Strona 1 z 5

CB- Radio

: 08 maja 2007, 11:20
autor: Jamszoł
Witam !!!
Kiedyś obiecałem , że wrzucę na forum swoje 3 grosze na temat CB- Radia

CB - skrót od Citizen Band - czyli po naszemu Pasmo obywatelskie.
Jest to pasmo 27MHz i nie jest prawnie chronione - czyli mogą się na nim pojawić różne zakłócenia od urządzeń elektrycznych.
Moja przygoda ze CB radio zaczeła się w 1987 roku - byłem 12 stacją w Kaliszu - w Ostrowie WLKP. było 5 stacji. Rozmowy prowadziliśmy zazwyczaj na kanale wywoławczym na 28 - było nas tak mało , że nie było sensu przechodzić gdzieś obok.
Po jakiś dwóch latach zabawy - stacji przybyło tyle , że wraz z 6 kolegami i koleżankami + ojcem i siostrą zawiązaliśmy klub - PLCB radio Kalisz.
po roku działalności zostałem Prezesem - Oddziału Wojewódzkiego PLCB radio Kalisz a klub liczył sobie już 300 stacji.Na CB radio działałem przez następne 6 lat.W pewnym momencie nie wytrzymałem nerwowo kłutni między stacjami gdzie wszyscy chcieli abym był rozjemcą - zdałem egzamin państwowy na Krótkofalowca i przeszedłem na radiostacje krótkofalarski a klub przekazałem swojemu zastępcy.Tyle w skrócie o mnie i moim CB radio.

Poszperałem trochę po necie i oto co znalazłem :

Jaki wybrać radiotelefon i antenę
Wybór radiotelefonu - fakty:
Radiotelefon dla kierowcy powinien być prosty w obsłudze. Nie powinien także zbyt rozpraszać w czasie prowadzenia pojazdu poprzez potrzebę ciągłej jego regulacji i ewentualne zakłócenia dobywające się z głośnika.
Pasmo CB (27 Mhz) jest pasmem nie wymagającym zezwoleń, jednak w tym paśmie występują często zakłócenia z urządzeń przemysłowych i medycznych. Pasmo to nie jest pasmem chronionym przez prawo przed tego typu zakłóceniami.
Większość kierowców na kanale 19 CB wykorzystuje radiotelefony pracujące w modulacji AM.
O zasięgu radiotelefonu w chwili nadawania decyduje antena i mikrofon.
O jakości i skuteczności odsłuchu decyduje odbiornik radiotelefonu.
Zasięg typowego zestawu CB wynosi od kilku km w mieście, do kilkunastu km na otwartej przestrzeni (łączność samochód <=> samochód)

W związku z tym dobry radiotelefon poza podstawowymi funkcjami jak: modulacja AM, przełącznik kanału, głośność, regulacja blokady szumu (SQ) powinien posiadać: skuteczny filtr przeciwzakłóceniowy ANL oraz płynną regulację czułości odbiornika RF-gain. Bardziej zamożni lub leniwi powinni wybrać radio z funkcją ASC. Funkcja ta automatycznie ustawia poziom blokady szumu na poziomie takim, aby w głośniku nie pojawiały się trzaski i szumy, niezależnie jaki mają poziom. Generalnie można przyjąć, że radia firmy PRESIDEN oraz UNIDEN mają skuteczne filtry przeciwzakłóceniowe i szukając radia pod tym kątem, należy przejrzeć właśnie ich ofertę.

Dla wielu kierowców, szczególnie aut osobowych, ważne są małe rozmiary radiotelefonu. W takim przypadku należy wziąć pod uwagę radiotelefony President Johnny i Harry lub TTI TCB770.

Dla osób, które lubią posłuchać co dzieje się na innych kanałach, przyda się radio z funkcją skanowania. Radio z taką funkcją po prostu przesłuchuje poszczególne kanały z szybkością od kilku do kilkunastu kanałów na sekundę i jeśli znajdzie taki, na którym prowadzona jest rozmowa, skaner zostanie zatrzymany. Te osoby, które poza kanałem 19-tym interesuje jeszcze kanał, który chcieliby nasłuchiwać, powinni wybrać radio z funkcją DW. Funkcja ta działa podobnie jak skaner, lecz radio sprawdza naprzemiennie tylko dwa kanały.

