bałem się prędkości powyżej 70km/h :(
...auto jedzie gdzie chce mimo stałej pozycji kierownicy...
...auto jedzie gdzie chce mimo stałej pozycji kierownicy...
...w zakrętach auto dziwnie się zachowuje czasami... czuć drgania na kierownicy...
...w zakrętach auto dziwnie się zachowuje czasami... czuć drgania na kierownicy...
Popękane tuleje wahaczy...
Popękane tuleje wahaczy...
Obydwa wahacze po wyjęciu z samochodu...
Obydwa wahacze po wyjęciu z samochodu...
Klucz na takiej przedłużce ułatwi włożenie śrub w nowe wahacze i złożenie całości do kupy
Klucz na takiej przedłużce ułatwi włożenie śrub w nowe wahacze i złożenie całości do kupy
Te dwie widoczne śruby mocują wahacz do ramy pomocniczej...
Te dwie widoczne śruby mocują wahacz do ramy pomocniczej...
Ostatnio zmieniony 14 lis 2008, 18:48 przez adrianolkusz, łącznie zmieniany 2 razy.
emceha

Post autor: emceha »

Dobry opis adrianolkusz, mnie się na pewno przyda bo ja musze to wymieniać dwa razy w roku :razz:
Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 23291
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu »

adrianolkusz, a jak z jakoscia takich wahaczy ? bo przeciez wymieniasz oryginalny metalowy wahacz, na jakas podrobe, no i czy same gumy czy sa takie jakosci jak te ktore wymienia sie w wahaczu ???

adrianolkusz pisze:Tego nie róbcie. Zbieżności po tym nie ustawimy
I czego mamy nie robic???

opis dodany na strone glowna: http://www.fordescort.pl/index.php?opti ... 4&Itemid=4
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
Awatar użytkownika
ARIEL
Posty: 1933
Rejestracja: 22 sty 2006, 20:33
Lokalizacja: Rybnik-Śląsk
Kontakt:

Post autor: ARIEL »

ja wymieniałem same tulejki i sworzeń bo wachacze wyglondały jak nówki <ale powiem że wymiana samych tuleji jest przejebana miałem tak zapieczine że oniemoło się poddałem ,ale opanowałem ;) ( bez palnika gazowego ani rusz)
fiesta 1.4 tdci
Insignia b 260 KM 2018
insignia2,0 CDTI 200 KM
dpf out chip
dci 1.9 130KM
puntoII 1.2 16v
-FOCUS - GHIA
-FIESTA-GHIA 1.25
-MEGAN CUPE 2.0 LPG
- ESCORT 1.4 COMBI
kiedyś_NIKO

KONTAKT 604285432



-
adrianolkusz

Post autor: adrianolkusz »

nie wymieniajcie samych sworzni czy samych tulei
Jesli chodzi o jakość to wahacze wyglądają solidnie a ja już zrobiłem na nich kilka tysięcy i jest ok. Autko w zakrętach nawet przy 90km/h dobrze trzyma
Awatar użytkownika
ARIEL
Posty: 1933
Rejestracja: 22 sty 2006, 20:33
Lokalizacja: Rybnik-Śląsk
Kontakt:

Post autor: ARIEL »

adrianolkusz pisze:nie wymieniajcie samych sworzni czy samych tulei
a to dlaczego :???: ja wtym nić złego niewidze prócz hu--wej roboty :razz:
fiesta 1.4 tdci
Insignia b 260 KM 2018
insignia2,0 CDTI 200 KM
dpf out chip
dci 1.9 130KM
puntoII 1.2 16v
-FOCUS - GHIA
-FIESTA-GHIA 1.25
-MEGAN CUPE 2.0 LPG
- ESCORT 1.4 COMBI
kiedyś_NIKO

KONTAKT 604285432



-
adrianolkusz

Post autor: adrianolkusz »

ARIEL właśnie dlatego... Wymiana kompletnego wahacza trwa krócej a i efekt jest lepszy... Wybijanie starych i wbijanie nowych tulei to już nie to samo co fabrycznie nowy wahacz... Chyba się ze mną zgodzisz. Ja własnie kombinowałem z wymianą sworzni i tylko kupa hu.... roboty. Wymieniłem kompletny wahacz i wszystko z głowy :grin:
Awatar użytkownika
ARIEL
Posty: 1933
Rejestracja: 22 sty 2006, 20:33
Lokalizacja: Rybnik-Śląsk
Kontakt:

