Złośliwe kabelki
Moderator: Moderatorzy
Złośliwe kabelki
Miałem niedawno spory problem: silnik nie palił, po przekręceniu kluczyka nie było słychać "brzęknięcia" od pompy paliwa, a jak zakręciłem rozrusznikiem to nie było iskier na świecach. Co tu robić? Padła pompa paliwa, wyłącznik bezwładnościowy, a może cała elektronika? Więc poruszałem bezpiecznikami, przekaźnikami, wyłącznikiem bezwładnościowym i nic a nic.
Nagle przypadkiem spostrzegłem, że od minusowej klemry akumulatora ukruszone są dwa brązowe przewodziki umieszczone we wspólnym czarnym wężyku. Najpierw podłączyłem tylko lekko przykładając do klemry i pompa paliwa "obudziła się", ale silnik dalej nie palił. W końcu przykręciłem porządnie obydwa te brązowe przewodziki i silnik pali idealnie - "na dotyk".
Problemu już nie ma. Ale tylko chciałem się dowiedzieć do czego służą te dwa brązowe kabelki (co zniszczyły mi sporo nerwów) umieszczone w czarnym wężyku biegnącym gdzieś do wiązki przewodów?
pzdr.
Nagle przypadkiem spostrzegłem, że od minusowej klemry akumulatora ukruszone są dwa brązowe przewodziki umieszczone we wspólnym czarnym wężyku. Najpierw podłączyłem tylko lekko przykładając do klemry i pompa paliwa "obudziła się", ale silnik dalej nie palił. W końcu przykręciłem porządnie obydwa te brązowe przewodziki i silnik pali idealnie - "na dotyk".
Problemu już nie ma. Ale tylko chciałem się dowiedzieć do czego służą te dwa brązowe kabelki (co zniszczyły mi sporo nerwów) umieszczone w czarnym wężyku biegnącym gdzieś do wiązki przewodów?
pzdr.
- Jamszoł
- Posty: 22192
- Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
- Lokalizacja: Kalisz
- Pojemność: 2300
- Rocznik: 2008
- Generacja: MK4
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
Gdy kręcisz rozrusznikiem a nie ma iskry to :
albo brak impulsu do cewek zapłonowych albo brak impulsu z czujnika położenia wału.
teraz tak - jeśli brak impulsu z czujnika położenia wału , to nie będzie impulsu do cewek , nie będzie zasilania cewek , nie bdzie impulsu do uruchomienia przekaźnika pompy paliwa.
Podejżewam , że któryś z tych przewodów odpowiedzialny jest za zasilanie czujnika położenia wału - ale nie bezpośrednio .
Oczywiście mogę się mylić.
albo brak impulsu do cewek zapłonowych albo brak impulsu z czujnika położenia wału.
teraz tak - jeśli brak impulsu z czujnika położenia wału , to nie będzie impulsu do cewek , nie będzie zasilania cewek , nie bdzie impulsu do uruchomienia przekaźnika pompy paliwa.
Podejżewam , że któryś z tych przewodów odpowiedzialny jest za zasilanie czujnika położenia wału - ale nie bezpośrednio .
Oczywiście mogę się mylić.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Raczej porządne uziemnienia dwóch niezależnych obwodów, skoro dwa osobne kabelki idą do minusa.
W sumie to dobrze, że ukruszyły się przy klemrze (jeśli już musiały to zrobić), a nie gdzieś w wiązce bo w tedy to tragedia, czego by tu szukać było? A wyglądało to naprawdę bardzo kiepsko. Jak opisałem objawy znajomym w pracy to ci co zwykle szpanują wiedzą motoryzacyjną ponabierali wody w usta.
Zresztą już od jakiegoś czasu miałem niezidentyfikowane problemy z zapłonem, nie pomogła wymiana przewodów, świec. Może to właśnie te kabelki niedokładnie już kontaktowały z ujemną klemrą.
pzdr.
W sumie to dobrze, że ukruszyły się przy klemrze (jeśli już musiały to zrobić), a nie gdzieś w wiązce bo w tedy to tragedia, czego by tu szukać było? A wyglądało to naprawdę bardzo kiepsko. Jak opisałem objawy znajomym w pracy to ci co zwykle szpanują wiedzą motoryzacyjną ponabierali wody w usta.
Zresztą już od jakiegoś czasu miałem niezidentyfikowane problemy z zapłonem, nie pomogła wymiana przewodów, świec. Może to właśnie te kabelki niedokładnie już kontaktowały z ujemną klemrą.
pzdr.
- cidzej
- Posty: 11785
- Rejestracja: 11 sie 2006, 15:15
- Lokalizacja: WE/WI/WW/WSC
- Pojemność: 1400
- Rocznik: 1996
- Generacja: MK7
- Nadwozie: Cabrio
uziemia to się pralke albo gniazdkoProcurator pisze:Raczej porządne uziemnienia dwóch niezależnych obwodów, skoro dwa osobne kabelki idą do minusa.



update:
przypomnialo mi sie wlasnie, ze EECIV ma masy na 20,40 i 60 pinie. do klemy idą tylko 2 kable także prawdopodobnie jest jeszcze jedna masa. dlatego auto może probowac uruchomic sie i dzialac, ale moze chodizc kulawo

