CB- Radio
: 08 maja 2007, 11:20
Witam !!!
Kiedyś obiecałem , że wrzucę na forum swoje 3 grosze na temat CB- Radia
CB - skrót od Citizen Band - czyli po naszemu Pasmo obywatelskie.
Jest to pasmo 27MHz i nie jest prawnie chronione - czyli mogą się na nim pojawić różne zakłócenia od urządzeń elektrycznych.
Moja przygoda ze CB radio zaczeła się w 1987 roku - byłem 12 stacją w Kaliszu - w Ostrowie WLKP. było 5 stacji. Rozmowy prowadziliśmy zazwyczaj na kanale wywoławczym na 28 - było nas tak mało , że nie było sensu przechodzić gdzieś obok.
Po jakiś dwóch latach zabawy - stacji przybyło tyle , że wraz z 6 kolegami i koleżankami + ojcem i siostrą zawiązaliśmy klub - PLCB radio Kalisz.
po roku działalności zostałem Prezesem - Oddziału Wojewódzkiego PLCB radio Kalisz a klub liczył sobie już 300 stacji.Na CB radio działałem przez następne 6 lat.W pewnym momencie nie wytrzymałem nerwowo kłutni między stacjami gdzie wszyscy chcieli abym był rozjemcą - zdałem egzamin państwowy na Krótkofalowca i przeszedłem na radiostacje krótkofalarski a klub przekazałem swojemu zastępcy.Tyle w skrócie o mnie i moim CB radio.
Poszperałem trochę po necie i oto co znalazłem :
Jaki wybrać radiotelefon i antenę
Wybór radiotelefonu - fakty:
Radiotelefon dla kierowcy powinien być prosty w obsłudze. Nie powinien także zbyt rozpraszać w czasie prowadzenia pojazdu poprzez potrzebę ciągłej jego regulacji i ewentualne zakłócenia dobywające się z głośnika.
Pasmo CB (27 Mhz) jest pasmem nie wymagającym zezwoleń, jednak w tym paśmie występują często zakłócenia z urządzeń przemysłowych i medycznych. Pasmo to nie jest pasmem chronionym przez prawo przed tego typu zakłóceniami.
Większość kierowców na kanale 19 CB wykorzystuje radiotelefony pracujące w modulacji AM.
O zasięgu radiotelefonu w chwili nadawania decyduje antena i mikrofon.
O jakości i skuteczności odsłuchu decyduje odbiornik radiotelefonu.
Zasięg typowego zestawu CB wynosi od kilku km w mieście, do kilkunastu km na otwartej przestrzeni (łączność samochód <=> samochód)
W związku z tym dobry radiotelefon poza podstawowymi funkcjami jak: modulacja AM, przełącznik kanału, głośność, regulacja blokady szumu (SQ) powinien posiadać: skuteczny filtr przeciwzakłóceniowy ANL oraz płynną regulację czułości odbiornika RF-gain. Bardziej zamożni lub leniwi powinni wybrać radio z funkcją ASC. Funkcja ta automatycznie ustawia poziom blokady szumu na poziomie takim, aby w głośniku nie pojawiały się trzaski i szumy, niezależnie jaki mają poziom. Generalnie można przyjąć, że radia firmy PRESIDEN oraz UNIDEN mają skuteczne filtry przeciwzakłóceniowe i szukając radia pod tym kątem, należy przejrzeć właśnie ich ofertę.
Dla wielu kierowców, szczególnie aut osobowych, ważne są małe rozmiary radiotelefonu. W takim przypadku należy wziąć pod uwagę radiotelefony President Johnny i Harry lub TTI TCB770.
Dla osób, które lubią posłuchać co dzieje się na innych kanałach, przyda się radio z funkcją skanowania. Radio z taką funkcją po prostu przesłuchuje poszczególne kanały z szybkością od kilku do kilkunastu kanałów na sekundę i jeśli znajdzie taki, na którym prowadzona jest rozmowa, skaner zostanie zatrzymany. Te osoby, które poza kanałem 19-tym interesuje jeszcze kanał, który chcieliby nasłuchiwać, powinni wybrać radio z funkcją DW. Funkcja ta działa podobnie jak skaner, lecz radio sprawdza naprzemiennie tylko dwa kanały.