Post autor: ARIEL »

adrianolkusz, sworzen to akurat najmniejszy problem wymienić ale zato zapłaciłem 60 zete 2 strony komplety a ty 170 zł jest różnica, pamiętaj że ja mam warunki garaż i dośc wypasiony sprzęt więc jak ktoś niema garażu lub pod blokiem to też odradzam ;)
tulejki i sworznie mam -delphi i trzyma wszystko jak w orginał wachaczu
fiesta 1.4 tdci
Insignia b 260 KM 2018
insignia2,0 CDTI 200 KM
dpf out chip
dci 1.9 130KM
puntoII 1.2 16v
-FOCUS - GHIA
-FIESTA-GHIA 1.25
-MEGAN CUPE 2.0 LPG
- ESCORT 1.4 COMBI
kiedyś_NIKO

KONTAKT 604285432



-
adrianolkusz

Post autor: adrianolkusz »

ARIEL to jest wybór każdego z nas... W tych starych wahaczach na zdjęciach były juz wymieniane tuleje i stwierdziłem że nie ma to sensu bo sam ich nie wymienię... Praktycznie na jedno mnie wyszło... Kupienie sworznia i dwóch tulei na 1 wahacz wyszło mnie wtedy kło 80 zł... na jedno wychodzi a zaoszczędzi się czas... Jak ktoś woli dłubać w strym wahaczu to oczywiście może tak zrobić. Jak kto woli
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22180
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Ja jak będę wymieniał to napewno tuleje i swożnie.
U góry piszecie o wybijaniu tulei starych i nabijaniu nowych.
Przypomnę tylko , że nie powinno się wybijać i nabijać - bo sierpi na tym sam wahacz - ale powinno się wyciskać i wciskać - wahacz wtedy nie cierpi - nie odkrztałca się.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
jaro
Posty: 1663
Rejestracja: 31 gru 2006, 18:00
Lokalizacja: Łambinowice
Pojemność: 1600
Rocznik: 1989
Generacja: MK4
Nadwozie: Cabrio

Post autor: jaro »

właśnie zero wybijania i wbijania tylko prasą panowie prasą , stare trzeba wyprasować, a nowe wprasować ,żadnego stukania i wzsystko będzie grało.
jest escort MK IV 1.6 cabrio xr3i
jest BMW 330d kombi
jest Fiesta MK6 1.25 PB
Awatar użytkownika
robertford
Posty: 1894
Rejestracja: 31 mar 2004, 16:52
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: robertford »

Mimo wszystko bardzo dobra porada.
:) ( Ford Escort 1.3i CLX - 1996 ) :)
kolorek morski perełka

------------------------------------------
Jest FORD FOCUS 1.6 - 2002 - LIFT
emceha

Post autor: emceha »

A ja wam powiem że mam dwie tuleje złapane migomatem do wachacza bo właśnie były wybijane i gniazda juz są wyruchane i raczej się juz nie skusze na wymiane samych tulei tylko na całe wachacze :???:
Awatar użytkownika
ARIEL
Posty: 1933
Rejestracja: 22 sty 2006, 20:33
Lokalizacja: Rybnik-Śląsk
Kontakt:

Post autor: ARIEL »

jak palnikiem pierdzielłem to prawie same wyskoczyly i presa była zbędna :razz:
fiesta 1.4 tdci
Insignia b 260 KM 2018
insignia2,0 CDTI 200 KM
dpf out chip
dci 1.9 130KM
puntoII 1.2 16v
-FOCUS - GHIA
-FIESTA-GHIA 1.25
-MEGAN CUPE 2.0 LPG
- ESCORT 1.4 COMBI
kiedyś_NIKO

KONTAKT 604285432



-
adrianolkusz

Post autor: adrianolkusz »

mch dobrze piszesz... Koszty te same a roboty mniej jeżeli wymieniasz całe wahacze a nie pojedyncze części
Zablokowany