Strona 1 z 2

Co to za czujnik?

: 08 wrz 2010, 19:35
autor: ssn
Mam escorta od 3 lat. Jakiś czas temu zauważyłem, że mniej więcej pomiędzy termostatem, a przednim lewym nadkolem wisi sobie biało-brązowy kabelek zakończony "fajką", tak jakby zdjęta z jakiegoś czujnika. Nie mam pojęcia od czego on jest. Silnik pracuje tak jak pracował, może trochę częściej włącza się wentylator, ale silnik sie nie przegrzewa.
3 zdjęcia poglądowe:
Obrazek Obrazek Obrazek
Do czego służy ten przewód?


I drugie pytanie. Jakiś czas temu wskaźnik temperatury na deskę przestał wskazywać cokolwiek. Odkąd mam samochód mocno zaniżał wskazania, ale teraz przestał całkowicie. Dzisiaj zdjąłem z niego wtyczkę (tego wkręconego pod kątem od spodu w termostat) i krótkim przewodem zwarłem obie blaszki we wtyczce, ale wskazówka się nie ruszyła (inna osoba siedziała w środku samochodu, zapłon włączony). Wymieniać czujnik (przy okazji wymiany nagrzewnicy) czy to raczej wskaźnik się popsuł?


Escort 1,6 16v '94

: 08 wrz 2010, 19:58
autor: karol MAŁY
A pubowałeś tan kabelek zetknąć z masą?może to on jest od zegara :mrgreen: jak w momencie zetknięcia tego kabla z masą zegar pójdzie na czerwone to masz już odp, od czego on jest :razz:

: 08 wrz 2010, 20:03
autor: ssn
Nie. Nie próbowałem ;] Ale może to zrobię. Wystarczy wziąć kawałek przewodu i jeden koniec wetknąć w tą fajkę, a drugi dotknąć np. do silnika czy muszę do błotnika/karoserii?

: 08 wrz 2010, 20:05
autor: karol MAŁY
może być do silnika(przecież też jest połączony z masą auta)

: 08 wrz 2010, 20:16
autor: ssn
No dobra. Ale gdzie jeśli to jest od tego czujnika, to gdzie jest ten czujnik?

[ Dodano: Sro 08 Wrz, 2010 ]
No i aż poszedłem sprawdzić i rzeczywiście. Działa ;]
Po zwarciu do pokrywy zaworów wskazówka poleciała do góry, ale nie na czerwone. Zatrzymała się tam, gdzie zwykle była, gdy włączał się wentylator czyli mniej więcej w połowie skali. Czyżby wskaźnik jednak przekłamywał?

No i gdzie jest czujnik? ;]
Gdzieś czytałem, że na którymś przewodzie od termostatu do chłodnicy. Obmacałem wszystkie gumowe przewody w okolicach gdzie znalazłem ten wolny przewód, ale nic nie mogę znaleźć. Pomoże ktoś?

: 08 wrz 2010, 20:57
autor: Yagr
wiązki sa uniwersalne, czasem jest wtyczka jak w CVH i druga jak w zetecu. Ta fajeczka to typowa wtyczka do czujnika temperatury na zegary montowane w CVH. Tam czujnik jest w bloku w okolicach czujnika wału. Czujnik taki wygląda jak niżej>
Obrazek

Różne cuda się w fordach znajduje więc istnieje tez mozliwość że w tym zetecu jest własnie tam (osobiście w to wątpię).

: 08 wrz 2010, 21:02
autor: Illuminati75
To jest na bank od zegara temperatury ;)

: 08 wrz 2010, 21:04
autor: cidzej
popieram i potwierdzam - od czujnika temperatury na wskaznik w w zegarach w silnikach CVH/HCS

: 08 wrz 2010, 21:05
autor: ssn
No właśnie trochę dziwne to. Jeśli ten czujnik jest odpowiedzialny za wskazanie na deskę, to od czego jest ten wkręcony w termostat od spodu?
Jutro jak będzie widniej to poszukam tego czujnika. Może być tak, że został wypięty przez mechanika jak robił przednie zawieszenie (tuleje wahacza, drążki stabilizatora)? Łatwiej się tam pewnie dostać od spodu?