Dla prawdziwych entuzjastów łączności w paśmie CB polecamy radia z modulacją SSB. Dzięki temu w wolnych chwilach i przy odpowiednich warunkach propagacyjnych możliwe są łączności o zasięgu nawet kilku tysięcy kilometrów. Jeżeli fundusze mamy nieograniczone, radiotelefon można wybrać zgodnie z zasadą: im droższy tym lepszy - z pewnymi wyjątkami. Obecnie z nowych radiotelefonów dla osób o dużym budżecie można polecić Presidenta Jacksona i Presiedenta George.
Montując CB radio do samochodu ciężarowego należy pamiętać o odpowiednim napięciu zasilania. Jeżeli pojazd nie ma wydzielonej sekcji o napięciu 12 V należy dokupić reduktor napięcia 24/12V.
Wybór anteny
Im dłuższa antena tym jej skuteczność lepsza.
Anteny samochodowe zaprojektowane są do pracy w pozycji pionowej, pochylenie anteny pogarsza jej skuteczność.
Wysokość pojazdu z anteną nie powinna przekraczać 4 metrów ponieważ będziemy haczyć o wiadukty i konary drzew.
Do marketingowych informacji o zysku anteny w dB podawanych na opakowaniach anten CB należy podchodzić z dużą ostrożnością, ponieważ producenci nie podają w stosunku do czego zysk w dB jest określony (do widelca, kawałka drutu czy anteny izotropowej)
Mając na uwadze powyższe fakty możemy zabrać się za wybór anteny. Po pierwsze ustalamy miejsce gdzie antena będzie zamontowana:
Najlepszym miejscem jest środek dachu. Podstawa anteny wkręcona w otwór karoserii powinna mieć kontakt elektryczny z „masą” pojazdu. W takim przypadku nie potrzebujemy dodatkowego uchwytu. Możemy także zamontować antenę na bocznej rynience pojazdu lub na krawędzi klapy bagażnika z wykorzystaniem anteny. Dla samochodu osobowego najlepsze efekty gwarantują anteny o długości 1,6 do 2 m. Wybierając taką antenę zwróć uwagę czy jest ona mocowana do podstawy za pomocą przegubu z motylkiem. Pozwoli to na szybkie poluzowanie mocowania i położenie jej w przypadku wjazdu do garażu lub na parking podziemny. Jeżeli nie chcemy bawić się w składanie anteny w powyższych sytuacjach należy wybrać taką antenę by łączna wysokość pojazdu z anteną nie przekraczała wysokości 2,1-2,2 m. Pozwoli to na poruszanie pojazdem po parkingach w budynkach.
W przypadku jeżeli nie mamy możliwości zamontowania na stałe anteny ani w otworze karoserii ani na uchwycie jedynym wyjściem jest zakup anteny mocowanej za pomocą magnesu. Należy pamiętać że antena taka ma znacznie mniejszą skuteczność niż antena zamontowana do karoserii i mająca z nią kontakt elektryczny.
Strojenie anteny radia CB
Ważną czynnością jest zestrojenie anteny z radiem CB. Na wpływ zestrojenia radia CB z antena maja takie czynniki jak: ogólnie mówiąc długość bata anteny, długość kabla antenowego, miejsce montażu anteny. Do strojenia anteny wykorzystuje się specjalne przyrządy – reflektometry (SWR Metr). Jeżeli nie chcesz bawić się w strojenie anteny – najlepiej jest kupić zestaw antenowy razem z kablem. Długość kabla jest wtedy tak dobrana aby antena była wstępnie zestrojona. Fala CB radio ma długość około 11 metrów, a długość kabla należy liczyć odpowiednio w proporcji do długości fali . Jeżeli jednak zmienisz długość kabla, konieczne będzie ponowne zestrojenie anteny z radiem CB. Samo strojenie polega najczęściej na zmianie długości bata anteny przy pomocy specjalnego klucza imbusowego.