Dla prawdziwych entuzjastów łączności w paśmie CB polecamy radia z modulacją SSB. Dzięki temu w wolnych chwilach i przy odpowiednich warunkach propagacyjnych możliwe są łączności o zasięgu nawet kilku tysięcy kilometrów. Jeżeli fundusze mamy nieograniczone, radiotelefon można wybrać zgodnie z zasadą: im droższy tym lepszy - z pewnymi wyjątkami. Obecnie z nowych radiotelefonów dla osób o dużym budżecie można polecić Presidenta Jacksona i Presiedenta George.

Montując CB radio do samochodu ciężarowego należy pamiętać o odpowiednim napięciu zasilania. Jeżeli pojazd nie ma wydzielonej sekcji o napięciu 12 V należy dokupić reduktor napięcia 24/12V.

Wybór anteny
Im dłuższa antena tym jej skuteczność lepsza.
Anteny samochodowe zaprojektowane są do pracy w pozycji pionowej, pochylenie anteny pogarsza jej skuteczność.
Wysokość pojazdu z anteną nie powinna przekraczać 4 metrów ponieważ będziemy haczyć o wiadukty i konary drzew.
Do marketingowych informacji o zysku anteny w dB podawanych na opakowaniach anten CB należy podchodzić z dużą ostrożnością, ponieważ producenci nie podają w stosunku do czego zysk w dB jest określony (do widelca, kawałka drutu czy anteny izotropowej)

Mając na uwadze powyższe fakty możemy zabrać się za wybór anteny. Po pierwsze ustalamy miejsce gdzie antena będzie zamontowana:
Najlepszym miejscem jest środek dachu. Podstawa anteny wkręcona w otwór karoserii powinna mieć kontakt elektryczny z „masą” pojazdu. W takim przypadku nie potrzebujemy dodatkowego uchwytu. Możemy także zamontować antenę na bocznej rynience pojazdu lub na krawędzi klapy bagażnika z wykorzystaniem anteny. Dla samochodu osobowego najlepsze efekty gwarantują anteny o długości 1,6 do 2 m. Wybierając taką antenę zwróć uwagę czy jest ona mocowana do podstawy za pomocą przegubu z motylkiem. Pozwoli to na szybkie poluzowanie mocowania i położenie jej w przypadku wjazdu do garażu lub na parking podziemny. Jeżeli nie chcemy bawić się w składanie anteny w powyższych sytuacjach należy wybrać taką antenę by łączna wysokość pojazdu z anteną nie przekraczała wysokości 2,1-2,2 m. Pozwoli to na poruszanie pojazdem po parkingach w budynkach.
W przypadku jeżeli nie mamy możliwości zamontowania na stałe anteny ani w otworze karoserii ani na uchwycie jedynym wyjściem jest zakup anteny mocowanej za pomocą magnesu. Należy pamiętać że antena taka ma znacznie mniejszą skuteczność niż antena zamontowana do karoserii i mająca z nią kontakt elektryczny.

