Klimatyzacja i wentylator chłodnicy

Moderator: Moderatorzy

KACZY

Klimatyzacja i wentylator chłodnicy

Post autor: KACZY »

Mam takie pytanie.Co załącza wentylator na drugi bieg podczas pracującej klimy.Wiem że po właczeniu klimy załącza sie wentylator na pierwszy bieg przez rezystor.U mnie w tej chwili jest tak że po włączeniu klimy od razu włącza się wentylator na pierwszy bieg i po ok.2-3s włącza się sprężarka a wraz z nią wentylator przechodzi na drugi bieg.Wcześniej tego nie miałem wentylator przy włączonej klimie chodził przeważnie na pierwszym biegu a drugi włączał się bardzo rzadko.Nie wiem gdzie leży przyczyna może jest za mało lub za dużo czynnika poza tym wentylator pracujący cały czas na drugim biegu to spore obciążenie dla silnika a co za tym idzie większe spalanie no i jak długo może wytrzyma pracę na takich obrotach .Jeśli macie jakieś pomysły co z tym fantem zrobić będę wdzięczny za wszelkie porady.
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22180
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Zajrzyj do działu gdzie porobiłem zdjęcia różnym czujnikom.
Jest tam czujnik który znajduje się na ramieniu silnika wentylatora - to czujnik termiczny - taka sprężynka jak grzałka.
Ciesz się , że wentylator wchodzi na drubi bieg bo masz wszystko sprawne.
Jeśli przy tych temperaturach nie włanczał by sie na 2 bieg to za dużo by się zagrzał czynnik chłodzący a co za tym idzie groziło by to wybuchem gazu w układzie klimatyzacji.
Jeśli będziesz miał za mało czynnika chłodzącego to nie uzyskasz niskiej temp . z nadmuchu a jak jeszcze by spadło ciśnienie to czujnik ciśnienia nie pozwoli na załączenie pompy klimy.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 23291
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu »

z tymi czujnikami jest tak, bo mam to bardzo dobrze obadane :D

Po wlaczeniu klimy powinien wlaczyc sie wentylator na 1 bieg, jesli cisnienie czynnika wzrosnie,to 2 bieg, a jesli cisnienie przekroczy graniczna wartosc,to sprezarka zostaje odlaczona,do czasu az wentylator nie schlodzi chlodnicy klimatyzacji i nie zmniejszy sie cisnienie. Ale to nie wszystko, jeszcze masz sterowanie wentylatorem od silnika, jesli jest tak jak u mnie,to masz sterowanie 2 biegowe, wiec byc moze Ci sie silnik tak mocno rozgrzal ze wlacza od razu 2 bieg albo po prostu masz walniety czujnik wentylatora przy silniku. To najbardziej wadliwy element
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
KACZY

Post autor: KACZY »

na początek małe sprostowanie bo nie napisałem że dzieje się tak nawet przy zimnym silniku także załaczanie drugiego biegu ze względu na wysoką temperaturę odpada.Jeśli chodzi o termowłącznik ten na grubym wężu to też raczej jest dobry bo w przeciwnym wypadku działo by się to samo przy nie pracującej klimie natomiast z twojej wypowiedzi WieSiu wynika że drugi bieg może załączać się również przy zbyt dużym ciśnieniu w układzie i tu doszukiwałbym się problemu tym bardziej że niedawno dobijałem klimę.Czyli z tego wynika że drugi bieg wentylatora jest włączany przez czujnik ciśnienia klimatyzacji ten sam który włącza pierwszy bieg po załączeniu klimy czy dobrze kombinuję?Jadę jutro do warsztatu niech sprawdzą czy nie przesadzili z czynnikiem.I jeszcze mała informacja dla Jamszoła ten element na zdjęciu przy wentylatorze to nie czujnik temp. powietrza tylko rezystor przez który realizowany jast pierwszy bieg wentylatora zresztą bardzo często z powodu przegrzania szlag go trafia teraz robią już inne bez obudowy co umożliwia lepsze chłodzenie tego opornika.
Jamszoł dzięki za pozdrowienia.
Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 23291
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu »

z tego co ja wiem i co ze schematow elektrycznych wynika,to 1 bieg wentylatora dziala zaraz po wlaczeniu klimy i tylko gdy wzrosnie cisnienie wlacza sie 2 bieg. W przypadku gdy cisnienie jest za male sprezarka sie nie wlaczy. Wszystkie schematy masz tutaj: http://siec.no-ip.com/forum/viewtopic.p ... ight=klimy

Zwlaszcza schemat1 powinien Cie zainteresowac, bo tam jest wlasnie kawalek o sterowaniu wentylatorem. Takze czujnik cisnienia ma 4 polozenia:
1. za male cisnienie (odcina sprezarke)
2. normalne cisnienie (nic nie robi,ale wentylator i tak dziala,bo jest zasilony z wlacznika klimatyzacji)
3. wysokie cisnienie (wlacza 2 bieg wentylatora)
4. za wysokie cisnienie (wylacza sprezarke ale wentylator dalej pracuje na 2 biegu).

Oczywiscie wszystkie przewody od czujnikow ida na przekaznik wentylatora, taki dlugi przekaznik z wieloma nóżkami ktory jest przy akumulatorze i dopiero z niego grubszymi kablami jest zasilany wentylator.
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
KACZY

Post autor: KACZY »

WieSiu twoja podpowiedż była celująca przyczyną włączania wentylatora na drugi bieg było zbyt duże ciśnienie w układzie spowodowane przeładowania układu zbyt dużą ilością czynnika.byłem w warsztacie trochę upuścili i jest ok. Jeszcze raz dzięki serdeczne za podpowiedzi
Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 23291
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu »

Ciesze sie ze pomoglem :) w koncu troche wiedzy zdobylem przy montazu klimy
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22180
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

KACZY, WieSiu Ci pomógł - więc bądź tak miły i pstryknij mu punkcik " Pomógł" :mrgreen:
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
KACZY

Post autor: KACZY »

Już wcześniej to zrobiłem ale skoro nie wyszło to zrobię to jeszcze raz
A tak przy okazji jak prawidłowo powinno się używać klimy .Chodzi mi o to kiede włączać obieg zamknięty a kiedy zewnętrzny. Czy jest to podyktowane postojem w korku brzydkimi zapachami z zewnątrz czy np lepszą wydajnóśćią w konkretnych przypadkach.Jak wy używacie klimy
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22180
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Jeśli pstryknołeś " pomógł " to OK - napewno system to odnotował. :mrgreen:

Obieg zamknięty powoduje szybsze wyziębienie wewnątrza.
Problem leży gdzie indziej - a mianowicie : jeśli masz cały czas powietrze w obiegu zamkniętym to dwutlenek węgla w wydychanym powietrzu zaczyna dominować wewnątrz kabiny - a to może być niebezpieczne
Ja załąnczając klimę najpierw załanczam na obirg zamknięty przy uchylonym szyber dachu - do góry trzyma się gorące powietrze a przy uchylonym dość szybko jest odessane na zewnątrz.
Następnie przełanczam na zewnętrzny nadmuch powietrza.
Porobiłem ostatnio próby :
Na dworze + 31
- nadmuch na 3 biegu - temp nadmuchu 15 stopni
- nadmuch na 2 biegu - temp nadmuchu 11 stopni
- nadmuch na 1 biegu - temp nadmuchu 8 stopni.
Pomiar dokonany za pomocą Multimetru z podpiętą sondą K
Oczywiście jeśli jadę za wozem który mocno dymi - czy przejeżdzam tam gdzie jest kusz - to przełanczam dmuchawę na obieg wewnętrzny.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
ODPOWIEDZ