Niezależnie od miejsca zamontowania i rodzaju anteny, strojenie anteny przebiega według uniwersalnych zasad. Zanim przystąpimy do strojenia anteny CB warto sprawdzić omomierzem wszystkie połączenia elektryczne kabla, gniazd i anteny. Brak prawidłowego połączenia elektrycznego może być przyczyną niepowodzeń w strojeniu anteny lub nawet przyczyną uszkodzenia stopnia mocy radia w przypadku np. zwarcia. Aby zestroić antenę konieczne będzie posiadania urządzenia tzw. reflektometru. Reflektometr jest najprostszym i szeroko stosowanym przyrządem przeznaczonym do mierzenia stopnia dopasowania poszczególnych elementów układu antenowego. W zależności od konstrukcji można spotkać reflektometry jedno wskazówkowe lub dwu wskazówkowe - do naszych zastosowań wystarczy najprostszy.
Prawidłowy sposób podłączenia reflektometru do sytemu antenowego polega na umiejscowieniu go pomiędzy anteną a kablem ją zasilającym, ewentualnie pomiędzy nadajnikiem a kablem doprowadzającym sygnał do anteny, pod warunkiem, że kabel antenowy ma określoną długość – wielokrotność 3,64 m (połowa długości fali z uwzględnieniem współczynnika skrócenia). Każde inne podłączenie reflektometru jest nieprawidłowe. Niestety, anteny samochodowe mają fabrycznie zamontowany na stałe kabel i w tym przypadku reflektometr siłą rzeczy musi być włączony pomiędzy radio a kabel antenowy. Warto w tym przypadku sprawdzić, czy długość kabla antenowego oscyluje w pobliżu wymiaru 3,64 m (często tak bywa – długość ta jest wystarczająca do zainstalowania w samochodzie).
Reflektometr podpinamy do anteny (wejście ANT), a wyjście (RTX) podłączamy za pomocą krótkiego przewodu antenowego (do 50 cm) zakończonego odpowiednimi końcówkami do radia CB. W pierwszej kolejności ustawiamy przełącznik rodzaju odczytu na pomiar fali bieżącej. Przełącznik ten oznaczany jest symbolem FWD (FWD – fala bieżąca). Następnie włączamy nadajnik (bez modulacji) i pokrętłem lub suwakiem kalibracji ustawiamy wskazówkę przyrządu na miejsce skali oznaczone symbolem CAL lub E. Pokrętło kalibracji opisane jest zawsze symbolem CAL. Teraz przerywamy nadawanie , przestawiamy przełącznik na pomiar fali odbitej REF (REF – fala odbita) i włączamy ponownie nadajnik (bez modulacji), ze skali odczytujemy wielkość WFS. Należy pamiętać, że wielkość odczytana na skali reflektometru dotyczy tylko tego miejsca linii, w którym dokonujemy pomiaru. Jeżeli mamy instalację antenową z kablem o długości np. 30 m i włączymy reflektometr między nadajnik a kabel, to faktyczna wielkość WFS przy antenie będzie o wiele większa. Jeżeli pomiaru dokonujemy poprzez kabel o dowolnej długości nie daje nam informacji o współczynniku fali odbitej WFS w antenie – dlatego tak ważne jest aby w przypadku, gdy reflektometr trzeba podpiąć między nadajnik a kabel, ten ostatni miał długość połowy fali (w uproszczeniu linia o długości połowy fali transformuje impedancję w stosunku 1 : 1).
Po podłączeniu przyrządu sprawdzamy wielkość WFS, ustawiając radio na kanale 19 (środek pasma CB). Jeżeli WFS mieści się w granicach 1,5 to jest już dobrze. Następnie sprawdzamy WFS na skrajnych kanałach czyli 1 i 40.
Jeżeli pierwszy pomiar na kanale 19 daje wielkość WFS powyżej 3 – konieczne jest sprawdzenie całej instalacji. Jeżeli pomiar jest poniżej 3 to możemy przystąpić do strojenia anteny poprzez zmianę długości promiennika (najczęściej) tak aby uzyskać najniższy WFS.
Dodam jeszcze , że najlepszym punktem montażu anteny jest środek dachu - każdy inny punkt to gorszy lub trochę gorszy punkt montażu.