Strojenie anteny radia CB
Ważną czynnością jest zestrojenie anteny z radiem CB. Na wpływ zestrojenia radia CB z antena maja takie czynniki jak: ogólnie mówiąc długość bata anteny, długość kabla antenowego, miejsce montażu anteny. Do strojenia anteny wykorzystuje się specjalne przyrządy – reflektometry (SWR Metr). Jeżeli nie chcesz bawić się w strojenie anteny – najlepiej jest kupić zestaw antenowy razem z kablem. Długość kabla jest wtedy tak dobrana aby antena była wstępnie zestrojona. Fala CB radio ma długość około 11 metrów, a długość kabla należy liczyć odpowiednio w proporcji do długości fali . Jeżeli jednak zmienisz długość kabla, konieczne będzie ponowne zestrojenie anteny z radiem CB. Samo strojenie polega najczęściej na zmianie długości bata anteny przy pomocy specjalnego klucza imbusowego.
Niezależnie od miejsca zamontowania i rodzaju anteny, strojenie anteny przebiega według uniwersalnych zasad. Zanim przystąpimy do strojenia anteny CB warto sprawdzić omomierzem wszystkie połączenia elektryczne kabla, gniazd i anteny. Brak prawidłowego połączenia elektrycznego może być przyczyną niepowodzeń w strojeniu anteny lub nawet przyczyną uszkodzenia stopnia mocy radia w przypadku np. zwarcia. Aby zestroić antenę konieczne będzie posiadania urządzenia tzw. reflektometru. Reflektometr jest najprostszym i szeroko stosowanym przyrządem przeznaczonym do mierzenia stopnia dopasowania poszczególnych elementów układu antenowego. W zależności od konstrukcji można spotkać reflektometry jedno wskazówkowe lub dwu wskazówkowe - do naszych zastosowań wystarczy najprostszy.
Prawidłowy sposób podłączenia reflektometru do sytemu antenowego polega na umiejscowieniu go pomiędzy anteną a kablem ją zasilającym, ewentualnie pomiędzy nadajnikiem a kablem doprowadzającym sygnał do anteny, pod warunkiem, że kabel antenowy ma określoną długość – wielokrotność 3,64 m (połowa długości fali z uwzględnieniem współczynnika skrócenia). Każde inne podłączenie reflektometru jest nieprawidłowe. Niestety, anteny samochodowe mają fabrycznie zamontowany na stałe kabel i w tym przypadku reflektometr siłą rzeczy musi być włączony pomiędzy radio a kabel antenowy. Warto w tym przypadku sprawdzić, czy długość kabla antenowego oscyluje w pobliżu wymiaru 3,64 m (często tak bywa – długość ta jest wystarczająca do zainstalowania w samochodzie).
Reflektometr podpinamy do anteny (wejście ANT), a wyjście (RTX) podłączamy za pomocą krótkiego przewodu antenowego (do 50 cm) zakończonego odpowiednimi końcówkami do radia CB. W pierwszej kolejności ustawiamy przełącznik rodzaju odczytu na pomiar fali bieżącej. Przełącznik ten oznaczany jest symbolem FWD (FWD – fala bieżąca). Następnie włączamy nadajnik (bez modulacji) i pokrętłem lub suwakiem kalibracji ustawiamy wskazówkę przyrządu na miejsce skali oznaczone symbolem CAL lub E. Pokrętło kalibracji opisane jest zawsze symbolem CAL. Teraz przerywamy nadawanie , przestawiamy przełącznik na pomiar fali odbitej REF (REF – fala odbita) i włączamy ponownie nadajnik (bez modulacji), ze skali odczytujemy wielkość WFS. Należy pamiętać, że wielkość odczytana na skali reflektometru dotyczy tylko tego miejsca linii, w którym dokonujemy pomiaru. Jeżeli mamy instalację antenową z kablem o długości np. 30 m i włączymy reflektometr między nadajnik a kabel, to faktyczna wielkość WFS przy antenie będzie o wiele większa. Jeżeli pomiaru dokonujemy poprzez kabel o dowolnej długości nie daje nam informacji o współczynniku fali odbitej WFS w antenie – dlatego tak ważne jest aby w przypadku, gdy reflektometr trzeba podpiąć między nadajnik a kabel, ten ostatni miał długość połowy fali (w uproszczeniu linia o długości połowy fali transformuje impedancję w stosunku 1 : 1).
Po podłączeniu przyrządu sprawdzamy wielkość WFS, ustawiając radio na kanale 19 (środek pasma CB). Jeżeli WFS mieści się w granicach 1,5 to jest już dobrze. Następnie sprawdzamy WFS na skrajnych kanałach czyli 1 i 40.
Jeżeli pierwszy pomiar na kanale 19 daje wielkość WFS powyżej 3 – konieczne jest sprawdzenie całej instalacji. Jeżeli pomiar jest poniżej 3 to możemy przystąpić do strojenia anteny poprzez zmianę długości promiennika (najczęściej) tak aby uzyskać najniższy WFS.


