Elektrozawór wolnych obrotów, zawór bocznikowy, "krokow

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14643
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Elektrozawór wolnych obrotów, zawór bocznikowy, "krokow

Post autor: Yagr »

Może ktos dysponuje sprawdzona metodą sprawdzania zaworu bocznikowego? Wiadomo że można zmierzyć oporność cewki (dla 1,6 8V EFI opór to 9 do 12 ohm). Ale to nie wystarcza. Czy można to jakoś sprawdzić? Bezpośrednie podanie napięcia z aku na cewkę elektrozaworu powoduje reakcję, problem w tym że tam jest chyba ważna biegunowość i nie wiem czy jak się poda + zamiast minusa to czy sie to ustrojstwo nie uszkodzi. Niektóre maja na wtyczce oznaczenie diody ale nie wszystkie. Oczywiście można na wykręconym elektrozaworze i podpiętym do instalacji patrzeć co sie dzieje gdy druga osoba włącza stacyjkę ale samemu?
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Blazey

Post autor: Blazey »

1. Cewka IACV jest zabezpieczona diodą przepięciową. Dioda ta zabezpiecza też wyjście sterownika przed przepięciami samoindukcji cewki. Dlatego trzeba uważać z polaryzacją napięcia sterującego.
2. Zawór jest sterowany nie zmianami napięcia, a poprzez PWM, czyli modulację szerokości wypełnienia impulsu. Wbrew nazwie, jest to proste: jest przebieg prostokątny o stałej częstotliwości. Zmienia się tylko czas w jakim występuje stan wysoki i czas niski. tutaj jest trochę wyjaśnień:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pulse_Width_Modulation
A regulowany układ PWM można sobie zrobić na układzie scalonym 555 i jakimś tranzystorze na wyjściu (np. BUT 11). Schematy do odnalezienia w sieci. Hasło "555".
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14643
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

czyli rozumiem że można to podpiąć pod zasilacz lamp EL i tylko trzeba zmontować jakiś układ sterujący częstotliwością?
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Blazey

Post autor: Blazey »

Co to są te "lampy EL"?
Nie. Częstotliwość jest stała. Masz przebiegi o stałym okresie trwania. Przebieg jest prostokątny. Załóżmy, że jest jeden przebieg na sekundę, będzie prościej wytłumaczyć. I teraz masz małe wypełnienie, czyli stan wysoki (zasilanie) trwa 0.1 sekundy. Stan niski 0.9. Zwiększasz wypełnienie i stan wysoki trwa 0.4, stan niski 0.6. I tak dochodzisz do wysokiego wypełnienia, czyli 0.9 wysoki i 0.1 niski. A teraz zwiększ częstotliwość do powiedzmy 400 Hz (400 na sekundę). Jak dasz na wyjściu jakiś element wygładzający, to uzyskasz płynne sterowanie.
Skoro to jest przebieg prostokątny, to wypełnienie może się zawierać (teoretycznie) w zakresie 1 - 99 %. Nigdy nie może być 0 lub 100 % bo zaniknie wtedy przebieg.
Zaletą PWM w stosunku do sterowani liniowego (czyli faktycznego płynnego sterowania) jest to, że element załączający ma dwa stany działania 0 i 1 i nie wydziela się na nim moc strat. A dzieje się tak na elementach liniowych, które muszą być chłodzone (radiatory).
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22192
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Blazey pisze:Masz przebiegi o stałym okresie trwania
Podobnie jak modulacja AM w CB radiach :mrgreen:
Sterujesz amplitudą a w FM czestotliwością .
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Awatar użytkownika
WieSiu
Posty: 23581
Rejestracja: 28 mar 2004, 17:41
Lokalizacja: Wrocław
Pojemność: 1600
Rocznik: 1985
Generacja: MK3
Nadwozie: Sedan
Kontakt:

Post autor: WieSiu »

Jamszoł.ale amplituda to nie jest to samo co wypełnienie,czytaj uważnie.
Ford Thuderbird 4.6 1996
Escort 2.0 150KM LPG Cabrio 1991
Suzuki Vitara 1998 2.0 V6
Kymco Super 9 LC 2011

x Orion 1.6 79KM 1985 Automat, Lancia Phedra 3.0 204KM 2004, Windstar 3.0 148KM LPG 1997, Escort 1.8TD 90KM Van 1997, Scorpio 2.9 24v 207KM Sedan 1995, Fiesta 1.3 60KM 5D 1996, Escort 1.6 105KM 3D 1996, Escort 1.8 TD 70KM Van 1999, Puma 1.7 125KM 1998, Escort 1.8 TD 90KM Kombi Ghia 1996, Escort 1.3 60KM LPG 5D 1994/1995, Skoda 105 1984 a potem 1982
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22192
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Ale ja nie wiem co to wypełnienie aaa
Nie czuje tego
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Blazey

Post autor: Blazey »

Nie! AM i FM to sygnały analogowe. PWM bardziej podpada pod cyfrówkę. Tam jest 0 lub 1, nie ma stanów pośrednich. Więc ani amplituda, ani częstotliwość nie ulegają zmianom. Zmienia się jedynie wypełnienie przebiegu. Dzięki temu uzyskuje się wysoką sprawność, przy minimalnych stratach mocy.