Kiedyś obiecałem , że wrzucę na forum swoje 3 grosze na temat CB- Radia
CB - skrót od Citizen Band - czyli po naszemu Pasmo obywatelskie.
Jest to pasmo 27MHz i nie jest prawnie chronione - czyli mogą się na nim pojawić różne zakłócenia od urządzeń elektrycznych.
Moja przygoda ze CB radio zaczeła się w 1987 roku - byłem 12 stacją w Kaliszu - w Ostrowie WLKP. było 5 stacji. Rozmowy prowadziliśmy zazwyczaj na kanale wywoławczym na 28 - było nas tak mało , że nie było sensu przechodzić gdzieś obok.
Po jakiś dwóch latach zabawy - stacji przybyło tyle , że wraz z 6 kolegami i koleżankami + ojcem i siostrą zawiązaliśmy klub - PLCB radio Kalisz.
po roku działalności zostałem Prezesem - Oddziału Wojewódzkiego PLCB radio Kalisz a klub liczył sobie już 300 stacji.Na CB radio działałem przez następne 6 lat.W pewnym momencie nie wytrzymałem nerwowo kłutni między stacjami gdzie wszyscy chcieli abym był rozjemcą - zdałem egzamin państwowy na Krótkofalowca i przeszedłem na radiostacje krótkofalarski a klub przekazałem swojemu zastępcy.Tyle w skrócie o mnie i moim CB radio.
Poszperałem trochę po necie i oto co znalazłem :
Jaki wybrać radiotelefon i antenę
Wybór radiotelefonu - fakty:
Radiotelefon dla kierowcy powinien być prosty w obsłudze. Nie powinien także zbyt rozpraszać w czasie prowadzenia pojazdu poprzez potrzebę ciągłej jego regulacji i ewentualne zakłócenia dobywające się z głośnika.
Pasmo CB (27 Mhz) jest pasmem nie wymagającym zezwoleń, jednak w tym paśmie występują często zakłócenia z urządzeń przemysłowych i medycznych. Pasmo to nie jest pasmem chronionym przez prawo przed tego typu zakłóceniami.
Większość kierowców na kanale 19 CB wykorzystuje radiotelefony pracujące w modulacji AM.
O zasięgu radiotelefonu w chwili nadawania decyduje antena i mikrofon.
O jakości i skuteczności odsłuchu decyduje odbiornik radiotelefonu.
Zasięg typowego zestawu CB wynosi od kilku km w mieście, do kilkunastu km na otwartej przestrzeni (łączność samochód <=> samochód)
W związku z tym dobry radiotelefon poza podstawowymi funkcjami jak: modulacja AM, przełącznik kanału, głośność, regulacja blokady szumu (SQ) powinien posiadać: skuteczny filtr przeciwzakłóceniowy ANL oraz płynną regulację czułości odbiornika RF-gain. Bardziej zamożni lub leniwi powinni wybrać radio z funkcją ASC. Funkcja ta automatycznie ustawia poziom blokady szumu na poziomie takim, aby w głośniku nie pojawiały się trzaski i szumy, niezależnie jaki mają poziom. Generalnie można przyjąć, że radia firmy PRESIDEN oraz UNIDEN mają skuteczne filtry przeciwzakłóceniowe i szukając radia pod tym kątem, należy przejrzeć właśnie ich ofertę.
Dla wielu kierowców, szczególnie aut osobowych, ważne są małe rozmiary radiotelefonu. W takim przypadku należy wziąć pod uwagę radiotelefony President Johnny i Harry lub TTI TCB770.
Dla osób, które lubią posłuchać co dzieje się na innych kanałach, przyda się radio z funkcją skanowania. Radio z taką funkcją po prostu przesłuchuje poszczególne kanały z szybkością od kilku do kilkunastu kanałów na sekundę i jeśli znajdzie taki, na którym prowadzona jest rozmowa, skaner zostanie zatrzymany. Te osoby, które poza kanałem 19-tym interesuje jeszcze kanał, który chcieliby nasłuchiwać, powinni wybrać radio z funkcją DW. Funkcja ta działa podobnie jak skaner, lecz radio sprawdza naprzemiennie tylko dwa kanały.