Dodam jeszcze , że najlepszym punktem montażu anteny jest środek dachu - każdy inny punkt to gorszy lub trochę gorszy punkt montażu.

Jak zamontować antene

: 14 maja 2007, 11:15
autor: Jamszoł
dodaje krótki opis i rysunek - jak zamontować antenę , żeby dobrze odbierać i być dobrze słyszalnym.
Acha - dodam jeszcze ciekawostkę - zdarzało się to nieraz kierowcą nadgorliwym.
Jeśli do zestawu samochodowego : radio CB + antena ktoś zdecyduje się dokupić wzmacniacz ( kaloryfer ; piecyk - różnie na to mówią ) - a nie będzie miał dobrze zestrojonej anteny i wygoli z pełnej mocy wzmacniacza to zdarzało się , że fala elektromagnetyczna wypromieniowana przez antenę + jej harmoniczne spowodowały zakłucenia w pracy komputera pokładowego samochodu co spowodowało nagłe i niespodziewane chocki klocki w pracy silnika aż do zgaśnięcia w naj mniej spodziewanej chwili - np.przy starcie ze skrzyżowania na zielonym świetle.
Tak więc uczulam przyszłych użytkowników tego sprzętu - jeśli dokupicie wzmacniacz to upewnijcie się , że antena jest zestrojona na 100 % idealnie.

: 14 maja 2007, 20:17
autor: jakobs72
Jeśli by ktoś się chciał osłuchać ze slangiem ludzi używających radia cb to polecam ten link http://www.cb-radio.info.pl/pl/cb_radio ... ki/50.html

: 19 maja 2007, 22:23
autor: ELpYndoL
Jamszoł a czemu takie miejsce na antenke byś wybrał ?

: 19 maja 2007, 22:29
autor: Jamszoł
A bo najlepiej wtedy antena odbiera i nadaje oraz mniej więcej równo we wszystkie strony - a każde ustawienie inne powoduje kierunkowość anteny .
Podsumowując może zdażyć się tak , że odjedziesz od innego wozu z którym prowadziłeś łączność na 5 km i albo on Cię nie będzie słyszał albo Ty jego.
Poza tym ważne jest dobre zmasowanie anteny z blacharą.
pisałem o tym wyżej ,

: 20 maja 2007, 09:41
autor: jakobs72
Czyli według Ciebie magnesówki są złe, a za radio nie ma co przepłacać ?
Ja magnesówkę używam i chcę kupić ponieważ będę przekładł radyjko bardzo często między dwoma autami. Parędni temu zrobiliśmy z kumplem test mojego sprzętu. Rozmawiając ze sobą rozjechaliśmy sie w przeciwnych kierunkach i wyszło nam że rozumieliśmy sie w odległości około 8 - 9 km od siebie...... Jak na sprzęcik z dolnej półki to chyba nieżle

Dzięki Jamszoł za Twojęe cenne rady

: 20 maja 2007, 11:27
autor: Jamszoł
Jak nie będziesz miał porządnie zamontowanej anteny - to żebyś kupował radio z najwyższej półki , to i tak Ci nie bedzie działało na dużą odległość.
Co do radia ? to napewno jeśli kupię to radio które pracuje w modulacjach : AM;FM oraz SSB.
Czyli trochę droższe.
Przygotuje niedługo na temat nodulacji SSB krótki opis - co to i po co - tylko muszę odnaleść kartę QSL - za łączność z Zairem - teraz to państwo zmieniło nazwę.
A wracając do tematu - antena magnesówka to półśrodek.
Nie jest zła i nie jest dobra , ma zalety i wady.