To tak, jakbyście mieli zawór wody, który albo jest zamknięty albo walił z pełną mocą. I otwierał się raz na sekundę. I raz otwierałby się na krótko i przepuszczał mało wody, a raz na dłużej i przepuszczał więcej. Ale cały czas pracował w cyklu 1 sekundowym. Woda z zaworu zbierała by się w zbiorniczku z dziurą na dole (układ całkujący i wygładzający), a z niego lała na koło wodne. I mało wody (zawór otwierany na krótko) - koło kręci się powoli. Dużo wody (zawór otwarty na dłużej) - koło kręci się szybko.
A wypełnienie to właśnie czas otwarcia w okresie jednego cyklu. Podaje się w procentach.
Awatar użytkownika
Jamszoł
Posty: 22192
Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
Lokalizacja: Kalisz
Pojemność: 2300
Rocznik: 2008
Generacja: MK4
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Jamszoł »

Jak chcesz nalac więcej wody w ciągu jednej sekundy ?
Albo trzeba zwiększyć ciśnienie albo przekrój rury .
A przecież napięcie się nie zmienia ?
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Blazey

Post autor: Blazey »

Założenia są takie, że ciśnienie (czyli napięcie, prąd) są stałe. Zmienia się tylko czas otwarcia w jednostce cyklu. I cała regulacja odbywa się poprzez otwieranie zaworu na krócej lub dłużej.

[1000000000] - 10%
[1100000000] - 20%
[1110000000] - 30%
[1111000000] - 40%
[1111100000] - 50%
[1111110000] - 60%
[1111111000] - 70%
[1111111100] - 80%
[1111111110] - 90% wypełnienia

Gdzie 1 - jest sygnał, 0 - nie ma sygnału. I teraz jak takich impulsów będzie kilkadziesiąt/kilkaset na sekundę to ułoży się to w ładne, płynne sterowanie.
Długość całego impulsu jest stała, nie zmienia się, zmienia się jedynie jego wypełnienie w %.
[1000000000] minimum
[1100000000] mało
[1111110000] więcej
[1111111100] dużo
[1111111110] max
[1111000000] mniej
[1100000000] mało

Taki przykład sterowania od minimum do maximum i z powrotem do niskiego poziomu. I teraz jakby pd wyjście podłączyć np. żarówkę, to od zgaszenia rozjaśniła by się płynnie do maximum, po czym ściemniła.
Awatar użytkownika
cidzej
Posty: 11785
Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
Pojemność: 1400
Rocznik: 1996
Generacja: MK7
Nadwozie: Cabrio

Post autor: cidzej »

a po co yagr chcesz sprawdzac ten krokowy, bo zapomnialem ??
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14643
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

Blazey pisze:Co to są te "lampy EL"?
lampy, folie elektroluminescencyjne
cidzej pisze:a po co yagr chcesz sprawdzac ten krokowy, bo zapomnialem ??
a dorwałem wreszcie orginał i chciałem wstawić zamiast tego swojego kombinowanego ale po wpieciu zero reakcji, dlatego chciałem to jakos sprawdzić żeby sie upewnic że musze odesłać sprzedawcy
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
Blazey

Post autor: Blazey »

Przetwornica do folii EL kategorycznie NIE! Przede wszystkim daje ona co najmniej 70V, jeśli nawet nie ponad 100 (nie pamiętam dokładnie parametrów zasilania), do tego przy znikomym prądzie. I podłączając jedno z drugiem na pewno któreś padnie. Stawiam na przetwornicę.
W celu sprawdzenia podłącz go pod stałe zasilanie. Może na początek przez żarówkę dla ograniczenia prądu. Pamiętaj tylko o właściwej polaryzacji, żeby nie puścić zasilania przez diodę.
Ostatnio zmieniony 30 wrz 2009, 00:24 przez Blazey, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Yagr
Posty: 14643
Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
Lokalizacja: Kraków
Pojemność: 1598
Rocznik: 2007
Generacja: MK2
Nadwozie: Kombi
Kontakt:

Post autor: Yagr »

też o tym myslałem ;)
A co do przetwornicy EL to raczej chodziło mi o zasade a nie o konkretne parametry ;)
Polak potrafi!!



ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi



spieprzyć!

P I W O L E C Z Y !

"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
ODPOWIEDZ