Dla prawdziwych entuzjastów łączności w paśmie CB polecamy radia z modulacją SSB. Dzięki temu w wolnych chwilach i przy odpowiednich warunkach propagacyjnych możliwe są łączności o zasięgu nawet kilku tysięcy kilometrów. Jeżeli fundusze mamy nieograniczone, radiotelefon można wybrać zgodnie z zasadą: im droższy tym lepszy - z pewnymi wyjątkami. Obecnie z nowych radiotelefonów dla osób o dużym budżecie można polecić Presidenta Jacksona i Presiedenta George.
Montując CB radio do samochodu ciężarowego należy pamiętać o odpowiednim napięciu zasilania. Jeżeli pojazd nie ma wydzielonej sekcji o napięciu 12 V należy dokupić reduktor napięcia 24/12V.
Wybór anteny
Im dłuższa antena tym jej skuteczność lepsza.
Anteny samochodowe zaprojektowane są do pracy w pozycji pionowej, pochylenie anteny pogarsza jej skuteczność.
Wysokość pojazdu z anteną nie powinna przekraczać 4 metrów ponieważ będziemy haczyć o wiadukty i konary drzew.
Do marketingowych informacji o zysku anteny w dB podawanych na opakowaniach anten CB należy podchodzić z dużą ostrożnością, ponieważ producenci nie podają w stosunku do czego zysk w dB jest określony (do widelca, kawałka drutu czy anteny izotropowej)
Mając na uwadze powyższe fakty możemy zabrać się za wybór anteny. Po pierwsze ustalamy miejsce gdzie antena będzie zamontowana:
Najlepszym miejscem jest środek dachu. Podstawa anteny wkręcona w otwór karoserii powinna mieć kontakt elektryczny z „masą” pojazdu. W takim przypadku nie potrzebujemy dodatkowego uchwytu. Możemy także zamontować antenę na bocznej rynience pojazdu lub na krawędzi klapy bagażnika z wykorzystaniem anteny. Dla samochodu osobowego najlepsze efekty gwarantują anteny o długości 1,6 do 2 m. Wybierając taką antenę zwróć uwagę czy jest ona mocowana do podstawy za pomocą przegubu z motylkiem. Pozwoli to na szybkie poluzowanie mocowania i położenie jej w przypadku wjazdu do garażu lub na parking podziemny. Jeżeli nie chcemy bawić się w składanie anteny w powyższych sytuacjach należy wybrać taką antenę by łączna wysokość pojazdu z anteną nie przekraczała wysokości 2,1-2,2 m. Pozwoli to na poruszanie pojazdem po parkingach w budynkach.
W przypadku jeżeli nie mamy możliwości zamontowania na stałe anteny ani w otworze karoserii ani na uchwycie jedynym wyjściem jest zakup anteny mocowanej za pomocą magnesu. Należy pamiętać że antena taka ma znacznie mniejszą skuteczność niż antena zamontowana do karoserii i mająca z nią kontakt elektryczny.
Strojenie anteny radia CB
Ważną czynnością jest zestrojenie anteny z radiem CB. Na wpływ zestrojenia radia CB z antena maja takie czynniki jak: ogólnie mówiąc długość bata anteny, długość kabla antenowego, miejsce montażu anteny. Do strojenia anteny wykorzystuje się specjalne przyrządy – reflektometry (SWR Metr). Jeżeli nie chcesz bawić się w strojenie anteny – najlepiej jest kupić zestaw antenowy razem z kablem. Długość kabla jest wtedy tak dobrana aby antena była wstępnie zestrojona. Fala CB radio ma długość około 11 metrów, a długość kabla należy liczyć odpowiednio w proporcji do długości fali . Jeżeli jednak zmienisz długość kabla, konieczne będzie ponowne zestrojenie anteny z radiem CB. Samo strojenie polega najczęściej na zmianie długości bata anteny przy pomocy specjalnego klucza imbusowego.