: 08 wrz 2010, 21:06
autor: Yagr
To jest na bank od zegara temperatury ;)
Tak, Tomek, tylko że do czujnika z CVH (tu jest zetec) i najprawdopodobniej dubluje wtyczkę, która jest używana do czyjnika w zetecu.

Był już taki temat z tą konkretna wtyczką!!! I też w zetecu. Poszukajcie sobie w tematach typu "co to za wtyczka?", mnie się dzisiaj nie chce... :P

I jeszcze raz dla opornie kojarzących: 2 silniki, dwie różne wtyczki ale jedna wiązka. Wtyczka nieużywana sobie wisi. вы поняли??? :DDD

: 08 wrz 2010, 22:09
autor: ssn
No tak. Tylko, że u mnie była używana skoro tylko przy zmasowaniu jej podnosi się wskazówka. Czyli obie wtyczki są używane? (ta fajka z jednym kablem + dwupinowa wtyczka od spodu termostatu)


Szukałem trochę po forum i rzeczywiście tematy są. Trochę stare, ale są. Poczytałem. Jutro poszukam tego czujnika, chociaż robiłem to już kilka razy i mi się nie udało.

: 08 wrz 2010, 23:54
autor: Jamszoł
ssn pisze:No i gdzie jest czujnik? ;]
A może by wystarczyło zerknąć do foto czujników - dałem tam zdjęcie z opisek , który czujnik jest który .
A przy okazji - prosiłem tam o wstawianie foto czujników ale jakoś przechodzi to bez echa
Od czasu utworzenia tematu , do tej pory były by już wstawione foto wszystkich możliwych czujników z wszystkich Odmian Escorta :twisted:
http://fordescort.pl/forum/viewtopic.php?t=3378

: 09 wrz 2010, 08:47
autor: WieSiu
ssn, wskazowka po zwarciu do masy powinna isc na czerwone pole, moze zewrzyj do - akumulatora i moze wtedy pojdzie (to by wtedy oznaczalo ze masz kiepska mase na silniku), a jak bedzie tak samo,to pewnie wskaznik zepsuty.

: 09 wrz 2010, 17:03
autor: ssn
Ok. Podłubałem dzisiaj i co się okazało:
Zmasowanie fajki z - akumulatora spowodowało, że wskaźnik urósł do czerwonego pola. Masując do pokrywy zaworów rośnie tylko do połowy, do termostatu - wcale ;] Czyli wskaźnik pewnie działa.
Idąc za tym pojedynczym przewodem doszedłem do drugiego czujnika, czyli Jamszoł ma rzeczywiście rację i ta fajka jest po prostu nieużywana. Jest on w grubym gumowym przewodzie prowadzącym z termostatu do chłodnicy zasłonięty bardzo dobrze takim plastikiem prowadzącym do przepływomierza powietrza. Zgaduję, że pewnie ten czujnik mam do wymiany. W sumie chyba dobrze, że to ten, bo łatwiej się do niego dostać niż do tego pod spodem termostatu.

Dziękuję serdecznie za pomoc w wyjaśnieniu zagadki.

: 09 wrz 2010, 17:33
autor: Illuminati75
ssn pisze: Zmasowanie fajki z - akumulatora spowodowało, że wskaźnik urósł do czerwonego pola. Masując do pokrywy zaworów rośnie tylko do połowy, do termostatu - wcale ;] Czyli wskaźnik pewnie działa.
A nie mówiłem? Prosta sprawa - na pokrywie zaworów miałeś oporność do masy a na termostacie galwaniczne odepeparowanie od masy. Tak się sprawdza dla pewności, że masa z aku albo z bloku silnika.