: 26 maja 2007, 11:15
autor: WieSiu
a ja kupilem sobie CB Magnum MX ( http://www.allegro.pl/item195470544_cb_ ... atis_.html ) + do tego antene magnetyczna Sunker (bo czesto zmieniam miedzy autami) z wygladu taka http://www.allegro.pl/item195494375_cb_ ... _145_.html tyle ze nie pamietam jakiej mam dlugosci, jak sprawdze,to napisze.

Ogolnie radyjko uzywane narazie na transporterze dziala ok. Za ta kase nie mam powodow do narzekania :) Na trasie bardzo fajnie, w miescie srednio.

: 26 maja 2007, 14:42
autor: technik
hehe ja mam radyjko ALAN 199A za ktore dalem 200zl na gieldzie w slomczynie [nowiotkie:)] i do tego kupilem sobie antenke LEMM 1500 no i na tym sprzecie to rozmawialem z kolega na odleglosc 15km Dodam jeszce ze antenka jest na uchwycie przymocowana do krawedzi lkapy bagaznija. Jestem bardzo zadowolony. tylko musze jeszce zestroic antenke na dniach bo juz jezdze z nia tak z miesiac czasu :razz: moze zrobie zdjecia i dorzuce tutaj hehe :mrgreen:

Propagacja

: 27 maja 2007, 00:10
autor: Jamszoł
Co do radyjek z modulacją SSB to takie radia powinni kupować kierowcy , którzy jeżdżą w dalekie trasy za zachód lub wschód.
Łączności w tej modulacji są dalekie - w zależności od propagacji prowadziłem rozmowy z kierowcami którzy byli we Francji ; Hiszpanii czy Włoszech - także w Rosji pod Uralem.
W SSB sygnał z anteny idzie do góry - odbija się od górnych warst Atmosfery i opada w dół , następnie ponownie odbija się od ziemi i idzie do górnych warstw atmosfery - może tak kilka do kilkunastu razy.
Najkrótsze odbicie - mierząc w kilometrach po ziemi wynosi 400 km a najdłuższe ponad 2000 km.
Dzięki takim łącznością można sobie pogadać ze stacją na drugiej półkuli i takie łączności prowadziłem . Niestety większość łączności nie była potwierdzona " Kartą QSL " .Takie łączności miałem często - choćby ze statkiem handlowym - który czekał u wejścia do Kanału Panamskiego.
Najdłuższa moja łączność potwierdzona - to łączność z naszym samolotem - ANT 24 - który latał w Dawnym Zairze a konkretnie startował z Kinszasy i rozwoził tam pomoc humanitarną .Jak ją znajdę to wrzucę ją do obejrzenia

Karty QSL

: 28 maja 2007, 16:14
autor: Jamszoł
No i znalazłem kilka kart QSL wrzucam także karty naszego kaliskiego klubu KL.
Pełna nazwa klubu - 161 KL ( Kilo Lima)

: 18 cze 2007, 14:21
autor: WieSiu
Zamienilem Magnuma na Presidenta Harry II ASC :) Fajnie dziala, asc srednio,ale ogolnie duzo lepsza jakosc niz Magnum :)

: 19 cze 2007, 19:22
autor: jakobs72
WieSiu pisze:Zamienilem Magnuma na Presidenta Harry II ASC
A ja poszedłem w drugą strone :grin: Zamieniłem snukera na Alana 28, czyli zamiana z nowego radia na...... prawie zabytek. Chociaż Alan 28 jest starym radiem ma wszystko na czym mi zależało tzn filtry, regulacja czułości mikrofonu i radia. A największą jego zaletą jest to że wszystkie szumy nie świszczą w wysokich tonach tylko "normalnie" szumia :mrgreen:

: 20 cze 2007, 16:35
autor: leszek
A ja mam jeszcze takie pytanko :D Z boku radia mam przełącznik i gość który je naprawiał powiedział że to od0.5 (zero piątki) czy jakoś tak :)

Pytanie---CO TO JEST ???????????? :) :D :P

: 20 cze 2007, 17:13
autor: MARKKO
pewnie co pół kanału albo Mhz