Niezależnie od miejsca zamontowania i rodzaju anteny, strojenie anteny przebiega według uniwersalnych zasad. Zanim przystąpimy do strojenia anteny CB warto sprawdzić omomierzem wszystkie połączenia elektryczne kabla, gniazd i anteny. Brak prawidłowego połączenia elektrycznego może być przyczyną niepowodzeń w strojeniu anteny lub nawet przyczyną uszkodzenia stopnia mocy radia w przypadku np. zwarcia. Aby zestroić antenę konieczne będzie posiadania urządzenia tzw. reflektometru. Reflektometr jest najprostszym i szeroko stosowanym przyrządem przeznaczonym do mierzenia stopnia dopasowania poszczególnych elementów układu antenowego. W zależności od konstrukcji można spotkać reflektometry jedno wskazówkowe lub dwu wskazówkowe - do naszych zastosowań wystarczy najprostszy.
Prawidłowy sposób podłączenia reflektometru do sytemu antenowego polega na umiejscowieniu go pomiędzy anteną a kablem ją zasilającym, ewentualnie pomiędzy nadajnikiem a kablem doprowadzającym sygnał do anteny, pod warunkiem, że kabel antenowy ma określoną długość – wielokrotność 3,64 m (połowa długości fali z uwzględnieniem współczynnika skrócenia). Każde inne podłączenie reflektometru jest nieprawidłowe. Niestety, anteny samochodowe mają fabrycznie zamontowany na stałe kabel i w tym przypadku reflektometr siłą rzeczy musi być włączony pomiędzy radio a kabel antenowy. Warto w tym przypadku sprawdzić, czy długość kabla antenowego oscyluje w pobliżu wymiaru 3,64 m (często tak bywa – długość ta jest wystarczająca do zainstalowania w samochodzie).
Reflektometr podpinamy do anteny (wejście ANT), a wyjście (RTX) podłączamy za pomocą krótkiego przewodu antenowego (do 50 cm) zakończonego odpowiednimi końcówkami do radia CB. W pierwszej kolejności ustawiamy przełącznik rodzaju odczytu na pomiar fali bieżącej. Przełącznik ten oznaczany jest symbolem FWD (FWD – fala bieżąca). Następnie włączamy nadajnik (bez modulacji) i pokrętłem lub suwakiem kalibracji ustawiamy wskazówkę przyrządu na miejsce skali oznaczone symbolem CAL lub E. Pokrętło kalibracji opisane jest zawsze symbolem CAL. Teraz przerywamy nadawanie , przestawiamy przełącznik na pomiar fali odbitej REF (REF – fala odbita) i włączamy ponownie nadajnik (bez modulacji), ze skali odczytujemy wielkość WFS. Należy pamiętać, że wielkość odczytana na skali reflektometru dotyczy tylko tego miejsca linii, w którym dokonujemy pomiaru. Jeżeli mamy instalację antenową z kablem o długości np. 30 m i włączymy reflektometr między nadajnik a kabel, to faktyczna wielkość WFS przy antenie będzie o wiele większa. Jeżeli pomiaru dokonujemy poprzez kabel o dowolnej długości nie daje nam informacji o współczynniku fali odbitej WFS w antenie – dlatego tak ważne jest aby w przypadku, gdy reflektometr trzeba podpiąć między nadajnik a kabel, ten ostatni miał długość połowy fali (w uproszczeniu linia o długości połowy fali transformuje impedancję w stosunku 1 : 1).
Po podłączeniu przyrządu sprawdzamy wielkość WFS, ustawiając radio na kanale 19 (środek pasma CB). Jeżeli WFS mieści się w granicach 1,5 to jest już dobrze. Następnie sprawdzamy WFS na skrajnych kanałach czyli 1 i 40.
Jeżeli pierwszy pomiar na kanale 19 daje wielkość WFS powyżej 3 – konieczne jest sprawdzenie całej instalacji. Jeżeli pomiar jest poniżej 3 to możemy przystąpić do strojenia anteny poprzez zmianę długości promiennika (najczęściej) tak aby uzyskać najniższy WFS.
Dodam jeszcze , że najlepszym punktem montażu anteny jest środek dachu - każdy inny punkt to gorszy lub trochę gorszy punkt montażu.