Właśnie tak to wygląda że to jest wina słabego "zmasowania" bo jak kolega przykładał to słupka to się poprawiało, a jak przykręcił to było jeszcze lepiej.cidzej pisze:rzypomnialo mi sie wlasnie, ze EECIV ma masy na 20,40 i 60 pinie. do klemy idą tylko 2 kable także prawdopodobnie jest jeszcze jedna masa. dlatego auto może probowac uruchomic sie i dzialac, ale moze chodizc kulawo
A ja myślę że czujników się nie zasila tylko one wytwarzają impulsy elektryczne (np. pod wpływem temperatury)...Jamszoł pisze:Podejżewam , że któryś z tych przewodów odpowiedzialny jest za zasilanie czujnika położenia wału
- Yagr
- Posty: 14643
- Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
- Lokalizacja: Kraków
- Pojemność: 1598
- Rocznik: 2007
- Generacja: MK2
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
a jak bez zasilania będą działały czujniki oporowe??Majkel pisze:A ja myślę że czujników się nie zasila tylko one wytwarzają impulsy elektryczne (np. pod wpływem temperatury)...

Polak potrafi!!
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
- Jamszoł
- Posty: 22192
- Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
- Lokalizacja: Kalisz
- Pojemność: 2300
- Rocznik: 2008
- Generacja: MK4
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
Nie o dużo się pomyliłem - jeśli nawet kabelki masowe szły do ECU to podejżewam , że były one właśnie odpowiedzialne za te obwody , które wymieniłem.

Czujnik położenia wału to taki sam czujnik jak przy rowerze od predkosciomierz - tyle , że inaczej wygląda.Majkel pisze:A ja myślę że czujników się nie zasila tylko one wytwarzają impulsy elektryczne (np. pod wpływem temperatury)...

Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]
Panowie nie ma co się spierać o takie lub podobne pierdołki.cidzej pisze:uziemia to się pralke albo gniazdkow samochodzie to są masy...
Grunt że wszystko działa ok. i nawet moje problemy z zapłonem chyba się wreszcie skończyły (wymieniłem wcześniej bez skutku przewody zapł, świece i już miałem kupować nową cewkę...), chociaż jeszcze nie chwalę dnia przed zachodem słońca.
Wczoraj i przedwczoraj byłem przerażony bo to wyglądało na poważną awarię, totalna kupicha, straszliwe myśli itp. A tu rozwiązanie poważnego problemu okazało się banalne...
Może jeszcze komuś się to przyda.
pzdr..
- Yagr
- Posty: 14643
- Rejestracja: 23 lip 2006, 00:12
- Lokalizacja: Kraków
- Pojemność: 1598
- Rocznik: 2007
- Generacja: MK2
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
Jeśli jest to czujnik indukcyjny to nie jest zasilany. Taki czujnik ma 3 kabelki: masa, ekran i wyjście sygnałowe. Działa na zasadzie wzbudzania napięcia w cewce przy pomocy pola magnetycznego. Ale już czujnik oparty na zjawisku Halla musi mieć zasilanie. Podobnie czujniki temperatury też potrzebują zasilania bo to czujniki oporowe. Ogólnie mówiąc większość czujników escorta potrzebuje zasilaniaMajkel pisze:Czyli on też NIE jest zasilany, bo jeżeli to to samo co w rowerze co są to dwa magnesyOczywiście żartuję, ale opierałem się tylko na Twojej wypowiedzi

Polak potrafi!!
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
ale mu się nie chce...
a jak mu się zechce...
to potrafi
spieprzyć!
P I W O L E C Z Y !
"wszystko co ma cycki lub koła będzie sprawiało problemy"
- Jamszoł
- Posty: 22192
- Rejestracja: 29 lip 2006, 01:17
- Lokalizacja: Kalisz
- Pojemność: 2300
- Rocznik: 2008
- Generacja: MK4
- Nadwozie: Kombi
- Kontakt:
Chodziło mi o zasade działania a nie o zasilanie.Majkel pisze:bo jeżeli to to samo co w rowerze co są to dwa magnesy

Ale jeśli chodzi o zasilanie - poproszę bardzo:
Opis :
Diagnostyka
Sprawdzić złącze(a), w razie potrzeby oczyścić je lub przymocować aby zapewnić dobre połączenie. Sprawdzić opór: Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika zmiany biegu na wyższy. Zmierzyć opór pomiędzy oboma wtykami cewki czujnika zmiany biegu na wyższy. Porównać z podanym oporem. Sprawdzić podłączenie do modułu zapłonu: Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika zmiany biegu na wyższy i modułu zapłonu. Zmierzyć opór pomiędzy każdą końcówką złącza cewki i odpowiednimi końcówkami w złączu modułu zapłonu. Powinny one być < 1 om. Sprawdzić podłączenie osłony, jeśli takie jest: Sprawdzić na schemacie czy końcówka osłony jest podłączona do uziemienia bezpośredniego czy do ECU. Jeśli jest ona podłączona do uziemienia bezpośredniego: Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika zmiany biegu na wyższy. Zmierzyć opór pomiędzy końcówką złącza osłony a ujemną końcówką akumulatora. Powinien być on < 1 om. W przypadku podłączenia do ECU: Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika zmiany biegu na wyższy i ECU. Zmierzyć opór pomiędzy końcówką złącza osłony a odpowiednią końcówką w złączu ECU. Powinien być on < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie.
Oczy 6.11.2010/15.01.2020 [ 28.08.2012_16.30 ]